Особливості комунікації та навчальної взаємодії педагогів і здобувачів в умовах онлайн навчання

Автор(и)

  • Ольга Башкір Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0001-5237-9778
  • Олена Друганова Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-5985-8293

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.3.2

Ключові слова:

освіта, середовище, інтерактивна взаємодія, емоційна регуляція, особистість, готовність

Анотація

У статті автори керувалися сформованими умова організації та конструктивної побудови навчального середовища закладу освіти, спроможного здійснювати онлайнове навчання на належному рівні, що зумовлено об’єктивними умовами воєнного стану України та необхідністю обов’язкового забезпечення освітою громадян відповідно до законодавства.
Окреслено мету статті – виявити особливості дистанційного навчання й способи комунікації та взаємодії педагогів і здобувачів в онлайн форматі, що забезпечено відповідними методами науково-педагогічного дослідження (системно-аналітичні (вивчення, аналіз та систематизація отриманих даних, ідей та фактів про організація онлайнового навчання в синхронному та асинхронному режимі), контекстуальний (виявлення особливостей комунікації та взаємодії педагогів і здобувачів в умовах онлайн навчання).
Результатом проведеного дослідження є виокремлення особливостей комунікації та взаємодії педагогів і здобувачів в умовах онлайн навчання, серед яких авторами виокремлено належний рівень навчальної комунікації з урахування особистісних та емоційних інтересів та вподобань кожного учасника освітнього процесу; особистий зв’язок і присутність учасників освітнього процесу як у синхронному так і асинхронному режимі організації навчання; методична та технічна готовність педагога організовувати навчання дистанційно; дотримання етики ведення дистанційного діалогу на всіх формах й видах навчальних занять, що передбачає налагодження взаємного зв’язку, діалогу з віртуальною аудиторією, обміну думками, фідбеки і візуальний контакт; взаємна довіра між учасниками освітнього процесу; налагодження відкритої співпраці між викладачем і здобувачем освіти; об’єктивність оцінювання знань; здатність здобувача до самоорганізації; взаємне планування навчальних графіків.
Особлива увага зосереджується на тому, що виокремлені особливості комунікації та взаємодії педагогів і здобувачів в умовах онлайнового навчання забезпечують належне навчальне середовище закладу освіти, сприяють соціально-емоційному навчанню, дотриманню принципів академічної доброчесності.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Alieksieieva, S. (2023). Features of the educational process in general secondary education institutions under martial law and post-war reconstruction: modern online resources [Osoblyvosti osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu ta povoiennoho vidnovlennia: suchasni onlain-resursy]. Ukrainian Pedagogical Journal, (1), 59–65. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-59-65 [in Ukrainian]

Bashkir, O.I., Zolotukhina, S.T., Bi, Yun (2023). The role of emotional intelligence in the communication of participants in the educational process of a higher education institution [Rol emotsiinoho intelektu v spilkuvanni uchasnykiv osvitnoho protsesu zakladu vyshchoi osvity]. Pedagogical sciences, (104), 22-28. https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2023-104-4 [in Ukrainian]

Bashkir, O.I. (2023). Online applications for active and interactive learning [Onlainovi zastosunky orhanizatsii aktyvnoho ta interaktyvnoho navchannia]. Prospects and innovations in science, 1(19), 33-45. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-1(19)-33-44 [in Ukrainian]

Bilyk, Yu. (2023). Research on the Motivation of Future Primary School Teachers to Organise Distance Learning in Martial Law [Doslidzhennia motyvatsii maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv do orhanizatsii dystantsiinoho navchannia v umovakh voiennoho stanu]. Science and education, (4), 3–9. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2023-4-1 [in Ukrainian]

Davydova, N.О. (2021). Ethics of distance learning: constituent elements [Etyka dystantsiinoho navchannia: skladovi elementy]. Ethics of distance learning: collection of materials of the seminar (Kyiv, 9 September 2021). Kyiv: Kyiv Regional Centre of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Р. 5-9. URL: https://surli.cc/pdlhdv [in Ukrainian]

Druhanova, O., Kvasova, K., Nalyvaiko, O. (2022). Formation of responsibility and independence as personality traits of students in the process of educational work of higher education institutions [Formuvannia vidpovidalnosti y samostiinosti yak rys osobystosti studentskoi molodi v protsesi vykhovnoi roboty ZVO]. Scientific Notes of the Department of Pedagogy, (50), 46–55. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-50-04 [in Ukrainian]

