Тенденції практичної підготовки майбутніх вчителів початкових класів у закладах вищої освіти Фландрії (Бельгія)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.349

Ключові слова:

вчитель початкових класів, педагогічна підготовка, практика, тенденція, Фландрія

Анотація

Стаття є компаративним дослідженням системи професійної підготовки вчителів початкових класів у Фландрії (Бельгія). Актуальність теми зумовлена оновленням професійних стандартів підготовки вчителів початкових класів, орієнтацією української системи професійної підготовки на вивчення та впровадження кращих європейських практик педагогічної підготовки, а також успішним досвідом Фландрії у частині реформування системи професійної підготовки вчителів початкових класів. Аналіз наукової літератури засвідчує фрагментарність попередніх досліджень та відсутність комплексного аналізу теми. З огляду на це метою статті є визначити та обґрунтувати тенденції практичної підготовки вчителів початкових класів у Фландрії на трьох рівнях: організаційному, змістово-технологічному та результативно-оцінювальному. За характером методології, це дослідження є якісним компаративним дослідженням.

Дані дослідження отримані шляхом аналізу змісту освітніх та робочих програм ЗВО Фландрії. Дані оброблено із застосуванням емпіричних методів компаративного дослідження та методів кількісної обробки результатів дослідження. На організаційному рівні виокремлено такі тенденції: тенденцію до організації педагогічної підготовки за паралельною моделлю, автономного визначення ЗВО тривалості практичної підготовки, диверсифікації типу закладів, де проходить практична підготовка вчителів початкових класів. На змістово-технологічному рівні виділено такі тенденції: до побудови програм за концентричним принципом, до запровадження компетентнісного підходу до практичної підготовки. На результативно-оцінювальному рівні виокремлено тенденцію до впровадження формувального оцінювання результатів практичної підготовки.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Тетяна Головатенко, Київський університет імені Бориса Грінченка

доктор філософії, старший викладач кафедри іноземних мов і методик їх навчання, Київський університет імені Бориса Грінченка, бул. І. Шамо, 18/2, 02154 м. Київ, Україна,

Посилання

Artesis Plantijn University College. (2022). Werkplekleren 5-6. https://bamaflexweb.ap.be/BMFUIDetailxOLOD.aspx?a=186582&b=5&c=1

Artesis Plantijn University College. (2022). https://www.ap.be/opleiding/lager-onderwijs#programma

Artevelde University College. (2022). Wat zal je leren? https://www.arteveldehogeschool.be/opleidingen/bachelor/educatieve-bachelor-lager-onderwijs/wat-zal-je-leren

Avsheniuk, N. (2016). Tendentsii profesiinoho rozvytku vchyteliv u rozvynenykh anhlomovnykh krainakh v umovakh hlobalizatsii [Tendencies of teachers’ professional development in the developed English-speaking countries in terms of globalization]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Pedahohika ta psykholohiia [Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series: Pedagogy and Psychology] (2), 13–17.

Borys Grinchenko Kyiv University. Bachelor. https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/pi/OPP_PO_bak_2021_.pdf

Ceulemans, C., Simons, M., & Struyf, E. (2012). Professional standards for teachers: how do they 'work'? An experiment in tracing standardisation in-the-making in teacher education. Pedagogy, culture & society, 20(1), 29–47. https://doi.org/10.1080/14681366.2012.649414

Codex Hoger Onderwijs. Flemish Ministry of Education and Training. (2014). https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=14650

Education and Training Monitor 2020. (2020). Belgium. https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2020/countries/belgium.htm

Erasmus University College Brussels. (2022). https://www.erasmushogeschool.be/nl/opleidingen/lageronderwijs

European Commission/EACEA/Eurydice. (2021). Teachers in Europe: Careers, Development and Well-being. Publications Office of the European Union.

Holovatenko, T. (2021). Tendentsii profesiinoi pidhotovky vchyteliv pochatkovoi shkoly u zakladakh vyshchoi osvity krain Beniliuksu [Tendencies of Pre-Service Primary School Teacher Training at Higher Education Institutions in the Benelux Countries] [Doctoral dissertation, Borys Grinchenko Kyiv University]. Borys Grinchenko Kyiv University: https://bit.ly/3XzPVMi

Howest, University College West Flanders. (2022). Invulling stage 1ste jaar. https://leho-howest.instructure.com/courses/7601/files/909679?module_item_id=17837

