Методичний складник цифрової компетентності наукових і науково-педагогічних працівників: результати констатувального експерименту

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.7

Ключові слова:

цифрова компетентність, науково-педагогічні працівники, методичний складник, текстові процесори, табличні процесори, редактори презентацій, хмарні сервіси, Microsoft Office, сервіси Google, констатувальний експеримент

Анотація

У статті досліджується рівень сформованості методичного складника цифрової компетентності наукових і науково-педагогічних працівників (НПП) на основі аналізу результатів констатувального експерименту, проведеного в рамках дистанційного курсу «Розвиток цифрової компетентності наукових і науково-педагогічних працівників засобами відкритих освітньо-наукових інформаційних систем». В опитуванні взяли участь 344 респонденти, переважно науково-педагогічні працівники закладів вищої освіти III-IV рівня акредитації віком 36-45 років зі стажем роботи понад 10 років. Дослідження методичного складника цифрової компетентності здійснювалося через аналіз використання респондентами базових інструментів для створення навчально-методичних матеріалів: текстових і табличних процесорів та редакторів презентацій. Вибір саме цих інструментів обґрунтовано їх універсальністю, незалежністю від дисципліни чи рівня освіти, можливістю створення як традиційних, так і цифрових освітніх ресурсів, підтримкою спільної роботи через хмарні технології. Результати дослідження показали, що найбільш поширеними інструментами залишаються продукти Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint). Водночас спостерігається значне проникнення хмарних сервісів Google (Google Документи, Google Таблиці, Google Презентації). Альтернативні інструменти, включаючи видавничі системи LaTeX, Prezi, Canva та інші, мають значно меншу популярність. Виявлено, що більшість респондентів використовують паралельно декілька інструментів, причому найпоширенішою є комбінація продуктів Microsoft та Google. Аналіз взаємозв’язків між соціально-демографічними характеристиками та вибором цифрових інструментів показав, що молодші викладачі частіше використовують сервіси Google, керівники закладів демонструють найвищий рівень використання всіх типів сервісів, а непедагогічні працівники показують найнижчий рівень диверсифікації інструментів. На основі отриманих результатів сформульовано рекомендації щодо планування програм підвищення кваліфікації з розвитку цифрової компетентності.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Aldhaen, E. (2024). The Influence of Digital Competence of Academicians on Students’ Engagement at University Level: Moderating effect of the pandemic outbreak. Competitiveness Review, 2024. Vol.34, № 1, pр. 51–71 [in English]. https://doi.org/10.1108/CR-01-2023-0008

Cabaron, R. R. (2024). Exploring the Impact of Digital Literacy on the Self-Efficacy of Maritime Education Faculty. International Journal of Advanced and Applied Sciences, 2024, Vol. 11, № 7, pр. 176–181 [in English]. https://doi.org/10.21833/ijaas.2024.07.019

Canal, M. N., de las Mercedes de Obesso, M., & Rivera, C. A. (2024). Does Educators’ Digital Competence Improve Entrepreneurial Students’ Learning Outcomes? International Entrepreneurship and Management Journal, 2024, Vol. 20, pр. 1707–1730 [in English]. https://doi.org/10.1007/s11365-023-00921-x

Deiniatur, M., & Cahyono, B. Y. (2024). Digital Literacy Practices of Novice English as a Foreign Language Teacher in Writing Research Articles for Publication. Journal of Education and Learning, 2024, Vol. 18, № 1, pр. 165–172 [in English]. https://doi.org/10.11591/edulearn.v18i1.20899

Digital Spain Development. (2022). Government of Spain, Ministry of Economic Affairs and Digital Transformation, Madrid, [in English]. https://espanadigital.gob.es/en/implementation-agenda

Digital Strategy 2025. (2016). Federal Ministry for Economic Affairs and Energy, Berlin, 2016, 60 p. [in English]. https://www.de.digital/DIGITAL/Redaktion/EN/Publikation/digital-strategy-2025.pdf

Digital Agenda 2030. (2023). Republic of Estonia, Ministry of Economic Affairs and Communications. Tallinn, 54 p. [in English]. https://www.mkm.ee/sites/default/files/documents/2022-04/Digi%C3%BChiskonna%20arengukava_ENG.pdf

Government report: Digital Compass. (2023). Finnish Government, Helsinki, 2023, 63 p. [in English]. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-609-9

Kuzminska et. al (2024). Integrating Digital Competencies of Researchers into Ph.D. Curricula: A case study on open science education. CEUR Workshop Proceedings, 2024, Vol. 3679, pp. 195–208[in English]. https://ceur-ws.org/Vol-3679/paper36.pdf

Fang Lu et al (2024). Research and Practice on the Blended Online and Offline Training Model for Digital Literacy Cultivation of University Teachers. International Symposium on Educational Technology (ISET), Macau, pр. 240–244[in English]. https://doi.org/10.1109/ISET61814.2024.00054

Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. Luxembourg, 95 p. [in English]. https://doi.org/10.2760/159770

Ravikumar, T. et al (2024). Relationship between Digital Learning, Digital Literacy and Academic Performance of Higher Education Students: Moderated Mediation Role of Critical Thinking. International Research Journal of Multidisciplinary Scope, 2024, Vol. 5, № 3, pр. 39–50 [in English]. https://doi.org/10.47857/irjms.2024.v05i03.01054

Rojas-Osorio, M., Del-Aguila-Arcentales, S., & Alvarez-Risco, A. (2024). Self-Perception of University Teachers on Their Digital Teaching Competence: The case of Peru. Journal of Applied Learning and Teaching, 2024, Vol. 7, № 1, pр. 168–181 [in English]. https://doi.org/10.37074/jalt.2024.7.1.8

Spirin, O. M., Ivanova, S. M., Franchuk, N. P., & Kilchenko, A. V. (2024). Osnovni skladnyky tsyfrovoi kompetentnosti naukovykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [Main Components of Digital Competence of Аcademic and Scientific-Pedagogical Staff of Higher Education Institutions in Ukraine]. UNESCO Chair Journal “Lifelong Professional Education in the XXI Century”, 2024, 2(10) [in Ukrainian].

Tok Kose, B., & Kocak, O. (2024). The predictors of academics’ online information searching strategies: A structural model integrating cognitive absorption and digital literacy. Library & Information Science Research, 2024, Vol. 46, № 2, pр. 101–299 [in English]. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2024.101299

Downloads


Переглядів анотації: 118

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

[1]
І. Мінтій і Т. Вакалюк, «Методичний складник цифрової компетентності наукових і науково-педагогічних працівників: результати констатувального експерименту», OD, вип. 47, вип. 4, с. 64–72, Груд 2024.

Номер

Розділ

Компетентнісний підхід в освіті