Ціннісний простір університету і розвиток професійної самоефективності студентів

Автор(и)

  • Олена Музика кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри освітології та психолого-педагогічних наук, Київський університет імені Бориса Грінченка, бульв. І. Шамо, 18/2, 02154, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-3062-1989

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.28

Ключові слова:

лідерство, мотиви професійної діяльності, особистісні професійні цінності, професійна самоефективність, розвиток здібностей, ціннісний досвід

Анотація

У статті крізь призму наукової спадщини й управлінської діяльності Віктора Огнев’юка аналізується ціннісний простір Університету Грінченка і механізми його відображення в особистісних цінностях студентів. Професійний ціннісний досвід студентів розглядається як результат інтеграції в структуру індивідуальної ціннісної свідомості асимільованих професійних цінностей освітнього простору, досвіду успішних діяльностей і розвитку професійних здібностей. Накопичений ціннісний досвід стає основою розвитку професійної самоефективності – особистісно-ціннісного утворення, що ґрунтується на переконанні особи у власній спроможності справлятися з навчально-професійними і професійними завданнями високого рівня складності та досягати бажаних результатів.

Для розвитку професійної самоефективності студентів в освітньому процесі пропонується застосування психолого-технологічного комплексу, що складається з психодіагностичного опитувальника та групового тренінгу. Опитувальник «Профіль професійної самоефективності студентів» (Музика О.О., 2020) дозволяє виявити індивідуальні показники за п’ятьма субшкалами: лідерство, цілі та мотиви професійної діяльності; здібності й упевненість; рефлексія й особисті стандарти; стійкість до невдач, долання і воля; самоосвіта і саморозвиток. Груповий тренінг сприяє рефлексії, збагаченню ресурсів і взаємопідтримці розвитку професійної самоефективності. Описується загальний алгоритм проведення тренінгу: 1) ознайомлення зі змістом і завданнями вправ; 2) попереднє групове обговорення завдання з використанням реальних ситуацій, запропонованих студентами; 3) заповнення нотатника самоефективності на основі самоаналізу власних професійно важливих якостей і ресурсів самоефективності; 4) обговорення вправ і заповнення студентами нотатника самоефективності на основі групового аналізу.

З урахуванням умов воєнного часу всі процедури психолого-технологічного комплексу адаптовано для проведення на електронних платформах, які дозволяють організовувати роботу в мікрогрупах, а також генерують і надають кожному студенту індивідуальні інтерпретації результатів його дослідження та рекомендації для саморозвитку.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Ohneviuk, V. O. & Sysoieva, S. O. (2017). Vstup do osvitolohii: navchalnyi posibnyk [Introduction to educology: study guide] / Uporiadnyky: Kyiv.

Muzyka, O. O. (2020). Psykholohichna metodyka «Profil profesiinoi samoefektyvnosti studentiv (PPSS)» [Psychological method «Professional self-efficacy profile of students (PSPS)»]. Avtorske svidotstvo № 100028. Kyiv: Minekonomiky.

Muzyka, O. O. (2020а). Rozvytok samoefektyvnosti studentiv u protsesi adaptatsiinoho treninhu [Development of students' self-efficacy in the process of adaptation training]. Osvitolohichnyi dyskurs, 2 (29), 132-142. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.11

Muzyka, O. L., Muzyka, O. O., & Osnadchuk, Yu. O. (2022). Rozroblennia e-platformy dlia psykholohichnoho onlain-testuvannia obdarovanykh starshoklasnykiv i studentiv [Development of e-platform for psychological online testing of gifted senior pupils and students]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 89 (3), 162-177. https://doi.org/10.33407/itlt.v89i3.4700

Ohneviuk, V. O. (2017). Lidery dlia novoi ukrainskoi shkoly [Leaders for the new Ukrainian school]. Neperervna osvita: akmeolohichni studii, 1, 4-13.

Ohneviuk, V. O. (2011). Osvitolohiia yak vidobrazhennia mizhdystsyplinarnoho pidkhodu u naukovykh doslidzhenniakh fenomenu suchasnoi osvity [Educology as a reflection of an interdisciplinary approach in scientific studies of the phenomenon of modern education]. Rozvytok suchasnoi osvity: osvitolohichni naholosy. Kyiv: Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka, 66-76.

Ohneviuk, V. O. (2018). Ukrainskyi universytet u dobu eksponentnoho rozvytku [Ukrainian University at the time of exponential development]. Osvitolohichnyi dyskurs, 1-2, 1-25. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.1452

Ohneviuk, V. O. (2018а). Ukrainskyi uchytel: kroky nazustrich [Ukrainian teacher: steps towards meeting]. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii, 2, 15-24.

Ohneviuk, V. O. (2022). Tsyfrova transformatsiia vyshchoi osvity: dosvid Kyivskoho universytetu imeni Borysa Hrinchenka [Digital transformation of higher education: experience of Borys Grinchenko Kyiv University]. Shliakhy rozvytku zakladiv vyshchoi osvity v novii sotsialnii realnosti: monohrafiia / P. Kulikov, M. Zghurovskyi, V. Luhovyi. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, Vyd-vo «Politekhnika», 197-206.

Ohneviuk, V. O., & Luhovyi V. I. (2022). Problema kilkosti ta yakosti u vyshchii osviti v konteksti universytetskoi merezhi v Ukraini [The problem of quantity and quality in higher educationin the context of the university network in Ukraine]. Osvitolohichnyi dyskurs, 2 (37), 1-17. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.21

Zakon Ukrainy Pro osvitu [The Law of Ukraine On Education]. Current Document 2145-VIII, Current Edition Dated 01.01.2023, Basis – 2834-IX. The Official Web Portal of Verkhovna Rada of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Muzyka, О. L., Muzyka, O. O., Stavytska, S. O., & Stavytskyi, G. A. (2021). Psychosemantic fundamentals of professional self-efficacy of students: the state of modern scientific discourse. Interdisciplinary Studies of Complex Systems, 18, 99-112. https://doi.org/10.31392/iscs.2021.18.099

Downloads


Переглядів анотації: 114

Опубліковано

2023-06-29

Як цитувати

[1]
О. Музика, «Ціннісний простір університету і розвиток професійної самоефективності студентів», OD, вип. 2(41), с. 185–200, Чер 2023.

Номер

Розділ

Тенденції розвитку сучасної освіти