Howest, University College West Flanders. Opbouw stage. (2022). https://leho-howest.instructure.com/courses/7601/files/909681?module_item_id=178373

Karel de Grote Hogeschool. (2022). https://www.kdg.be/leraar-lager-onderwijs

Karel de Grote University College. (2022). Leraar Lager Onderwijs. https://www.kdg.be/leraar-lager-onderwijs

Komar, O. (2019). Orhanizatsiino-pedahohichni zasady neperervnoi profesiinoi osvity vchyteliv anhliiskoi movy v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu [Organizational and pedagogical principles of continuous professional education of English language teachers in the countries of the European Union] [Doctoral dissertation, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University]. https://bit.ly/3u1UeT5

Korthagen, F., Loughran, J., & Russell, T. (2006). Developing fundamental principles for teacher education programs and practices. Teaching and Teacher Education (22), 1020–1041. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.022

Kosharna, N., et al. (2020). Professional training of primary school teachers (experience of Great Britain, Sweden). Applied Linguistics Research Journal (Online), 4(9), 159-173. https://doi.org/10.14744/alrj.2020.82712

Kotenko, O. (2014). Pidhotovka vchyteliv do navchannia inozemnykh mov molodshykh shkoliariv: z dosvidu krain Yevropeiskoho Soiuzu [Teachers training for elementary school children foreign languages’ teaching: from the experience of the European Union]. Porivnialno-pedahohichni studii [Comparative pedagogical studies], 22(4). 37–44.

Kotenko, O., & Holovatenko, T. (2020). Models of foreign language primary school teacher training in the EU. In A. Jankovska (Ed.), Innovative scientific researches: European development trends and regional aspect (p. 92–115). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-588-38-9-5

Krystopchuk, T. (2013). Pedahohichna osvita v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu [Pedagogical education in the countries of the European Union]. Volynski oberehy.

Odisee University College. (2022). Schoolstage 3. http://onderwijsaanbod.odisee.be/2022/syllabi/n/OAL85AN.htm#activetab=toelichting_werkvorm_idp1457984

NVAO. (2015). Opleiding tot Leraar Basisonderwijs Thomas More Hogeschool. Utrecht: NVAO.

NVAO. (2019). Overzichtrapportage van de HBO5-Omvormingen: De kwaliteit van de graduaatsopleidingen. NVAO.

NVAO. (2020). Thomas More Hogeschool. NVAO.

Struyven, K., & De Meyst, M. (2010). Competence-based teacher education: Illusion or reality? An assessment of the implementation status in Flanders from teachers’ and students’ points of view. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1495-1510. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.05.006

Artesis Plantijn University College. (2022). Werkplekleren 5-6. https://bamaflexweb.ap.be/BMFUIDetailxOLOD.aspx?a=186582&b=5&c=1

Artesis Plantijn University College. (2022). https://www.ap.be/opleiding/lager-onderwijs#programma

Artevelde University College. (2022). Wat zal je leren? https://www.arteveldehogeschool.be/opleidingen/bachelor/educatieve-bachelor-lager-onderwijs/wat-zal-je-leren

Avsheniuk, N. (2016). Tendentsii profesiinoho rozvytku vchyteliv u rozvynenykh anhlomovnykh krainakh v umovakh hlobalizatsii [Tendencies of teachers’ professional development in the developed English-speaking countries in terms of globalization]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Pedahohika ta psykholohiia [Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series: Pedagogy and Psychology] (2), 13–17.

Borys Grinchenko Kyiv University. Bachelor. https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/pi/OPP_PO_bak_2021_.pdf

Ceulemans, C., Simons, M., & Struyf, E. (2012). Professional standards for teachers: how do they 'work'? An experiment in tracing standardisation in-the-making in teacher education. Pedagogy, culture & society, 20(1), 29–47. https://doi.org/10.1080/14681366.2012.649414

Codex Hoger Onderwijs. Flemish Ministry of Education and Training. (2014). https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=14650

Education and Training Monitor 2020. (2020). Belgium. https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2020/countries/belgium.htm

Erasmus University College Brussels. (2022). https://www.erasmushogeschool.be/nl/opleidingen/lageronderwijs

European Commission/EACEA/Eurydice. (2021). Teachers in Europe: Careers, Development and Well-being. Publications Office of the European Union.

