Колір у художньо-продуктивній діяльності дітей дошкільного віку

Автор(и)

  • Олена Літіченко кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри дошкільної освіти, Факультет педагогічної освіти Київського Університету імені Бориса Грінченка, бул. І. Шамо 18/2, м.Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-7004-3837
  • Дар’я Мастерук студентка спеціальності 012 Дошкільна освіта другого (магістерського) рівня вищої освіти, Факультет педагогічної освіти Київського Університету імені Бориса Грінченка, бул. І. Шамо 18/2, м.Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.22

Ключові слова:

діти раннього віку, діти дошкільного віку, колір, мотивація, мотиви, педагогічна практика, навчальна (психолого-педагогічна) практика, професійне самовдосконалення, стереотипи, художньо-продуктивна діяльність

Анотація

У статті проаналізовано теоретичні аспекти формування уявлень про кольори у дітей від 1 до 7 років. З’ясовано, що колір є важливим засобом виразності у мистецькій діяльності, способом організації естетики побуту, самовираження. Висвітлено питання ставлення дітей до кольорів і їх використанні у власній художньо-продуктивній діяльності. У дослідженні здійснено аналіз основних понять дослідження: «колір», «художньо-продуктивна діяльність». Розглянуто праці українських і зарубіжних учених, що займались досліджуваною проблемою. З’ясовано особливості використання у кольору дітьми старшого дошкільного віку художньо-продуктивній діяльності, підтверджено вплив гендерних стереотипів на сприймання і використання кольорів дітьми. Розглянуто вплив різних мотивів на художньо-продуктивну діяльність дітей та їх взаємозв’язок з використанням кольорів у творчій діяльності. З’ясовано, що колір матеріалів для виготовлення виробів діти обирають відповідно власних вподобань, проте суттєвим чинником, що впливає на їх вибір є призначення виробу. Експериментальне дослідження засвідчує: діти беруть до уваги інтереси інших і готові поступитися власними бажаннями та смаками орієнтуються не на власні вподобання, а на смаки отримувача подарунка, отже дозволяє зазначити про вплив моральних мотивів. Виокремлено структуру художньо-продуктивної діяльності дітей старшого дошкільного віку. Підтверджено висновки науковців щодо сприйняття дітьми старшого дошкільного віку кольорів у сучасній практиці.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bila, I.M. (2014). Psykholohiia dytiachoi tvorchosti [Psychology of children's creativity]. K.: Phoenix, 2014. https://core.ac.uk/download/pdf/32309053.pdf

Molyako V.O., Musicians O.L. Zhytomyr (2006). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen. [Abilities, creativity, giftedness: theory, methodology, research results], 320. (ukr).

Karabaeva, I., Yatsenko, T., & Pasichnyk, A. (2011). Intelektualno obdarovani doshkilniata: pidtrymka ta suprovid [Intellectually gifted preschoolers: support and support], 128. (ukr).

Kotelyanets N. V. (2021). Osoblyvosti konstruiuvannia ditei doshkilnoho viku. Zbirnyk naukovykh prats [Peculiarities of construction of children of preschool age. Collection of scientific papers] ΛΌГOΣ. https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/logos/article/view/15727/14142 (ukr).

Stefan, V.M. (2019). Zmist poniattia khudozhno-produktyvnoi diialnosti ditei starshoho doshkilnoho viku [The content of the concept of artistic and productive activity of older preschool children]. Theory and methods of teaching and education http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/methodics/article/view/2886 (ukr).

Burkitt, E., Barrett, M., & Davis, A. (2003). Children's colour choices for completing drawings of affectively characterised topics. Journal of child psychology and psychiatry, 44(3), 445-455. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00134 (eng).

Cunningham S.J., Macrae C. N. The colour of gender stereotyping. Br J Psychol. 2011 Aug;102(3): 598-614. doi: 10.1111/j.2044-8295.2011.02023.x. (eng).

Chung, K. D. (2022). Drawing as an encounter with materials in early childhood education spaces. International Journal of Education Through Art, 18 (2), 181 https://doi.org/10.1386/eta_00093_3(eng).

Navarro, R., Martínez, V., & Yubero, S. et al. (2014). Impact of Gender and the Stereotyped Nature of Illustrations on Choice of Color: Replica of the Study by Karniol (2011) in a Spanish Sample. Gend. Issues 31, 142–162 https://doi.org/10.1007/s12147-014-9122-1 (eng).

LoBue V., & DeLoache J. (2011). Pretty in pink: The early development of gender-stereotyped colour preferences. British Journal of Developmental Psychology, 29, 3, 656-667. https://doi.org/10.1111/j.2044-835X.2011.02027.x (eng).

Picariello, M. L., Greenberg, D. N., & Pillemer D. B. (1990). Children's Sex-related Stereotyping of Colors. Child Development, 61, 1453–1460. https://doi.org/10.2307/1130755

Skelton, A.E., & Franklin, A. (2020), Infants look longer at colours that adults like when colours are highly saturated. Psychon Bull Rev., 27(1), 78-85. https://doi.org/10.3758/s13423-019-01688-5.

Pouliou, D., Bonoti, F., & Nikonanou, N. (2018). Do preschoolers recognize the emotional expressiveness of colors in realistic and abstract art paintings? The Journal of genetic psychology, 179(2), 53-61. https://doi.org/10.1080/00221325.2018.1424704

Toomela, A. (2002). Drawing as a verbally mediated activity: A study of relationships between verbal, motor, and visuospatial skills and drawing in children. International Journal of Behavioral Development, 26(3), 234–247. https://doi.org/10.1080/01650250143000021 (eng).

Yadav, S., Chakraborty, P., & Mittal, P. (2021) User interface of a drawing app for children: design and effectiveness. In International Conference on Innovative Computing and Communications: Proceedings of ICICC 2020, 1, 53-61. https://doi.org/10.1007/978-981-15-5113-0_4 (eng).

Downloads


Переглядів анотації: 163

Опубліковано

2023-06-29

Як цитувати

[1]
О. Літіченко і Д. Мастерук, «Колір у художньо-продуктивній діяльності дітей дошкільного віку», OD, вип. 2(41), с. 23–36, Чер 2023.

Номер

Розділ

Дошкільна та початкова освіта