Використання цифрових інструментів у освітньому процесі закладу дошкільної освіти
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.3.04Ключові слова:
діти дошкільного віку, заклад дошкільної освіти, інформаційно-комунікативна (ІКТ) компетентність вихователя, освітній контент, освітній процес, практика, цифрові інструменти, цифрова компетентність дитини дошкільного вікуАнотація
У статті розглянуто можливості використання цифрових інструментів у освітньому процесі закладу дошкільної освіти. Проаналізовано зарубіжні та українські наукові джерела з проблеми застосування цифрових технологій в дошкільній освіті. Визначено аспекти дослідження проблеми впровадження цифрових інструментів у освітню взаємодію з дітьми дошкільного віку, зокрема, використання цифрових пристроїв (смартфону, планшету, комп’ютеру, проектору, інтерактивної дошки) для навчання природничим наукам, математиці, грамоті та цифрових сервісів (навчально-ігрових програм, мобільних додатків із AR). Обґрунтовано важливість підготовки педагогів до використання цифрових технологій у освітньому процесі закладу дошкільної освіти. Висвітлено досвід застосування майбутніми педагогами цифрових інструментів у взаємодії з дітьми дошкільного віку під час проходження виробничої практики у закладі дошкільної освіти.
Авторами розглянуто можливості створення освітнього контенту для дітей за допомогою цифрових інструментів доповненої реальності (Blippbuilder, Mywebar, Zapworks). Запропоновано алгоритм створення проєктів доповненої реальності. Описано основні етапи застосування AR-технології під час організації гри-квесту.
Результати спостереження за дітьми та оцінювання студентських робіт довели ефективність впровадження ігрових квестів з елементами доповненої реальності в освітній процес закладів дошкільної освіти, їх переваги для активізації пізнавальної діяльності дітей, формування цифрової компетентності.
Зроблено висновок, що використання цифрових інструментів у практиці дошкільної освіти є потужним інструментом особистісного розвитку педагога, що сприятиме покращенню якості освітнього процесу закладів дошкільної освіти, залученню дітей до активної пізнавальної діяльності, підвищуватиме як мотивацію дітей до навчання, так і рівень засвоєння ними навчального матеріалу.
Завантаження
Посилання
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity v Ukrjini (Derzhavnyj standart doshkilnoi osvity) [Basic component of preschool education in Ukraine (State standard of preschool education)] nova redaktsija (2021). Nakaz MON No 33 vid 12.01.2021 roku. URL: https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/79142 [in Ukrainian].
Kozak, L. V., Ivanenko, N. V. (2021) Vykorystannia dopovnenoi realnosti yak zasobu piznavalnoho rozvytku ditei doshkilnoho viku [Using augmented reality as a means of cognitive development of preschool children]. Innovatyka u vykhovannia, 13(2), 43-52. https://doi.org/10.35619/iiu.v2i13.377 [in Ukrainian].
Litichenko, O. (2023) Svit v obiektyvi, abo Fotomodeliuvannia v dytiachomu sadku. [The world in the lens, or Photo modeling in kindergarten]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu, (4), 36-40 [in Ukrainian].
Litichenko, O., Shynkar, T., Harashchenko, L. (2022). Napriamy vdoskonalennia dystantsiinoho formatu pidhotovky bakalavriv doshkilnoi osvity [Directions for improving the distance format of training bachelors of preschool education]. Osvitolohiia, 11(11), 91-99. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.9 [in Ukrainian].
Mediahramotnist i krytychne myslennia v zakladi doshkilnoi osvity. Navchalno-metodychnyi posibnyk [Media literacy and critical thinking in a preschool educational institution] / za red. O. V. Volosheniuk, V. F. Ivanova, H. A. Dehtiarovoi. Kyiv : AUP, TsVP, 2020. 79 [in Ukrainian].
Peven, K., Khmil, N., Makohonchuk, N. (2023). The influence of artificial intelligence on the change of traditional models of learning and teaching: analysis of technologies for ensuring effective individual education [The impact of artificial intelligence on changing traditional models of learning and teaching: analysis of technologies to ensure the effectiveness of individual education.]. Prospects and innovations of science, 11(29), 306–316. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-11(29)-306-316 [in Ukrainian].
