SELF-EFFICACY AS A FACTOR OF PROFESSIONALIZATION OF STUDENTS

Authors

  • Olena Muzуka Київський університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.6849721

Keywords:

motivation, educational-professional activity, professionalization, self-efficacy, self-regulation, student's age, values

Abstract

The article deals with the peculiarities of self-efficacy of freshmen students. The structure and possibilities of development of separate components of self-efficacy in educational-professional activity are analyzed. The results of empirical research are described and and assumptions made about inter- and intra-subjective conditions for the inclusion of self-efficacy in value-motivational regulatory processes that promote the professionalization of students.

According to the results of the study, first-year students are generally determined by a rather high level of self-efficacy, which is an indicator of psychological readiness for profession. The formation of professional self-efficacy is largely influenced by the conditions of the social environment and educational and professional activities. Self-efficacy is based on value experience and internal standards of activity, defines the direction and motivation of a person. In this regard, self-efficacy is one of the most important factors for the successful professionalization of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olena Muzуka, Київський університет імені Бориса Грінченка

доцент кафедри педагогіки та психології Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка

References

Галецька І. І. Самоефективність у структурі соціально-психологічної адаптації / Інна Галецька // Вісник Львівського університету. Сер. «Філософські науки». – 2003. – Вип. 5. – С. 433-442.

Кокун О. М. Дослідження компонентів психофізіологічної готовності студентів до педагогічної діяльності / О. М. Кокун // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: збірник наукових праць. – № 3(5). – 2007. – С. 268-279.

Музика О. О. Ціннісно-мотиваційні аспекти педагогічної взаємодії викладача і студентів / Олена Музика // ISSN Оnline: 2312-5829. Освітологічний дискурс, 2017. – № 3-4 (18-19). – С. 163-172.

Професійно орієнтовані завдання з психології: навчальний посібник / За ред. О. Л. Музики. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010. – 566 с.

Психофізіологічні закономірності професійного самоздійснення особистості: монографія / За ред. О. М. Кокуна. – К.: Педагогічна думка, 2015. – 297 с.

Психологічні засади розвитку обдарованої особистості в освітньому середовищі: методичний посібник / За ред. О. Л. Музики. – Київ-Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. – 146 с.

Психолого-педагогічні основи процесу самотворення особистості: монографія / За ред. Л. З. Сердюк. – К.: Педагогічна думка, 2015. – 197 с.

Ціннісна детермінація становлення обдарованої особистості: монографія / За ред. О. Л. Музики. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2017. – 220 с.

Bandura A. Social foundations of thought and action: A social cognitive theory / А. Bandura. – Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1986. – 617 p.

Schwarzer R. Generalized Self‐Efficacy scale / R. Schwarzer, M. Jerusalem // Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs / J. Weinman, S. Wright, M. Johnston. – Windsor, UK: NFER‐NELSON, 1995. – Р. 35‐37.

References

Haletska I. I. (2003) Samoefektyvnist u strukturi sotsialno-psykholohichnoi adaptatsii [Self-efficacy in the structure of socio-psychological adaptation]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Ser. «Filosofski nauky». Vyp. 5, 433-442 (ukr).

Kokun O. M. (2007) Doslidzhennia komponentiv psykhofiziolohichnoi hotovnosti studentiv do pedahohichnoi diialnosti [Investigation of components of psychophysiological readiness of students to pedagogical activity]. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy: zbirnyk naukovykh prats. № 3(5), 268-279 (ukr).

Muzyka O. O. (2017) Tsinnisno-motyvatsiini aspekty pedahohichnoi vzaiemodii vykladacha i studentiv [Value and motivational aspects of pedagogical interaction of teacher and students]. ISSN Online: 2312-5829. Osvitolohichnyi dyskurs, № 3-4 (18-19), 163-172 (ukr).

Profesiino-oriientovani zavdannia z psykholohii: navchalnyi posibnyk / Za red. O.L. Muzyky (2010) [Professionally-oriented problems in psychology: a manual / Ed. O.L. Muzyka]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 566 (ukr).

Psykhofiziolohichni zakonomirnosti profesiinoho samozdiisnennia osobystosti: monohrafiia / Za red. O. M. Kokuna (2015) [Psychophysiological regularities of professional self-realization of personality: monograph / Ed. O. M. Kokun]. K.: Pedahohichna dumka, 297 (ukr).

Psykholohichni zasady rozvytku obdarovanoi osobystosti v osvitnomu seredovyshchi: metodychnyi posibnyk / Za red. O.L. Muzyky (2015) [Psychological principles of gifted personality development in educational environment: methodical manual / Ed. O.L. Muzyka]. Kyiv-Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 146 (ukr).

Psykholoho-pedahohichni osnovy protsesu samotvorennia osobystosti: monohrafiia / Za red. L. Z. Serdiuk (2015) [Psychological and pedagogical bases of the process of self-personification: monograph / Ed. L. Z. Serdyuk]. K.: Pedahohichna dumka, 197 (ukr).

Tsinnisna determinatsiia stanovlennia obdarovanoi osobystosti: monohrafiia / Za red. O. L. Muzyky (2017) [Value-Conscious Determination of a Gifted Personality Development: monograph / Ed. O.L. Muzyka]. K.: Vydavnychyi Dim «Slovo», 220 (ukr).

Bandura A. (1986) Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 617 (eng).

Schwarzer R., Jerusalem M. (1995) Generalized Self‐Efficacy scale. In. J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston, Measures in health psychology: A user's portfolio. Causal and control beliefs, рр. 35‐37 (eng).

Downloads


Abstract views: 961

Published

2018-09-08

How to Cite

[1]
Muzуka O., “SELF-EFFICACY AS A FACTOR OF PROFESSIONALIZATION OF STUDENTS”, OD, pp. 83–94, Sep. 2018.

Issue

Section

Trends in the Development of Modern Education