Шляхи формування здатності до самоорганізації й самовдосконалення як основи успішної навчальної та подальшої професійної діяльності сучасного здобувача вищої освіти

Автор(и)

  • Олена Друганова доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-5985-8293
  • Олексій Наливайко кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки, Харківський національний університетімені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-7094-1047

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.312

Ключові слова:

самоорганізація, самовдосконалення, професійна діяльність, заклади вищої освіти, здобувачі

Анотація

Дане дослідження розглядає шляхи формування здатності до самоорганізації й самовдосконалення як основи успішної навчальної та подальшої професійної діяльності сучасного здобувача вищої освіти. Метою статті є аналіз та узагальнення шляхів формування здатності до самоорганізації й самовдосконалення як важливих й необхідних компетентностей сучасного здобувача закладу вищої освіти, що накопичені в закладах вищої освіти України. Для досягнення цієї мети були проаналізовані наукові джерела та проведений емпіричний дослід, включаючи опитування та спостереження.

В результаті дослідження встановлено, що здатність до самоорганізації є ключовою якістю сучасного здобувача освіти, оскільки сприяє ефективному керуванню власною навчально-пізнавальною діяльністю, самовдосконаленням й саморозвитком. Самовдосконалення вимагає постійної роботи над собою, підвищення знань, важливих умінь і навичок та інших компетентностей.

У дослідженні висвітлені шляхи, які сприяють формуванню здатності до самоорганізації й самовдосконалення у здобувачів закладів вищої освіти. Серед них названо: структуровану навчальну програму з можливостями для постійного самовдосконалення й саморозвитку; наставництво та підтримку з боку викладачів, кураторів; можливості для рефлексії та самооцінки, а також стимулювання самостійності та наполегливості. Отримані результати дослідження мають практичне значення для закладів вищої освіти, професорсько-викладацького складу, оскільки надають рекомендації щодо створення сприятливого освітнього середовища для розвитку самоорганізації й самовдосконалення у студентів. Зазначимо, що дослідження показує, що формування здатності до самоорганізації й самовдосконалення є критичними аспектами успішної навчальної та професійної діяльності студентів. Рекомендації, що випливають з цього дослідження, можуть сприяти поліпшенню освітнього процесу, покращенню підготовки сучасних здобувачів вищої освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Borysenko, L., (2006). Psychological and didactic factors of self-organization of educational and cognitive activity of students. Humanization of the educational process, 32, 244–252.

Druhanova, O. (2008) Private initiative in the education of Ukraine (historical and pedagogical aspect). Kharkiv: DYVO.

Druhanova, O. (2019). The role and place of historical and pedagogical knowledge in the system of traininga modern higher education teacher. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (44), 91-105. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/12495

Druhanova, O., Kvasova, K., & Nalyvaiko, O. (2022). Formation of responsibility and independence as a feature of personality of student youth in the process of educational work higher education institutions. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (50), 46-55. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-50-04

Ivaneko, Y. (2020). Distance Learning as a Means of Developing Students’ Self-Organization. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (49), 60–83. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-49.60-83

Kolpakov, V.M., Muravyova, I.M. (2018). Educational program of the discipline "Self-organization of personality" (for bachelors). Kyiv: MAUP.

Melnyk, L.M., Grek, I.M. (2021). Distance learning as a motivator of self-organization and self-education. Current issues of internationalization of higher education in Ukraine: linguistic, legal and psychological and pedagogical aspects: materials of the II International. science and practice online conf. Bila Tserkva.

Merko, N.Y. (2013). The content of the concept of "self-organization" as a scientific category. In Research of young scientists in the context of the development of modern science: Mater. III annual All-Ukrainian science and practice conference, April 18 2013 (pp. 65-70). Borys Grinchenko Kyiv University.

Myronchuk, N. M. (2020). Basics of self-organization in professional activity: educational and methodological manual. Zhytomyr Ivan Franko State University.

Myronchuk, N.M. (2018). Professional self-organization of a higher school teacher in the context of lifelong learning. Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie konanej dňa 18. mája 2018 na Katedre andragogiky, Fakulta humanitných a prírodných vied Prešovskej univerzity v Prešove / Silvia Lukáčová (ed.), Oksana Samoilenko (ed.). Prešov, 2018.

Pribylova, V. M. (2017). Problems and advantages of distance learning in higher educational institutions of Ukraine. Problems of modern education, (4). Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/issuesedu/article/view/8791

Solomka, T. (2017). Personal self-construction in the conditions of the development of the LLL system ("Learning throughout life"): theoretical and methodological principles. Problems of modern psychology, 37, 433-448.

Khomenko-Semenova, L., Alpatova O., Prokhorenko Ya. (2020). Adaptation of humanities students to distance learning as a problem of modern pedagogy in the conditions of a pandemic. Bulletin of the National Aviation University. Series: Pedagogy. Psychology, 2(17), 90-96.

Shinkaruk, V. (2002). Philosophical encyclopedic dictionary. Kyiv: Abris.

Duckworth, A. L., & Carlson, S. M. (2013). Self-regulation and school success. Self-regulation and autonomy: Social and developmental dimensions of human conduct, 40(1), 208-230.

Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., & Ryan, R. M. (1991). Motivation and education: The self-determination perspective. Educational psychologist, 26(3-4), 325-346.

Kreydun, N., Nalyvaiko, O., Ivanenko, L., Zotova, L. ., Nevoienna, O., Iavorovska, L., Kharchenko, A., & Sevostianov, P. (2022). The Quality of Education in the Conditions of Forced Distance Learning Caused by COVID-19. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 14(4), 423-448. https://doi.org/10.18662/rrem/14.4/649

Kroon, F. P., van der Burg, L. R., Buchbinder, R., Osborne, R. H., Johnston, R. V., & Pitt, V. (2014). Self‐management education programmes for osteoarthritis. Cochrane database of systematic reviews, (1). https://doi.org/10.1002/14651858.CD008963.pub2

Lo, P., He, M., & Liu, Y. (2019). Social inclusion and social capital of the Shanghai Library as a community place for self-improvement. Library Hi Tech, 37(2), 193-214.

Lorig, K. R., & Holman, H. R. (2003). Self-management education: history, definition, outcomes, and mechanisms. Annals of behavioral medicine, 26(1), 1-7.

MacGilchrist, B. (2000). Improving self-improvement?. Research papers in education, 15(3), 325-338.

Schunk, D. H. (1995). Self-efficacy and education and instruction. Self-efficacy, adaptation, and adjustment: Theory, research, and application, 281-303.

Sherifali, D., Berard, L. D., Gucciardi, E., MacDonald, B., MacNeill, G., & Diabetes Canada Clinical Practice Guidelines Expert Committee. (2018). Self-management education and support. Canadian journal of diabetes, 42, 36-41.

Sullivan, K., & Hall, C. (1997). Introducing students to self‐assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 22(3), 289-305.

Van Dinther, M., Dochy, F., & Segers, M. (2011). Factors affecting students’ self-efficacy in higher education. Educational research review, 6(2), 95-108. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.10.003

Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. Self-efficacy in changing societies, 1(1), 202-231.

Downloads


Переглядів анотації: 111

Опубліковано

2023-09-28

Як цитувати

[1]
О. Друганова і О. Наливайко, «Шляхи формування здатності до самоорганізації й самовдосконалення як основи успішної навчальної та подальшої професійної діяльності сучасного здобувача вищої освіти», OD, вип. 3(42), с. 99–116, Вер 2023.

Номер

Розділ

Компетентнісний підхід в освіті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають