INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE LITERARY EDUCATION OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.4.9Keywords:
augmented reality, design technologies, ICTs, integrated learning, interactive technologies, literary educationAbstract
The article substantiates the need for the use of innovative technologies in teaching children’s literature to students majoring in “Primary Education”. The introduction of an integrated course “Native education: children’s literature with studying methods” in the training of future primary school teachers gives them the opportunity to navigate in current trends in children’s literature and model various algorithms of perception and interpretation of the texts. The study analyzes the introduction of interactive technology in literary education, which changes the vector of lectures to dialogic interaction with the student audience, provides a formal update of practical classes using quests and workshops. In accordance with the tasks of the New Ukrainian School and higher education of future primary school teachers, the authors analyze the possibilities of using critical thinking technology, ICT, augmented reality, projects in the system of literary education of the Pedagogical Institute.The importance of acquiring knowledge, skills and abilities to apply AR-applications to interactive editions of fiction by future primary school teachers during their organization of literary reading is substantiated. Tasks with the use of ICT tools have been developed for students. This mainly applies to creation of book trailers and comics based on works of art for children; QR-quests for junior pupils on the texts of fictionsof modern writers; mental maps (Mindmeister resource) based on prose plots; video presentations about writers and their works (resources “PoowToon”, “Prezi”); visualized plan of fictions made with the help of infographics; intellectual game tasks for younger students (LearningApps resource), etc. It was also recognized that the effective type of intellectual activity of students during the study of literature is a project, the result of which is the creation of students’ own literary product (fairy tales, poetry, essays, game content) and its publication in electronic edition.
Downloads
References
Література
• Биков В. Ю. Сучасні завдання iнформатизацiї освiти. URL: http://journal.iitta.gov.ua.
• Вембер В.П. Інформатизація освіти та проблеми впровадження педагогічних програмних засобів в навчальний процес. Інформаційні технології і засоби навчання. 2007. Вип. 2 (3).
• Інноваційні педагогічні технології навчання професії: монографія / Нікуліна А.С. та ін. Донецьк, 2005. 385 с.
• Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
• Навчальні програми для 1-4 класів. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli.
• Ефективні технології навчання у лінгвістичній підготовці майбутніх фахівців : монографія / О. Семеног та ін. Суми, 2017. 376 с.
• Сисоєва С.О. Інтерактивні технології навчання дорослих : навчально-методичний посібник. Київ, 2011. 324 с.
• Сучасні інформаційні засоби навчанням : навчальний посібник / П.К. Гороль та ін. Вінниця, 2004. 535 с.
• Ягоднікова В.В. Інтерактивні форми і методи навчання у вищий школі: навчально-методичний посібник. Київ, 2009. 80 с.
References
• Bykov, V. Ju. (2007) Suchasni zavdannja informatyzaciji osvity [Modern tasks of informatization of education]. URL: http://journal.iitta.gov.ua (дата звернення 17.06.2020) (ukr).
• Vember, V. P. Informatyzacija osvity ta problemy vprovadzhennja pedaghoghichnykh proghramnykh zasobiv v navchaljnyj proces. Informacijni tekhnologhiji i zasoby navchannja. [Informatization of education and problems of introduction of pedagogical program feature in the educational process. Information technologies and teaching aids], 2 (3).(ukr).
• Innovacijni pedaghoghichni tekhnologhiji navchannja profesiji [Innovative pedagogical technologies of profession teaching] : monoghrafija / Nikulina A.S. ta in. Donecjk, 2005. 385 s (ukr).
• Nova ukrajinsjka shkola. Konceptualjni zasady reformuvannja serednjoji shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform] URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf(дата звернення 17.06.2020) (ukr).
• Navchaljni proghramy dlja 1-4 klasiv [Curricula for 1st-4th grades]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli(дата звернення 17.06.2020) (ukr).
• Efektyvni tekhnologhiji navchannja u linghvistychnij pidghotovci majbutnikhfakhivciv [Effective learning technologies in the linguistic training of future professionals] : monoghrafija / O. Semenogh ta in. Sumy, 2017. 376 s (ukr).
• Sysojeva, S.O. (2004) Interaktyvni tekhnologhiji navchannja doroslykh [Interactive technologies of adult teaching] : navchaljno-metodychnyj posibnyk. Kyjiv, 324 s (ukr).
• Suchasni informacijni zasoby navchannja [Modern information tools for learning] : navchaljnyj posibnyk / P.K. Ghoroljta in. Vinnycja, 535 s (ukr).
• Jaghodnikova, V. V. (2009) Interaktyvni formy i metody navchannja u vyshhyj shkoli [Interactive forms and methods of teachingin high school] : navchaljno-metodychnyj posibnyk. Kyjiv, 80 s (ukr).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.