Модель впровадження засобів інформаційних технологій в підготовку майбутніх фахівців закладу вищої освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.2.2

Ключові слова:

інформаційні технології, модель, заклад вищої освіти, професійна підготовка, фахівець освітньої сфери, інформаційно-освітнє середовище, конкурентоспроможність

Анотація

У статті, спираючись на аналіз вітчизняних та зарубіжних наукових досліджень, розкрито концептуальні підходи до моделювання процесу професійної фахової підготовки здобувачів освітньої галузі з акцентом на забезпечення формування їхньої готовності до ефективної професійної діяльності. На основі комплексного аналізу освітньо-професійних програм та змісту підготовки здобувачів освіти спеціальностей А5.39 Професійна освіта (Цифрові технології) та А4.09 Середня освіта (Інформатика) визначено узагальнені вимоги до їх фахової підготовки в закладі вищої освіти.
У межах дослідження розроблено авторську модель, що охоплює поєднання концептуально-цільового, організаційно-змістового, процесуально-діяльнісного і критеріально-оцінного блоків, які забезпечують комплексне формування готовності майбутніх педагогічних працівників до ефективного застосування засобів інформаційних технологій. Основу проєктованої моделі становлять визначені шляхом експертного оцінювання організаційно-педагогічні умови підготовки фахівця освітньої галузі, що поєднують мотиваційну складову та введення сучасних засобів інформаційних технологій у цей процес, сприятливе інформаційне середовище для забезпечення розвитку їхніх пошуково-творчих здібностей під час здійснення самоосвіти, а також складову підвищення у процесі вдосконалення власної педмайстерності, компетентності самих викладачів, які викладають спеціальні технічні дисципліни, до використання ними сучасних засобів інформаційних технологій.
У моделі враховано сучасні засоби інформаційних технологій, які сприяють формуванню професійних компетентностей майбутнього фахівця освітньої галузі (апаратні, програмні, засоби створення програмного забезпечення). Результатом впровадження авторської моделі є готовність майбутніх фахівців освітньої галузі (на високому і достатньому рівнях) до використання (та фахового застосування) засобів інформаційних технологій в подальшій професійній діяльності. Запропонована модель є ефективним інструментом удосконалення змісту та організації підготовки конкурентоспроможних фахівців освітньої галузі в умовах цифрової трансформації освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bykov, V., Spirin, O., & Pinchuk, O. (2017). Problemy ta zavdannia suchasnoho etapu informatyzatsii osvity [Problems and Tasks of the Modern Stage of Education Informatization]. Naukove zabezpechennia rozvytku osvity v Ukraini: aktualni problemy teorii i praktyky (do 25-richchia NAPN Ukrainy). Kyiv: Vydavnychyi dim «Sam», 191–198 [in Ukrainian].

Horbatiuk, R. M., & Kabak, V. V. (2019). Vykorystannia informatsiinoi systemy AlgoStudy u protsesi formuvannia alhorytmichnoho myslennia maibutnikh inzheneriv-pedahohiv u haluzi kompiuternykh tekhnolohii [The Use of an Information System AlgoStudy for Algorithmic Thinking Formation of Future Engineer-Teachers in the Field of Computer Technologies]. Information Technologies and Learning Tools, 69(1), 124–138 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33407/itlt.v69i1.2385

Dubaseniuk, O. A. & Vozniuk, O. V. (2022). Suchasni tendentsii vprovadzhennia informatsiinykh tekhnolohii u protses pidhotovky maibutnikh pedahohiv: dosvid ta perspektyvy [Current Trends in Implementation of Information Technologies in the Process of Training the Prospective Teachers: Experience and perspectives]. Modern іnformation Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 20–30 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2022-65-20-30

Kovalchuk, M. O. (2017). Formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv do zastosuvannia multymediinykh navchalnykh system u pochatkovii shkoli [Formation of Readiness of Future Teachers to Use Multimedia Educational Systems in Primary School]. Avtoref dys. kand. ped. nauk, Zhytomyr, 24 p. [in Ukrainian].

Kademiia, M. Ya., & Umanets, V. O. (2016). Dystantsiine navchannia u virtualnomu universyteti yak sposib dostupu do yakisnoi osvity [Distance Learning at a Virtual University as a Way to Access Quality Education]. Open Educational E-Environment of Modern University, 2, 192–198 [in Ukrainian].

Dittrich, A.-K., Mathabathe, K., Eloff, I., & Agostini, E. (2025). Learning About Sustainability in a Global Context of Digital Transformation in Teacher Education: Exemplary Vignettes of Experience in Webinars. Center for Educational Policy Studies Journal, 15(1), 35–58 [in English]. https://doi.org/10.26529/cepsj.1688

Unver, E., & Sungur, A. (2022). Distance Learning under the Covid-19 Conditions within Architectural Education. Center for Educational Policy Studies Journal, 12(3), 191–219 [in English]. https://doi.org/10.26529/cepsj.1081

Osadchyi, V., & Osadcha, K. (2025). Sutnist trybrydnoi modeli navchannia na osnovi Metaverse: pryklady uspishnoho vykorystannia u vyshchii osviti [The Concept of a Metaverse-Based Tribrid Model of Learning: Examples of Successful Use in Higher Education]. Educological Discourse, Vol. 48, No. 1: 6–20 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.1.1

Novytska, T. L., & Novytskyi, S. V. (2021). Suchasni tendentsii tsyfrovoi transformatsii osvity [Modern trends in the digital transformation of education]. Modern Information Technologies and Innovative Teaching Methods: Experience, trends, perspectives: materials of the VII International science and practice internet conference, Ternopil, April 8 2021. Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil, Ukraine, 151–154 [in Ukrainian].

Osadcha, K., & Baluta, V. (2021). Vplyv suchasnykh tendentsii tsyfrovoho mystetstva na zmist pidhotovky z kompiuternoi hrafiky ta tsyfrovoho dyzainu [The influence of modern trends in digital art on the content of training in computer graphics and digital design]. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 9(1), 1–12 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32919/uesit.2021.01.01

Venhlovska, O. A., Kuzemko, L. V., & Novyk, I. M. (2017). Osobystisno-profesiinyi rozvytok studentiv pedahohichnykh spetsialnostei u tsentrakh kompetentnostei [Personal Professional Development Students of Pedagogical Specialties in the Centers of Competence]. Young Scientist, 11, 281–284 [in Ukrainian]. DOI: 10.24139/2312-5993/2019.04/003-017

Cervera, M., & Caena, F. (2022). Teachers’ Digital Competence for Global Teacher Education. European Journal of Teacher Education, 45(4), 451–455 [in English]. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2135855

Nychkalo, N. G. (2015). Profesiinyi rozvytok osobystosti u konteksti neperervnosti [Professional Development of an Individual in the Context of Continuity]. Conceptual Foundations of Professional Development of Individuals in the Context of European Integration Processes: a collection of scientific articles, (Eds.) V. H. Kremen, M. F. Dmytrychenkо, N. G. Nychkalo, 12–24 p. [in Ukrainian].

Westa, S. (2020). Professionalisation through Internationalisation in Teacher Education. The International Project [in English]. https://doi.org/10.47050/66515314.18-41

Downloads


Переглядів анотації: 52

Опубліковано

2025-07-22

Як цитувати

[1]
В. Кабак, Ю. Тулашвілі, і Р. Горбатюк, «Модель впровадження засобів інформаційних технологій в підготовку майбутніх фахівців закладу вищої освіти», OD, вип. 49, вип. 2, с. 15–23, Лип 2025.

Номер

Розділ

Цифровізація освіти