Formation of the Ability For Personal Self-Development in Future Education Learners
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.33Keywords:
personal-professional self-development, education learner, self-education, professional training, personality formation process, correlation analysis, professional developmentAbstract
У статті здійснено дослідження проблематики формування особистісно-професійного саморозвитку в майбутніх здобувачів вищої освіти. На основі теоретичного аналізу та систематизації наукових джерел визначено сутнісні характеристики понять «особистісно-професійний саморозвиток» та «самоосвіта», проаналізовано їх трактування вітчизняними та зарубіжними дослідниками. Відмічено ключову роль особистісно-професійного саморозвитку здобувачів освіти в умовах постійних змін, трансформації цифрових технологій та швидкої адаптації майбутніх фахівців до професійної діяльності. Зазначені види освітньої діяльності, які сприяють забезпеченню цілеспрямованого формування особистісно-професійного саморозвитку здобувачів освіти: застосування тренінгових методів (групові дискусії, рольові ігри, метод конкретних ситуацій тощо); виконання різних за складністю професійно-орієнтованих завдань; виконання нестандартних професійно-орієнтованих кейсів і завдань; організація позааудиторної роботи здобувачів освіти, що передбачає реалізацію індивідуального підходу до студентів. Встановлено, що однією із ключових умов саморозвитку майбутнього фахівця є практична діяльність, спрямована на саморегуляцію поведінки, самовдосконалення професійних та особистісних якостей. Подано узагальнення трактування дефініції «самоосвіта» як гностичного інструменту особистісно-професійного саморозвитку, який забезпечує накопичення когнітивних ресурсів, підвищення рівня знань, умінь і навичок, формування професійної компетентності фахівців на всіх стадіях професійного розвитку. Окреслено перспективні методи самоосвіти, що дозволяють здійснювати гностичну діяльність, спрямовану на здобуття знань про професію, самостійний розвиток професійних умінь та навичок. Шляхом анкетування здобувачів освіти педагогічних спеціальностей проведено дослідження процесу саморозвитку особистості майбутнього фахівця
Downloads
References
Yena, А. S. (2022). Psykholoho-pedahohichni zasady orhanizatsii upravlinnia profesijnym samorozvytkom zdobuvachiv osvity [Psychological and pedagogical principles of management of education seekers’ professional self-development]. Science and Technology Today. No. 2 (2). 19-28. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2022-2(2)-19-27. (ukr).
Ivaniuk, H., Venhlovska, O., & Antypin, Y. (2020). Osobystisno-profesiinyi rozvytok maibutnikh pedahohiv u protsesi navchalnykh praktyk [Personal and professional development of future educators in the process of educational practices]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (2), 25–34. (ukr).
Kuzemko, L. V., Novyk, I. M. (2018). Suchasni aspekty osobystisno-profesiinoho rozvytku maibutnikh pedahohiv [Modern aspects of personal-professional development of future teachers]. Pedagogical and psychological sciences: development prospects in countries of Europe at the beginning of the third millennium: Collective monograph. Volume 1. Riga : Izdevnieciba «Baltija Publishing», 241–258. (ukr).
Kryshtal, A. O. (2022). Psykholoho-pedahohichni umovy formuvannia navychok profesiinoho samorozvytku u maibutnikh psykholohiv sluzhby tsyvilnoho zakhystu [The Psychological and Pedagogical Conditions for the Formation of Professional Self-Development Skills in Future Psychologists of the Civil Defense Service]. Academic Notes. Series: Pedagogical Sciences, (208), 151–156. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-208-151-156. (ukr).
Potapchuk, T., Makaruk, O., Kravets, N., & Annenkova, N. (2020). Professional SelfIdentification of Future Educators as a Form of Personal Growth. Journal of History Culture and Art Research, 9(2), 72–89. doi: http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v9i2.2576 (eng).
Venhlovska, O. A., Kuzemko, L.V., Novyk, I.M. (2017).Osobystisno-profesiinyi rozvytok studentiv pedahohichnykh spetsialnostei u tsentrakh kompetentnostei [Personal professional development students of pedagogical specialties n the centers of competence]. Young Scientist, 11, 281–284. DOI 10.24139/2312-5993/2019.04/003-017. (ukr).
Nychkalo, N. G. (2015). Profesiinyi rozvytok osobystosti u konteksti neperervnosti [Professional development of an individual in the context of continuity] // Conceptual foundations of professional development of individuals in the context of European integration processes: a collection of scientific articles. / Edited by V. H. Kremen, M. F. Dmytrychenkо, N. G. Nychkalo – Compiled by : M. V. Artiushyn, V. P. Tymenko and others. 12–24 p. (ukr).
Frytsiuk, V. A. (2016). Struktura hotovnosti do bezperervnoho profesiinoho samorozvytku maibutnikh pedahohiv [The structure of readiness for continuous professional self-development of future teachers]. Scientific Bulletin of V.O.Sukhomlynskyi Mykolaiv National University. Pedagogical Sciences, 173–177 p. (ukr).
Novyk, I. (2020). «Self-book» osobystisno-profesiinoho zrostannia maibutnoho pedahoha [«Self-book» of personal and professional growth of the future teacher]. Educological Discourse, (3), 220–234. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.13. (ukr).
Tondeur, J., Van Braak, J., Siddiq, F., Scherer, R. (2016). Time for a new approach to prepare future teachers for educational technology use: Its meaning and measurement. Computers and Education, 94, doi: 134–150.10.1016/j.compedu.2015. 11.009. (eng).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.