DEVELOPMENT OF GIFTED PERSONALITY IN THE CONTEXT OF CULTURAL-HISTORICAL PSYCHOLOGY OF L. S. VYGOTSKY

Authors

  • Olena Muzуka Boris Grinchenko University of Kyiv, boulevard I. Shamo, 18/2, 02154, Kyiv, Ukraine, https://orcid.org/0000-0002-3062-1989
  • Kateryna Romanenko Boris Grinchenko University of Kyiv, boulevard I. Shamo, 18/2, 02154, Kyiv, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.16

Keywords:

cultural-historical psychology of L. S. Vygotsky, cultural-historical development, gifted personality, giftedness, ability development

Abstract

The article presents the results of the analysis of the scientific views of L. S. Vygotsky on giftedness and abilities in the context of the theory of cultural-historical development. Giftedness is considered by the scientist as a universal prerequisite for all people for their personal development in specific cultural-historical conditions. Special giftedness (intellectual, motor, practical, emotional, musical, etc.) is the result of the purposeful development of the abilities and structures of the personality in their interconnection and mutual influence. Thus, the development of a gifted personality as a whole is a process of mastering historically established forms of activity and relationships. The main mechanism for the development of a gifted person in the educational process is the solution of the dynamic contradiction between the level of actual development and the zone of proximal development. The ideas of L. S. Vygotsky about an integral gifted personality and the directions of its development are consonant with the goals facing modern education, and are applied in the theory and practice of building a personality-oriented New Ukrainian School.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Выготский Л. С. Педагогическая психология / Под ред. В. В. Давыдова. М.: Педагогика, 1991. 480 с.

Выготский Л. С. Собрание сочинений: В 6-ти т. Т.3. Проблемы развития психики / Под ред. А. М. Матюшкина. М.: Педагогика, 1983. 368 с.

Выготский Л. С. Собрание сочинений: В 6-ти т. Т.5. Основы дефектологии / Под ред. Т. А. Власовой. М.: Педагогика, 1983. 368 с.

Дьяченко О. М. Проблема развития способностей: до и после Л. С. Выготского. Вопросы психологии, 1996. № 5. С. 98-109.

Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К.: Рад. школа, 1989. 608 с.

Культурно-историческая психология Л. С. Выготского и проблемы личности в современном мире: к 120-летию со дня рождения: сборник научных статей / редкол.: И. В. Сильченко (гл. ред.) и др. Гомель: ГГУ им. Ф. Скорины, 2016. 346 с.

Музика О. Л. Ціннісна підтримка: теорія і практика сприяння особистісному зростанню. Практична психологія та соціальна робота, 2010. № 7. С. 1-6.

Нова українська школа: порадник для вчителя / За ред. Н. М. Бібік. К.: Літера ЛТД, 2018. 160 с.

Ціннісна детермінація становлення обдарованої особистості: монографія / За ред. О. Л. Музики. К.: Видавничий Дім «Слово», 2017. 220 с.

Vyghotskyj L. S. Pedaghoghycheskaja psykhologhyja / Pod red. V. V. Davydova. M.: Pedaghoghyka. 1991. 480 (in Russian).

Vyghotskyj L. S. Sobranye sochynenyj: V 6-ty t. T.3. Problemы razvytyja psykhyky / Pod red. A. M. Matjushkyna. M.: Pedaghoghyka. 1983. 368 (in Russian).

Vyghotskyj L. S. Sobranye sochynenyj: V 6-ty t. T.5. Osnovy defektologhyy / Pod red. T. A. Vlasovoj. M.: Pedaghoghyka. 1983. 368 (in Russian).

Djjachenko O. M. Problema razvytyja sposobnostej: do y posle L. S. Vyghotskogho. Voprosy psykhologhyy. 1996. 5. 98-109 (in Russian).

Kostjuk Gh. S. Navchaljno-vykhovnyj proces i psykhichnyj rozvytok osobystosti. K.: Rad. Shkola. 1989. 608 (in Ukrainian).

Kuljturno-ystorycheskaja psykhologhyja L. S. Vyghotskogho y problemy lychnosty v sovremennom myre: k 120-letyju so dnja rozhdenyja: sbornyk nauchnykh statej / redkol.: Y. V. Syljchenko (ghl. red.) y dr. Ghomelj: GhGhU ym. F. Skoryny. 2016. 346 (in Russian).

Muzyka O. L. Cinnisna pidtrymka: teorija i praktyka spryjannja osobystisnomu zrostannju. Praktychna psykhologhija ta socialjna robota. 2010. 7. 1-6 (in Ukrainian).

Nova ukrajinsjka shkola: poradnyk dlja vchytelja / Za red. N. M. Bibik. K.: Litera LTD. 2018. 160 (in Ukrainian).

Cinnisna determinacija stanovlennja obdarovanoji osobystosti: monoghrafija / Za red. O. L. Muzyky. K.: Vydavnychyj Dim «Slovo». 2017. 220 (in Ukrainian).

Downloads


Abstract views: 335

Published

2022-04-04

How to Cite

[1]
Muzуka O. and K. Romanenko, “DEVELOPMENT OF GIFTED PERSONALITY IN THE CONTEXT OF CULTURAL-HISTORICAL PSYCHOLOGY OF L. S. VYGOTSKY”, OD, vol. 36, no. 1, pp. 119–129, Apr. 2022.

Issue

Section

Socio-culturological Principles of Modern Education