SELF-EFFICACY AS A FACTOR OF PROFESSIONALIZATION OF STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.6849721Keywords:
motivation, educational-professional activity, professionalization, self-efficacy, self-regulation, student's age, valuesAbstract
The article deals with the peculiarities of self-efficacy of freshmen students. The structure and possibilities of development of separate components of self-efficacy in educational-professional activity are analyzed. The results of empirical research are described and and assumptions made about inter- and intra-subjective conditions for the inclusion of self-efficacy in value-motivational regulatory processes that promote the professionalization of students.
According to the results of the study, first-year students are generally determined by a rather high level of self-efficacy, which is an indicator of psychological readiness for profession. The formation of professional self-efficacy is largely influenced by the conditions of the social environment and educational and professional activities. Self-efficacy is based on value experience and internal standards of activity, defines the direction and motivation of a person. In this regard, self-efficacy is one of the most important factors for the successful professionalization of students.
Downloads
References
Галецька І. І. Самоефективність у структурі соціально-психологічної адаптації / Інна Галецька // Вісник Львівського університету. Сер. «Філософські науки». – 2003. – Вип. 5. – С. 433-442.
Кокун О. М. Дослідження компонентів психофізіологічної готовності студентів до педагогічної діяльності / О. М. Кокун // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: збірник наукових праць. – № 3(5). – 2007. – С. 268-279.
Музика О. О. Ціннісно-мотиваційні аспекти педагогічної взаємодії викладача і студентів / Олена Музика // ISSN Оnline: 2312-5829. Освітологічний дискурс, 2017. – № 3-4 (18-19). – С. 163-172.
Професійно орієнтовані завдання з психології: навчальний посібник / За ред. О. Л. Музики. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010. – 566 с.
Психофізіологічні закономірності професійного самоздійснення особистості: монографія / За ред. О. М. Кокуна. – К.: Педагогічна думка, 2015. – 297 с.
Психологічні засади розвитку обдарованої особистості в освітньому середовищі: методичний посібник / За ред. О. Л. Музики. – Київ-Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. – 146 с.
Психолого-педагогічні основи процесу самотворення особистості: монографія / За ред. Л. З. Сердюк. – К.: Педагогічна думка, 2015. – 197 с.
Ціннісна детермінація становлення обдарованої особистості: монографія / За ред. О. Л. Музики. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2017. – 220 с.
Bandura A. Social foundations of thought and action: A social cognitive theory / А. Bandura. – Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1986. – 617 p.
Schwarzer R. Generalized Self‐Efficacy scale / R. Schwarzer, M. Jerusalem // Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs / J. Weinman, S. Wright, M. Johnston. – Windsor, UK: NFER‐NELSON, 1995. – Р. 35‐37.
References
Haletska I. I. (2003) Samoefektyvnist u strukturi sotsialno-psykholohichnoi adaptatsii [Self-efficacy in the structure of socio-psychological adaptation]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Ser. «Filosofski nauky». Vyp. 5, 433-442 (ukr).
Kokun O. M. (2007) Doslidzhennia komponentiv psykhofiziolohichnoi hotovnosti studentiv do pedahohichnoi diialnosti [Investigation of components of psychophysiological readiness of students to pedagogical activity]. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy: zbirnyk naukovykh prats. № 3(5), 268-279 (ukr).
Muzyka O. O. (2017) Tsinnisno-motyvatsiini aspekty pedahohichnoi vzaiemodii vykladacha i studentiv [Value and motivational aspects of pedagogical interaction of teacher and students]. ISSN Online: 2312-5829. Osvitolohichnyi dyskurs, № 3-4 (18-19), 163-172 (ukr).
Profesiino-oriientovani zavdannia z psykholohii: navchalnyi posibnyk / Za red. O.L. Muzyky (2010) [Professionally-oriented problems in psychology: a manual / Ed. O.L. Muzyka]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 566 (ukr).
Psykhofiziolohichni zakonomirnosti profesiinoho samozdiisnennia osobystosti: monohrafiia / Za red. O. M. Kokuna (2015) [Psychophysiological regularities of professional self-realization of personality: monograph / Ed. O. M. Kokun]. K.: Pedahohichna dumka, 297 (ukr).
Psykholohichni zasady rozvytku obdarovanoi osobystosti v osvitnomu seredovyshchi: metodychnyi posibnyk / Za red. O.L. Muzyky (2015) [Psychological principles of gifted personality development in educational environment: methodical manual / Ed. O.L. Muzyka]. Kyiv-Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 146 (ukr).
Psykholoho-pedahohichni osnovy protsesu samotvorennia osobystosti: monohrafiia / Za red. L. Z. Serdiuk (2015) [Psychological and pedagogical bases of the process of self-personification: monograph / Ed. L. Z. Serdyuk]. K.: Pedahohichna dumka, 197 (ukr).
Tsinnisna determinatsiia stanovlennia obdarovanoi osobystosti: monohrafiia / Za red. O. L. Muzyky (2017) [Value-Conscious Determination of a Gifted Personality Development: monograph / Ed. O.L. Muzyka]. K.: Vydavnychyi Dim «Slovo», 220 (ukr).
Bandura A. (1986) Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 617 (eng).
Schwarzer R., Jerusalem M. (1995) Generalized Self‐Efficacy scale. In. J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston, Measures in health psychology: A user's portfolio. Causal and control beliefs, рр. 35‐37 (eng).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Educational discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.