Behnamnia, N., Kamsin, A., Ismail, M.A.B., Hayati, A. (2020). The effective components of creativity in digital game-based learning among young children: A case study Children and Youth Services Review, vol. 116. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105227 [in English].
Harashchenko, L., Kovalenko, O., Kozak, L., Litichenko, O., Sopova, D. (2023). The Use of Digital Tools for Mastering Practical Disciplines in the Distance Format of Training Bachelors of Preschool Education. Information and Communication Technologies іn Education, Research, and Industrial Applications. ICTERI 2023. 173-188. https://doi.org/10.1007/978-3-031-48325-7_13 [in English].
Kozlitin, D., Kochmar, D., Krystopchuk, T., Kozak, L. (2020). Future Educators' Training for Project Activities Using Digital Technologies. Proceedings of the PhD Symposium at ICT in Education, Research, and Industrial Applications co-located with 16th International Conference "ICT in Education, Research, and Industrial Applications 2020", 31-41. URL: http://www.scopus.com/inward/record.url?partnerID=HzOxMe3b&scp=85098740352&origin=inward [in English].
Kozlitin, D., Kozak, L., Krystopchuk, T., Kochmar, D. (2021). The Application of Augmented Reality in Education and Development of Students Cognitive Activity. 17th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Volume I: Main Conference, PhD Symposium, and Posters, ICTERI 2021; 345-352. URL: https://ceur-ws.org/Vol-3013/ [in English].
Magnusson, L. O. (2023). Digital technology and the subjects of literacy and mathematics in the preschool atelier. Contemporary Issues in Early Childhood, 24(3), 333-345. https://doi.org/10.1177/1463949120983485 [in English].
Nezhyva, L. L., Palamar, S. P., Vaskivska, H. O., Kotenko, O. V., Nazarenko, L. A., Naumenko, M. S., Voznyak, A. V. (2021). Augmented Reality in the Literary Education of Primary School Children: Specifics, Creation, Application. Proceedings of the Symposium on Advances in Educational Technology (AET 2020). https://doi.org/10.5220/0010930900003364 [in English].
Otterborn, A., Sundberg, B., Schönborn, K. (2024). The Impact of Digital and Analog Approaches on a Multidimensional Preschool Science Education. Res Sci Educ., 54, 185–203. https://doi.org/10.1007/s11165-023-10133-6 [in English].
Palamar, S. P., Harashchenko, L. V., Litichenko, O. D., Zhelanova, V. V., Nezhyva, L.L., Sopova, D. O., Pluhatar, L. O. (2024). The state of formation of a careful attitude towards health in the modern youth. Volume. Wiadomości Lekarskie Medical Advances, LXXVII(11), 2225-2230. https://doi.org/10.36740/WLek/197101 [in English].
Pukas, I., Kozak, L., Tsukanova, N., Shulyhina, R., Harashchenko, L. (2023). Professional training of future teachers of preschool education institutions to implement the development of child's abilities. Amazonia Investiga, 12(62), 56-65. https://doi.org/10.34069/AI/2023.62.02.4 [in English].
Ponomarenko, T., Kovalenko, О., Shynkar, T., Harashchenko, L., Holovatenko, T. (2023). Development of the Professional Competence of Bachelors in Preschool Education Through Online. Information and Communication Technologies in Education, Research, and Industrial Applications. ICTERI 2023. Communications in Computer and Information Science, vol 1980. Р. 114-128. https://doi.org/10.1007/978-3-031-48325-7_9 [in English].
Yngvesson, T., Siraj-Blatchford, J. A. (2023). Way Forward for Preschool Teacher Education and Technology. In: Garvis, S., Keane, T. Technological Innovations in Education. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-99-2785-2_5 [in English].
Zhao, X., Roberts, S. (2024) Australian early childhood educators’ perspectives on digital teaching of geometry: The pedagogical enablers and barriers. Australasian Journal of Early Childhood. https://doi.org/10.1177/18369391241234735 [in English].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.















