THE PLACE OF PEDAGOGICS IN THE SYSTEM OF PEDAGOGICAL EDUCATION OF UKRAINE IN THE HISTORICAL DISCOURSE OF IN THE 19th - EARLY 20th CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.3-4.570

Keywords:

education, future teacher, pedagogics, science, theory, training

Abstract

The peculiarities of formation and development of pedagogics as a science in the system of professional training of future teachers during the 19th - early 20th century have been found out in the article on the basis of the analysis of historical and pedagogical literature. The public need for training of pedagogical personnel has been determined to emerge during this period. That led to the development of appropriate forms of organization and the necessary scientific provision of its effectiveness (the creation of pedagogical institutes at universities, departments of pedagogy, generalization of empirical experience, development of pedagogical theory). The domestic scientists (K. Ushynskyi, S. Myropolskyi, A. Valytskyi, S. Hohotskyi, M. Lavrovskyi, T. Lubenets, F. Zelenohorskyi, B. Hrinchenko, L. Tolstoi and others) have been established to continue developing the theoretical foundations of pedagogics and implementing them in the practice of training future teachers contrary to the state policy.

Attention of the scholars of the 19th - 20th century was attracted to the problem of pedagogical training of youth mentors, didactics and teaching methods, learning content in pedagogical establishments, requirements for teachers. According to scientists, the importance of theoretical training of future teachers consisted in preventing from their mistakes, waste of time; preparing for practice, facilitating the accumulation of personal experience, enriching the necessary fund of scientific information, disciplining thought and giving the ability to process pedagogical matters comprehensively, forming the teacher's ability to treat the education of the personality independently and critically. These thoughts led to the fact that pedagogics began to be taught in universities, teacher institutes and seminaries, in pedagogical courses in the early 20th century.

In the 1920s educationalists (S. Ananin, M. Dadenkov, A. Hotalov-Hotlib, H. Zhurakivskyi, H. Kostiuk, N. Krupska, O. Popov, I. Sokolianskyi, S. Chavdarov and others) paid special attention to professional training of future teachers, to the necessity of understanding the very essence of pedagogical science by teacher, its current state, the main stages of development and relations with other sciences, with social relations, the surrounding life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olha Bashkir, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди

кафедра загальної педагогіки та ПВШ, докторант

References

Башкір О.І. Деприваційна модель підготовки вчительських кадрів у системі вищої педагогічної освіти України XІX – початку XX ст. // Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Серії 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: збірник наукових праць. – Випуск № 28 (38). – Спец. вип. Наукова спадщина академіка Івана Зязюна у вимінар сучасності й майбутнього. - /ред.кол. : Н.В. Гузій (відп.ред.). – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2017. – 165с.

Вакуленко В.М. Розвиток теорії й практики вищої педагогічної освіти України, Росії, Білорусії на основі акмеологічного підходу: Монографія. – Луганськ: Альма-матер, 2007. – 496с.

Вейкшан В.А. Л.Н. Толстой о задачах педагогики как науки // Советская педагогика, 1953. – №8. – С.84.

Дем’яненко Н.М. Загальнопедагогічна підготовка вчителя в Україні (XIX – перша третина XXст.) / Н.М. Дем’яненко : Монографія. – К.: ІЗМН, 1998. – 328с.

Золотухіна С.Т. Проблема виховання особистості у педагогічній спадщині С. І. Миропольського / С.Т. Золотухіна, Т.В. Шевцова // Педагогіка та психологія. – 2013. – Вип. 43. – С. 171-178;

Золотухіна С.М., Головкова М.М. С.І. Миропольський про значущість педагогіки у системі підготовки учителя // Психолого-педагогічна підготовка учителя у педагогічних вузах: Матеріали науково-практичної конференції «Психолого-педагогічнаосвіта в Україні» (травень, 1994р.). – Харків: ХДПУ, 1994. – 204с.

Материалы по вопросу приготовления учителей для гимназий и прогимназий, СПб, 1865. – С.8

Микитюк М.М. Педагогічна підготовка вчителів на початку ХХ століття на Україні. URL: http://www.repository.hneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12280

Павко А. І. Загальні риси й особливості підготовки педагогічних кадрів в університетах України у ХІХ – на початку ХХ ст. / А. І. Павко // Український історичний журнал. – 2010. – № 4. – C. 99–115.

Положение о седьмом дополнительном педагогическом классе при епархиальных женских училищах // Циркуляр по Харьковскому учебному округу, 1908. – №5. – С.2-6.

Попова Л.Д., Гошовська В.А. Питання підготовки учителя у вітчизняній і зарубіжній педагогіці // Психолого-педагогічна підготовка учителя у педагогічних вузах: Матеріали науково-практичної конференції «Психолого-педагогічнаосвіта в Україні» (травень, 1994р.). – Харків: ХДПУ, 1994. – 204с.

Хомич Л.О. Професійно-педагогічна підготовка вчителя початкових класів. – К.: «Магістр-S», 1998. – 200с.

Шинкаренко В.М. Питання підготовки майбутнього учителя у вітчизняній педагогічній думці // Психолого-педагогічна підготовка учителя у педагогічних вузах: Матеріали науково-практичної конференції «Психолого-педагогічна освіта в Україні» (травень, 1994р.). – Харків: ХДПУ, 1994. – 204с.

ДАХО, Ф.266, Оп.1, Спр.807, Арк.148 «Об открытии педагогических курсов для приготовления учителей и учительниц начальних училищ»

Downloads


Abstract views: 411

Published

2017-12-14

How to Cite

[1]
O. Bashkir, “THE PLACE OF PEDAGOGICS IN THE SYSTEM OF PEDAGOGICAL EDUCATION OF UKRAINE IN THE HISTORICAL DISCOURSE OF IN THE 19th - EARLY 20th CENTURY”, OD, pp. 57–70, Dec. 2017.

Issue

Section

Philosophy and History of Education