PHENOMENON OF THE QUALITY OF EDUCATION IN MODERN SCIENTIFIC DISCOURSE

Authors

  • Nina Batechko

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.3-4.16

Keywords:

quality, quality of education, system approach, synergetic approach

Abstract

The article highlights the peculiarities of grounding of the categories “quality” and “quality of education” in modern scientific discourse. At the same time, the concept of the “quality of education” is presented as a system object that combines the organizational structure, methods, processes and resources necessary for the functioning of the education system in order to meet its requirements, social norms and state educational structures.

From the standpoint of openness, non-linearity, emergence, the concept of the quality of education is disclosed as a synergetic category. The interdisciplinary nature of the concept of the “quality of education” is pointed out.

It should be noted that the synergy of the systemic and synergetic approaches can serve as a theoretical and methodological basis for the phenomenon under study. In the examined aspect, the present realities of introducing the basic principles of quality into the sphere of education of Ukraine are presented. The positioning of the quality of education as an open, non-linear system that is capable of self-organization will enable the development of progressive models for the development of the national system for ensuring the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Введение в философию: учебник для вузов в 2 ч. / И. Т. Фролов, Э. А. Араб-Оглы, Г. С. Арефьева и др. – Ч. 2. – М.: Политиздат, 1989.

Вікторов В. Г. Регулювання якості освіти як філософсько-освітянська проблема: дис... д-ра філос. наук: 09.00.10 / Вікторов Віктор Григорович; Ін-т вищ. освіти АПН України. - К., 2006. – 380 с.

Євтодюк А.В. Синергетичні засади моделювання освітніх систем: дис. на здобуття наук. ступеня канд. філос. наук: спец. 09.00.03 /А. В. Євтодюк. – К. 2002. – 198 с.

Кісіль М. В. Оцінка якості вищої освіти / М. В. Кісіль // Вища освіта України. – 2009. – № 14. – С. 82–87.

Концепція забезпечення якості вищої освіти України (за результатами проекту Tempus «TRUST»: Національна система забезпечення якості і взаємної довіри в системі вищої освіти України). – Львів, 2014. − С. 540–570.

Коротков Е. Концепція якості освіти./Е.Коротков. [Електронний ресурс].− Режим доступу : http:/osvita.ua/school/ method/1342/

Кропотова Н.В. Университет как пространство междисциплинарной коммуникации /Н.В.Кропотова //Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно –технічної еліти: зб.наук.пр. –Харків: НТУ ХПІ, 2008, − Вип.18(22). – с. 22-30.

Корсак О. Світовий тренд з вимірювання якості середньої і вищої освіти: зарубіжний і національний досвід / О. Корсак // Вища школа. – 2017. – № 4. – С. 73–82.

Лукіна Т. Якість освіти /Т. Лукіна // Енциклопедія освіти / Академія наук України ; головн. ред. В.. Кремень. – Київ : Юрінком Інтер, 2008. – с. 1017–1018.

Лунячек В.Е. Якість освіти: теоретичний контекст / В.Е. Лунячек [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/obrii/2009_1/Luniachek.doc.pdf

Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи /за заг. ред. О. І. Локшиної. – К.: К.І.С.,2004.− 128с.

Новейший философский словарь / Сост. А.А. Грицанов. — Мн.: Изд. В.М. Скакун, 1998. - 896 с.

Організаційно-методичне забезпечення моніторингових досліджень якості загальної середньої освіти : монографія / за ред. Ляшенко О. Т. – Київ : Педагогічна думка, 2011. – 160 с.

Павлова Г. В. Синергетичний підхід до якості освіти /Г.В.Павлова // Гілея: науковий вісник. Збірник наукових праць. – К.: ВІР УАН, 2013.− Вип 71 (№4) − 968с.

Сисоєва С.О. Сфера освіти як об’єкт дослідження /Сисоєва С.О. //Освітологія. − №1; 2012. – с. 22-29.

Система моніторингу та оцінка якості освіти: Аналітичне дослідження у реформуванні національної освітньої політики [Електронний ресурс] / І. Булах, Ю. Вороненко, В. Кузнєцова та ін. – Режим доступу: http://www.irf.kiev.ua – Назва з екрана.

Соколова І. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя-філолога за двома спеціальностями: монографія / за ред. С. О. Сисоєвої // МОН України. АПН України. Ін-т пед. освіти і освіти дорослих.–Маріуполь–Д: АРТ – ПРЕС, 2008. – 400 с.

Тлумачний словник української мови [за ред.. В.С. Калашника]. —Вид. 2–е. – Харків: Прапор, 2004. – 992 с.

Философский словарь / Под ред. Шинкарука В. И. – Киев, 1986.

Щудло С.А. Дослідження проблем освіти та молоді / С.А. Щудло [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Mtpsa/2008/articles/Wudlo.pdf

Шишов С. Є. Школа: мониторинг качества образования / С. Є. Шишов, В. А. Кальней. – Москва : Педагогическое общество России, 2000. – 320 с.

Яхнін Я. К. Сучасні підходи до якості освіти / Я. К. Яхнін. – Київ : Наук. думка, 2006. – 143 с

Яременко П. С. Якість освіти в Україні / П. С. Яременко. – Київ : Лібра, 2001. – 57 с.

Ognevyuk V.‚Sysjieva S. (2015) .Training of educational experts in Ukraine: expersmental interdisciplinary program. The advanced science journal (6). pp. 98-103‚ DOI : 10.15550/ASJ.2015.06.098

Downloads


Abstract views: 870

Published

2017-12-14

How to Cite

[1]
N. Batechko, “PHENOMENON OF THE QUALITY OF EDUCATION IN MODERN SCIENTIFIC DISCOURSE”, OD, pp. 1–16, Dec. 2017.

Issue

Section

Philosophy and History of Education