Holovatenko, T. (2021). Tendentsii profesiinoi pidhotovky vchyteliv pochatkovoi shkoly u zakladakh vyshchoi osvity krain Beniliuksu [Tendencies of Pre-Service Primary School Teacher Training at Higher Education Institutions in the Benelux Countries] [Doctoral dissertation, Borys Grinchenko Kyiv University]. Borys Grinchenko Kyiv University: https://bit.ly/3XzPVMi

Howest, University College West Flanders. (2022). Invulling stage 1ste jaar. https://leho-howest.instructure.com/courses/7601/files/909679?module_item_id=17837

Howest, University College West Flanders. Opbouw stage. (2022). https://leho-howest.instructure.com/courses/7601/files/909681?module_item_id=178373

Karel de Grote Hogeschool. (2022). https://www.kdg.be/leraar-lager-onderwijs

Karel de Grote University College. (2022). Leraar Lager Onderwijs. https://www.kdg.be/leraar-lager-onderwijs

Komar, O. (2019). Orhanizatsiino-pedahohichni zasady neperervnoi profesiinoi osvity vchyteliv anhliiskoi movy v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu [Organizational and pedagogical principles of continuous professional education of English language teachers in the countries of the European Union] [Doctoral dissertation, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University]. https://bit.ly/3u1UeT5

Korthagen, F., Loughran, J., & Russell, T. (2006). Developing fundamental principles for teacher education programs and practices. Teaching and Teacher Education (22), 1020–1041. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.022

Kosharna, N., et al. (2020). Professional training of primary school teachers (experience of Great Britain, Sweden). Applied Linguistics Research Journal (Online), 4(9), 159-173. https://doi.org/10.14744/alrj.2020.82712

Kotenko, O. (2014). Pidhotovka vchyteliv do navchannia inozemnykh mov molodshykh shkoliariv: z dosvidu krain Yevropeiskoho Soiuzu [Teachers training for elementary school children foreign languages’ teaching: from the experience of the European Union]. Porivnialno-pedahohichni studii [Comparative pedagogical studies], 22(4). 37–44.

Kotenko, O., & Holovatenko, T. (2020). Models of foreign language primary school teacher training in the EU. In A. Jankovska (Ed.), Innovative scientific researches: European development trends and regional aspect (p. 92–115). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-588-38-9-5

Krystopchuk, T. (2013). Pedahohichna osvita v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu [Pedagogical education in the countries of the European Union]. Volynski oberehy.

Odisee University College. (2022). Schoolstage 3. http://onderwijsaanbod.odisee.be/2022/syllabi/n/OAL85AN.htm#activetab=toelichting_werkvorm_idp1457984

NVAO. (2015). Opleiding tot Leraar Basisonderwijs Thomas More Hogeschool. Utrecht: NVAO.

NVAO. (2019). Overzichtrapportage van de HBO5-Omvormingen: De kwaliteit van de graduaatsopleidingen. NVAO.

NVAO. (2020). Thomas More Hogeschool. NVAO.

Struyven, K., & De Meyst, M. (2010). Competence-based teacher education: Illusion or reality? An assessment of the implementation status in Flanders from teachers’ and students’ points of view. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1495-1510. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.05.006

Vanassche, E., Bruneel, S., & Christiaens, L. (2021). A Critical Examination of the Conception of Teacher Professionalism Enacted in Current Teacher Education Policy in Flanders (Belgium). In D. Mayer (Ed.), Teacher Education Policy and Research (p. 27–41). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-3775-9_3

Vitvytska, S. S. (2008). Modeli stupenevoi pedahohichnoi osvity zakhidnoievropeiskykh krain, SShA ta Ukrainy: porivnialnyi analiz [Models of pedagogical education in Western European countries, the USA and Ukraine: a comparative analysis]. In O. Dubaseniuk, et al (Ed.), Profesiino-pedahohichna osvita: suchasni kontseptualni modeli ta tendentsii rozvytku: Monohrafiia [Professional and pedagogical education: modern conceptual models and development trends](p. 71–103). Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [Publishing House of I. Franko Zhytomyr State University].

Vlaanderen is onderwijs and vorming. (2007). Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het beroepsprofiel van de leraar. https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=13942

Vidomosti Verkhovnoi Rady. (2017). Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu». [Law of Ukraine "On Higher Education"]. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Downloads


Переглядів анотації: 108

Опубліковано

2022-12-10

Як цитувати

[1]
Т. . Головатенко, «Тенденції практичної підготовки майбутніх вчителів початкових класів у закладах вищої освіти Фландрії (Бельгія)», OD, вип. 3-4, с. 129–146, Груд 2022.

Номер

Розділ

Компаративні освітні розвідки