Аналіз тенденцій навчання підприємництва магістрів у галузі освіти в Чеській Республіці

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.2.6

Ключові слова:

критерії систематизації тенденцій, навчання підприємництву, підприємницька компетентність, професійна підготовка педагогів, магістри, система освіти Чеської республіки

Анотація

У статті визначено та узагальнено тенденції навчання підприємництва магістрів у галузі освіти в Чеській Республіці періоду 2006–2025 рр. на загальноєвропейському, національному та інституційному рівнях, обґрунтовано їх характеристики. Зазначено, що Чеська Республіка є однією із європейських країн, що підтримує ініціативи навчання підприємництва в закладах вищої освіти на рівні ЄС, а також є стратегічним партнером України у питаннях реалізації ідей підприємництва у змісті освітніх програм підготовки фахівців різних галузей, що визначило вибір цієї країни для дослідження відповідних тенденцій.

У статті охарактеризовано та систематизовано тенденції навчання підприємництва магістрів у галузі освіти в Чеській Республіці відповідно до визначених критеріїв: стратегічно-цільового, організаційно-змістового, результативно-прогностичного. Визначено основні тенденції стратегічно-цільового призначення — реалізація загальноєвропейської стратегії навчання підприємництва на рівні країн-членів ЄС, орієнтація на нормативно-правову базу ЄС; створення нормативно-правової бази щодо розвитку підприємництва в країні; підтримка ініціатив та проєктів з розвитку підприємництва загальноєвропейського, національного, регіонального, місцевого рівнів; розробка та реалізація державних освітніх програм навчання підприємництва різних верств населення та на всіх рівнях освіти в країні. До тенденцій організаційно-змістового призначення віднесено: відповідність загальноєвропейській структурі забезпечення навчання підприємництва; співпраця з групами координаторів, залучених до навчання підприємництва на рівні ЄС; запуск і координація мереж імітаційних компаній для навчання підприємництва; зміна концепції навчання в закладах вищої освіти щодо навчання підприємництва у процесі професійної підготовки фахівців різних галузей; модернізація освітніх програм професійної підготовки фахівців галузі освіти в ЗВО з метою включення сталого та соціального підприємництва; залучення провідних фахівців підприємницької галузі у процес викладання (практиків, підприємців, випускників); реалізація елементів дуальної системи освіти у ЗВО; підтримка та супровід провайдерами освіти та партнерами випускників у створенні власного бізнесу; розширення стратегічних напрямів навчання підприємництва шляхом збільшення партнерських співпраць ЗВО на рівні ЄС. Основними тенденціями результативно-прогностичного призначення визначено: поширення досвіду навчання підприємництва магістрів у галузі освіти; навчання підприємницькій діяльності педагогів як одного із варіантів кар’єри.

Зазначено, що досвід навчання підприємництву магістрів у галузі освіти у закладах вищої освіти Чеської Республіки може слугувати орієнтиром для модернізації відповідних освітніх програм у ЗВО України в умовах повоєнної відбудови.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Antlova, K., Rydvalova, P. & Lamr, M. (2019). Student Entrepreneurship in the Czech Republic. GUESSS National reports 2018. Liberec: Technical university of Liberec [іn English]. https://www.guesssurvey.org/resources/nat_2018/GUESSS_Report_2018_CzechRepublic.pdf.

Audretsch, D. B. (2014). From the Entrepreneurial University to the University for the Entrepreneurial Society. The Journal of Technology Transfer, 39, No. 3, pp. 313–321 [іn English].

Methodology of Teaching Entrepreneurship at Universities. (2018). Education in Business and Entrepreneurship, 50 p. [in English]. http://www.businesseducation.cz/pdf/metodika-en.pdf.

CzechInvest [in Czech]. https://czechinvest.gov.cz/.

Centrum fiktivních firem (CEFIF). https://cefif.npi.cz/.

Creative Entrepreneurship in Schools “CENTERS”[in Japaneze]. www.centres-eu.org.

Dublinská deklarace ke globálnímu vzdělávání do roku 2050. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [in Czech]. https://mzv.gov.cz/.

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2023–2027, 2023 Ministerstvo školství, mládeže a ělovýchovy [in Czech]. https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2024/01/DZ-CR-2023-2027_elektronicka-publikace-1.pdf.

European Commission (2003). Green Paper: Entrepreneurship in Europe. COM (2003) 27 final [in English]. https://ec.europa.eu/invest-in-research/pdf/download_en/entrepreneurship_europe.pdf.

EntreComp: Framework of Entrepreneurial Competence. 2016. EntreComp: at Work. 2020 [in English]. https://entre-comp.eu/read_news.php?id_news=7&lang=EN&activo/.

European Commission. (2006). The Oslo agenda for entrepreneurship education in Europe. https://www.gvpartners.com/web/pdf/EC_Oslo_Agenda.pdf.

European Commission (2008). Think Small First, A Small Business Act for Europe. Luxembourg: Publications Office [in English]. https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/a-small-business-act-for-european-smes.html.

European Commission. (2010). Towards greater cooperation and coherence in entrepreneurship education. Report and evaluation of the pilot Action High Level Reflection Panels on Entrepreneurship Education initiated by DG Enterprise and Industry and DG Education and Culture [in English]. file:///C:/Users/pc/Downloads/entr_education_panel_en%20(1).pdf.

European Commission. (2012). Rethinking Education: Investing in skills for better socio-economic outcomes. COM(2012) 669 final [in English]. https://www.cedefop.europa.eu/en/content/rethinking-education-investing-skills-better-socio-economicoutcomes/.

