VALUE AND MOTIVATIONAL ASPECTS OF PEDAGOGICAL INTERACTION OF TEACHER AND STUDENTS

Authors

  • Olena Muzуka

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.3-4.16372

Keywords:

educational-professional activity, interaction, motivation, pedagogical interaction, personal values, student's age

Abstract

The article deals with value-motivational aspects of pedagogical interaction of the teacher and students. It turns out that the development of internal motivation and the formation of a sense of competence contributes to the accumulation of positive experience in solving educational and professional tasks in the process of value interaction between the teacher and students. The criteria for mutual evaluation of educational achievements are singled out in order to promote the value comprehension of the future professional activity and the formation of professional competencies.

The system of work aimed at developing internal motivation, in conjunction with the psychological atmosphere created in interaction in the systems of "teacher - student" and "student - student", is able to provide self - development of future specialists, their autonomy, competence and personal responsibility for the results of execution educational and professional activity. Accumulation of the experience of successful educational activity contributes to the development of the value sphere of students and the formation of professional competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень / За ред. В.О. Моляко. – Житомир : Вид-во Рута, 2006. – 320 с.

Климчук В.О. Внутрішня мотивація учбової діяльності молоді : теорія, методика, програма розвитку: монографія / В.О. Климчук, В.В. Горбунова. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. – 107 с.

Музика О.Л. Особистісно-ціннісна взаємодія як чинник розвитку педагогічної обдарованості / О.Л. Музика // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Т.VІ: Психологія обдарованості. – Випуск 13. – Київ-Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2017. – С. 6-19.

Музика О.О. Педагогічна взаємодія як чинник розвитку внутрішньої мотивації навчально-професійної діяльності студентів / О.О. Музика // Наука ІІІ тисячоліття: пошуки, проблеми, перспективи розвитку : матеріали І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (20-21 квітня 2017 року) : збірник тез. – Бердянськ : БДПУ, 2017. – Ч.1. – С. 225-227.

Музика О.О. Референтні стосунки як ресурс духовного розвитку студентів / Музика Олена Оксентівна // ISSN Оnline : 2312-5829. Освітологічний дискурс, 2016. – № 3 (15). – С. 63-73.

Про затвердження та введення в дію Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів вищої освіти (наказ МОН № 600 від 01.06.16 року). – Режим доступу : http://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/51506/ (дата звернення 20.09.2017). – Назва з екрана.

Професійно-орієнтовані завдання з психології : навчальний посібник / За ред. О.Л. Музики. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010. – 566 с.

Психологічні засади розвитку обдарованої особистості в освітньому середовищі : методичний посібник / За ред. О.Л. Музики. – Київ-Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. – 146 с.

Тимчасове положення про організацію освітнього процесу в Київському університеті імені Бориса Грінченка. – Режим доступу : http://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/nmc.kmn/org_osvit_proc_60.pdf (дата звернення 20.09.2017). – Назва з екрана.

Чирков В.И. Межличностные отношения, внутренняя мотивация и саморегуляция / В.И. Чирков // Вопр. психол. – 1997. – №3. – С.102-111.

Downloads


Abstract views: 551

Published

2017-12-14

How to Cite

[1]
Muzуka O., “VALUE AND MOTIVATIONAL ASPECTS OF PEDAGOGICAL INTERACTION OF TEACHER AND STUDENTS”, OD, pp. 163–172, Dec. 2017.

Issue

Section

Trends in the Development of Modern Education