Zadorozhnia, O.M. (2021). Features of communicative interaction of subjects of the pedagogical process in the educational environment with the use of distance technologies [Osoblyvosti komunikatyvnoi vzaiemodii subiektiv pedahohichnoho protsesu v osvitnomu seredovyshchi iz zastosuvanniam dystantsiinykh tekhnolohii]. Educational discourse: A collection of scientific papers, 33(5). https://doi.org/10.33930/ed.2019.5007.33(5)-5 [in Ukrainian]

Zaichenko, I. V., Kalenskyi, A.A., Melnychuk, T.F. (2013). Ethics of the teacher of higher education: a textbook [Etyka vykladacha vyshchoi shkoly : navch. posib]. Kyiv : Komprynt [in Ukrainian]

Kalenskyi, A.A. (2016). Development of professional and pedagogical ethics in future teachers of special disciplines [Rozvytok profesiino-pedahohichnoi etyky u maibutnikh vykladachiv spetsialnykh dystsyplin]: monograph. 2nd edition, revised and supplemented. Kyiv: Komprint Publishing House [in Ukrainian]

Kmetyk-Podubinska, Kh. (2021). Ethical component of distance learning [Etychna skladova dystantsiinoho navchannia]. Ethics of distance learning: collection of materials of the seminar (Kyiv, 9 September 2021). Kyiv: Kyiv Regional Centre of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. р. 16-19 [in Ukrainian]

Krasytska, L.V. (2021). Rules of conduct for participants in the educational process when using distance learning [Pravyla povedinky uchasnykiv osvitnoho protsesu pry zastosuvanni dystantsiinoi formy navchannia]. Ethics of distance learning: collection of materials of the seminar (Kyiv, 9 September 2021). Kyiv: Kyiv Regional Centre of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. р. 30 – 32 [in Ukrainian]

Pleniuk, M.D. (2021). Professional ethics as a way to regulate the behaviour of a lawyer in the context of distance learning [Profesiina etyka yak sposib rehuliatsii povedinky yurysta v umovakh dystantsiinoho navchannia]. Ethics of distance learning: collection of materials of the seminar (Kyiv, 9 September 2021). Kyiv: Kyiv Regional Centre of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. р. 50-53 [in Ukrainian]

Smernytskyi, D.V. (2021). Distance learning: basic ethical principles [Dystantsiine navchannia: osnovni etychni pryntsypy]. Ethics of distance learning: collection of materials of the seminar (Kyiv, 9 September 2021). Kyiv: Kyiv Regional Centre of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. р. 53-56 [in Ukrainian]

Telizhenko, L.V., Murach, T.V. (2021). Ethical issues of distance learning [Etychni problemy dystantsiinoho navchannia]. Ethics of distance learning: collection of materials of the seminar (Kyiv, 9 September 2021). Kyiv: Kyiv Regional Centre of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Р. 56-60 [in Ukrainian]

Mark Anthony Camilleri. (2021). Evaluating service quality and performance of higher education institutions: A systematic review and a post COVID19 outlook. Int J. of Qual & Serv Sciences, 13(2), 268-281. https://doi.org/10.1108/IJQSS-03-2020-0034 [in English]

Naumenko, N., Kozlov, A., Palevych, S., Denysenko, A., Tverdokhlib, T., Bashkir, O. (2024). Advancing the Career Development for Future Primary School Teachers in Ukraine: New Neuropedagogical Challenges. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 16(4). https://doi.org/10.18662/rrem/16.4 [in Romanian]

Shurygin, V., Saenko, N., Zekiy, A., Klochko, E., & Kulapov, M. (2021). Learning Management Systems in Academic and Corporate Distance Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET). № 16 (11). pp. 121–139. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i11.20701 [in German]

Sir John Daniel. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3 [in English]

Vakaliuk, T. A., Osova, O. O., Chernysh, O. A., Bashkir O.І. (2022). Checking digital competence formation of foreign language future teachers using game simulators. Information Technologies and Learning Tools, 90(4), 57–75. https://doi.org/10.33407/itlt.v90i4.4816 [in Ukrainian]

Downloads


Переглядів анотації: 11

Опубліковано

2025-10-05

Як цитувати

[1]
О. Башкір і О. Друганова, «Особливості комунікації та навчальної взаємодії педагогів і здобувачів в умовах онлайн навчання», OD, вип. 50, вип. 3, с. 19–25, Жов 2025.

Номер

Розділ

Цифровізація освіти