European Commission. (2013). Entrepreneurship 2020 action plan: Reigniting the Entrepreneurial Spirit in Europe. COM(2012) 795 final. Official Journal of the European Union [in English]. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52013IP0512&from=NL/.

Globálních souvislostech 2018–2030 [in Czech]. https://mzv.gov.cz/.

Goldstein, H. A., & Glaser, K. (2010). Research Universities as Actors in the Governance of Local and Regional Development. The Journal of Technology Transfer, 37, No. 2, pp. 158–174 [in English].

Gibb, A. (2008). Entrepreneurship and Enterprise Education in Schools and Colleges: Insights from UK practice. International Journal of Entrepreneurship Education, Vol. 6, No 2, p. 48 [in English].

Hytti, U., Stenholm, P., Heinonen, J., & SeikkulaLeino, J. (2010). Perceived Learning Outcomes in Entrepreneurship Education: The impact of student motivation and team behavior. Education + Training, 52(8/9), 587–606 [in English]. https://doi.org/10.1108/00400911011088935

Implementační dokument strategie vzdělávací politiky ČR. (2030). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [in Czech]. https://msmt.gov.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030.

Korhonen, M. (2012). Yrittäjyyttä ja yrittäjämäisyyttä kaikille? Uusliberalistinen hallinta, koulutettavuus ja sosiaaliset erot peruskoulun yrittäjyyskasvatuksessa. University of Eastern Finland [in Finnish].https://core.ac.uk/reader/15169626.

Licha, J., & Brem, A. (2018). Entrepreneurship Education in Europe: Insights from Germany and Denmark. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 33(1), 1–25 [in English]. https://doi.org/10.1504/IJESB.2018.10009482.

Lukes, М. (2017). Entrepreneurship Development in the Czech Republic. Entrepreneurship in Transition Economies (pp.209–224) [іn English].

Národní Strategie globálního rozvojového vzdělávání a osvěty 2011–2015 [in Czech]. https://vlada.gov.cz/.

Národní inovační strategie ČR, 2012–2020. (2011) [in Czech]. https://www.databaze-strategie.cz/cz/mpo/strategie/narodni-inovacni-strategie-ceske-republiky.

National Report on the Implementation of the 2030 Agenda for Sustainable Development: Czech Republic. (2017) [in English]. https://sustainabledevelopment.un.org/.

Petrů N., Pavlák M., Polák J. (2019). Factors Impacting Startup Sustainability in the Czech Republic. Innovative Marketing, 15(3), 1–15, JA Slovensko [іn English]. https://www.erasmusly.com/.

Rakovska, N., Pavlin, S., & Melink, M. (2012). Assessment of Corporation between Higher Education Institutions and Employers in Europe. Available, 72 [іn English]. https://www.eurashe.eu/ library/mission.

Seikkula-Leino, J., Ruskovaara, E., Ikavalko, M., Mattila, J., & Rytkola, T. (2010). Promoting Entrepreneurship Education: The role of the teacher? Education + Training, 52, 117–127 [in English]. file:///C:/Users/pc/Downloads/ETSeikkula-Leinoetal.pdf.

Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. (2020). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [in Czech]. https://msmt.gov.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030.

Strategie celoživotního učení, MŠMT, 2007-2015. (2007) [in Czech]. https://www.databaze-strategie.cz/cz/MSMT/strategie/strategie-celozivotniho-uceni-cr-2007-2015.

Shattock, M. (2009): Entrepreneurialism and Organizational Change in Higher Education. Entrepreneurialism in Universities and the Knowledge Economy. Maidenhead: McGraw-Hill, pp. 1–8 [іn English].

Tadeush, O. (2024). Idei pidpryiemnytstva v zmisti osvitnikh prohram pidhotovky fakhivtsiv: yevropeiskyi dosvid [Іmplementation of Entrepreneurship Ideas in Educational Programs for the Training of Specialists: Еuropean experience]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka, 1. рp. 113–131 [in Ukrainian].

Tetřevová L., & Vlčková, V. (2019). Academic Entrepreneurship in the Czech Republic. Ekonomický časopis, 67, č. 9, рp. 995–1010 [іn English].

The Czech Republic Strategy for Sustainable Development. (2009). https://www.mzp.gov.cz/system/files/2025-03/Progress_report_on_SDS-2009.pdf.

UNESCO World Heritage [in English]. https://whc.unesco.org/en/list/.

Ten years of the UNECE Strategy for Education for Sustainable Development (2016). Evaluation report on the implementation of the UNECE Strategy for Education for Sustainable Development from 2005 to 2015. UNECE, New York and Geneva [inj English]. https://www.dataplan.info/img_upload/4e36a80711ec455e6b3aac5b8ea5eb4b/10_years_unece_strategy_for_esd.pdf.

UNESCO and UNEVOC (2020). Entrepreneurial Learning for TVET Institutions. A practical guide [in English]. https://unevoc.unesco.org/pub/entrepreneurial_learning_guide_en.pdf.

Masarykova univerzita [in Czech]. https://www.muni.cz/.

Univerzity Karlovy [in Czech]. https://cuni.cz/UK-1.html.

Soukromá univerzita, Ostravě [in Czech]. https://www.peuni.cz/.

Downloads


Переглядів анотації: 33

Опубліковано

2025-07-22

Як цитувати

[1]
О. Тадеуш, «Аналіз тенденцій навчання підприємництва магістрів у галузі освіти в Чеській Республіці », OD, вип. 49, вип. 2, с. 61–75, Лип 2025.

Номер

Розділ

Тенденції розвитку сучасної освіти