Взаємозв’язок психологічного добробуту і професійної самоефективності старшокласників та студентів в умовах війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.2.7

Ключові слова:

особистісні ресурси; особистісно-професійний розвиток; професійна самоефективність; психологічний добробут; ціннісний досвід

Анотація

У статті на основі аналізу наукових публікацій констатується, що психологічний добробут і професійна самоефективність є особистісно-ціннісними утвореннями, оскільки інтегрують накопичений досвід, актуальні способи самоздійснення, цілі та напрями саморозвитку в майбутньому. Встановлено також, що психологічний добробут і самоефективність мають виражені зв’язки, що дозволяє розглядати їх як взаємообумовлені і взаємопідкріплювані феномени.

Дані емпіричного дослідження показують, що в умовах воєнних дій старшокласники і студенти демонструють доволі низькі показники психологічного добробуту і професійної самоефективності, зв’язки між якими є досить слабкими. Кореляційний і факторний аналізи виявили конструкти, на основі яких можна розпочинати формування взаємозв’язку і взаємопідкріплення психологічного добробуту і професійної самоефективності. Це показники психологічного добробуту «особистісне зростання» і «цілі в житті» та професійної самоефективності – «стійкість до невдач, долання і воля».

Оскільки в умовах війни навряд чи можливо прямо впливати на підвищення психологічного добробуту, то тренінг професійної самоефективності можна розглядати як метод непрямого сприяння психологічному добробуту студентів. Він має включати вправи, спрямовані на особистісно-професійний розвиток, зокрема на рефлексію життєвих цілей і конкретизацію планів із їх реалізації на близьку (поточні плани), середню і далеку перспективу. У результаті освітній простір університету має стати середовищем, в якому кожне навчально-професійне досягнення студентів сприятиме зростанню їхнього психологічного добробуту, а останнє спонукатиме їх до нових досягнень в особистісно-професійному розвитку.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Kokun, O. M. (2022). Vseukrainske opytuvannia «Tvoia zhyttiestiikist v umovakh viiny»: preprint [All-Ukrainian survey "Your vitality in the conditions of war": preprint]. Kyiv: Instytut psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 46. (ukr.).

Kredentser, O. V. (2023). Profesiina samoefektyvnist ta yii rol u zabezpechenni psykholohichnoho zdorovia personalu osvitnikh orhanizatsii v umovakh viiny ta povoiennoho vidrodzhennia: teoretychnyi analiz problem [Professional self-efficacy and its role in ensuring the psychological health of the personnel of educational organizations in the conditions of war and post-war revival: a theoretical analysis of the problem]. Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia, 2-3 (29), 52-64. https://doi.org/10.31108/2.2023.2.29.5 (ukr.).

Muzyka, O. L. (2020). Psykholohichni osoblyvosti tsinnisnoho samovyznachennia starshoklasnykiv iz oznakamy obdarovanosti [Psychological features of value self-determination of high school students with signs of giftedness]. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy, VI, 17. Kyiv-Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 33-46. (ukr.).

Muzyka O. L. (2022). Tsinnisna pidtrymka samoidentychnosti obdarovanoi osobystosti v osvitnomu prostori [Valuable support of the self-identity of a gifted individual in the educational space]. Proiektuvannia rozvytku ta psykholoho-pedahohichnoho suprovodu obdarovanoi osobystosti: v umovakh voiennoho stanu: materialy naukovo-praktychnoi onlain konferentsii (Kyiv, 23-25 chervnia 2022 r.). Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy, 219-231. (ukr.).

Muzyka, O. L., Muzyka, O. O., & Osnadchuk, Yu. O. (2022). Rozroblennia e-platformy dlia psykholohichnoho onlain-testuvannia obdarovanykh starshoklasnykiv i studentiv [Development of e-platform for psychological online testing of gifted senior pupils and students]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 89 (3), 162-177. https://doi.org/10.33407/itlt.v89i3.4700 (ukr.).

Muzyka, O. O. (2020). Rozvytok samoefektyvnosti studentiv u protsesi adaptatsiinoho treninhu [Development of students' self-efficacy in the process of adaptation training]. Osvitolohichnyi dyskurs, 2 (29), 132-142. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.11 (ukr.).

Samodeterminatsiia psykholohichnoho blahopoluchchia osobystosti [Self-determination of the psychological well-being of the personality]: monohrafiia / za red. L. Z. Serdiuk (2021). Kyiv-Lviv: Vydavets Viktoriia Kundelska, 236. (ukr.).

Tytarenko, T. M. (2023). Navihatsiia osobystosti u travmatychnykh zhyttievykh obstavynakh: landshafty zhyttietvorennia [Personal navigation in traumatic life circumstances: landscapes of life creation]. Ukrainska psykholohiia. KhKhI stolittia. Pochatok. (Dni ukrainskoi psykholohii v Berlini): materialy naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu 27-28 kvitnia 2023 roku. Kyiv: Instytut psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 48-52. (ukr.).

Tytarenko, T. M. (2018). Sposoby pidvyshchennia psykholohichnoho blahopoluchchia osobystosti, shcho perezhyla travmu [Ways to increase the psychological well-being of a person who has survived a trauma]. Psykholohiia: teoriia i praktyka, 1 (1), 112-119. (ukr.).

Chykhantsova, O. A., & Serdiuk L. Z. (2023). Osobystisni resursy ta yikh vplyv na zhyttiestiikist osobystosti [Personal resources and their influence on the vitality of the personality]. Problemy suchasnoi psykholohii, 62, 23-43. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2023-62.23-43 (ukr.).

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. (eng).

Cansoy, R., Parlar, H., & Turkoglu, M. E. (2020). A Predictor of Teachers’ Psychological Well-Being: Teacher Self-Efficacy. International Online Journal of Educational Sciences, 12 (4), 41-55. https://doi.org/10.15345/iojes.2020.04.003 (eng).

Diener, E., Suh, E.M., Lucas, R.E., & Smith, H.L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125 (2), 276-302. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.2.276 (eng).

Gautam, V., Ningthoujam, S. & Singh, T. (2019). Impact of Psychological Capital on Well-Being of Management Students. Theoretical Economics Letters, 9, 1246-1258. https://doi:10.4236/tel.2019.95081 (eng).

Greenglass, Е., Begic, Р., Buchwald, P., Karkkola, P., & Hintsa, T. (2023). Anxiety and watching the war in Ukraine. International Journal of Psychology. https://doi.org/10.1002/ijop.13099 (eng).

Lera, M. J., Leon-Perez, J. M., & Ruiz-Zorrilla, P. (2023). Effective educational practices and students’ well-being: the mediating role of students’ self-efficacy. Current Psychology, 42 (26), 22137-22147. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03266-w (eng).

Lipińska-Grobelny, A. & Narska, M. (2021). Self-efficacy and psychological well-being of teachers. E-mentor, 3 (90), 4-10. https://doi.org/10.15219/em90.1517 (eng).

Palamar, В.І., Hrynevych, L.M., Khoruzha, L.L., Bratko, M.V., Palamar, S.P., Muzyka, O. O., Leontieva, I. V. (2023). Psychoemotional problems of participants in the educational process under martial law: from emergence to overcoming. Wiadomości Lekarskie Medical Advances, 76 (4), 778-785. https://doi.org/10.36740/WLek202304112 (eng).

Ryff, C.D. (2013). Psychological well-being revisited: advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and Psychosomatics, 83 (1), 10-28. https://doi.org/10.1159/000353263 (eng).

Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69 (4), 719-727. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719 (eng).

Satyarthi, M., Malhotra, M. (2021). Relationship between Self-Efficacy, Psychological Well-Being and Attitude towards Change among College Students. Psychology and Education, 58 (4), 1965-1975. (eng).

Siddiqui, S. (2015). Impact of self-efficacy on psychological well-being among undergraduate students. The International Journal of Indian Psychology, 2 (3), 5-16. https://doi.org/10.25215/0203.040 (eng).

Xiangrong, He, Siyi, Fang, Lei, Du (2023). Study on the Relationship Between Self-Efficacy and Psychological Well-Being Among Chinese College Students. Studies in Psychological Science, 1 (3), 53-58. https://doi.org/10.56397/SPS.2023.12.07 (eng).

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

[1]
О. Музика, «Взаємозв’язок психологічного добробуту і професійної самоефективності старшокласників та студентів в умовах війни», OD, вип. 45, вип. 2, Чер 2024.

Номер

Розділ

Освіта в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення України