Особливості організації змішаного навчання в закладах вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.5Ключові слова:
види, формати і технології змішаного навчання, доступність освіти, заклади вищої освіти, інтеграція цифрових технологій, мотивація, самоосвіта, якість навчанняАнотація
Змішане навчання (англ. Blended Learning) - це комплекс освітніх технологій, в якому поєднуються традиційні форми аудиторного та самостійного, а також нові види електронного навчання в очному та заочному форматах з використанням цифрових технологій, комп'ютерної графіки, інтерактивних елементів, аудіо та відео засобів тощо. Комбінування традиційних методів навчання з інноваційними технологіями сприяють глибшому розумінню та засвоєнню складних понять, розвивають креативні здібності студентів та готують їх до успішної кар'єри.
Це новий підхід до організації і проведення освітнього процесу у закладах вищої освіти. Інноваційні методи змішаного навчання сьогодні стають все популярнішими завдяки своїй гнучкості, доступності та ефективності і мають перспективи розширення застосування і подальшого майбутнього розвитку.
У статті розглянуто і проаналізовано різні види змішаного навчання, а саме: 1) комбіноване, з акцентом на онлайн-ресурси, навчання з використанням технологій, проблемне, персоналізоване, проєктне навчання; 2) інформаційні технології та їх інтеграція у навчальний процес з використанням освітніх платформ, віртуальних уроків та майстер-класів; 3) формати змішаного навчання з комбінуванням очних та онлайн-занять, онлайн заняття з елементами офлайн практики, формати навчання з використанням відеоматеріалів, аудіозаписів, онлайн-курсів, прикладів успішної практики, а також індивідуальний формат навчання.
Запропонована можливість універсального застосування видів, форматів і цифрових технологій змішаного навчання, показані їх переваги та виклики, з якими стикаються викладачі та студенти як гуманітарних, так і технічних закладів вищої освіти різних галузей знань.
Завантаження
Посилання
Bublyk, V. (2018). Shliakhamy dystantsiynoi osvity ta elektronnoho navchannia [On the Road to Distance Education and E-Learning]. Naukovi zapysky NaUKMA. Kompiuterni nauky, 2018, Vol. 1, pp. 4–9 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.18523/2617-3808.2018.4-9
Buhaichuk, K. L. (2016). Zmishane navchannia: teoretychnyi analiz ta stratehiia vprovadzhennia v osvitnii protses vyshchykh navchalnykh zakladiv [Blended Learning: Theoretical analysis and implementation strategy in the educational process of higher educational institutions]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia / Information Technologies and Teaching Aids, Tom 54, № 4, pp. 14–19 [іn Ukrainian].
Gyrevich, R., Konoshevskyi, L., & Opushko, N. (2022). Tsyfrovizatsiia osvity suchasnoho suspilstva: problemy, dosvid, perspektyvy [Digitization of Education in Modern Society: Problems, experience, prospects]. Osvitolohichnyy dyskurs / Educational Discourse, 2022, 3–4(38–39) [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.342
Yefremova, O. (2023). Zmishane navchannia v zakladakh vyshchoi osvity [Blended Education in Institutions of Higher Education]. Naukovyy zhurnal «Dydaktyka», № 4–5, 2023 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.58407/DIDACTICS.23.4-5.1
Kozlakova, H. (2012). Informatsiyno-prohramne zabezpechennia dystantsiynoi osvity: zarubizhnyi i vitchyznianyi dosvid [Information and software of distance education: foreign and domestic experience]. Monograph, Kyiv: VTS «Prosvita», 2012, 230 p. [іn Ukrainian].
Kukharenko, V. M. et al (2016). Teoriia ta praktyka zmishanoho navchannia [Theory and Practice of Blended Learning]. Kukharenko, V. M. (Ed.), Kharkiv: Miskdruk, NTU «KhPI» [in Ukrainian].
Mala, I. (2022). Dystantsiine navchannia yak diievyi instrument upravlinskoi osvity [Distance Learning as an Effective Tool of Management Education]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», 2022, 2(66), 132–151 [in Ukrainian]. https://snku.krok.edu.ua/index.php/vcheni-zapiski-universitetu-krok/article/view/513/543
O. Oleksiuk, L., Teriaieva, L. & Teriaiev, V. (2023). Osoblyvosti orhanizatsii osvitnioho protsesu v umovakh dystantsiinoho navchannia [Features of the Organization of the Educational Process in the Conditions of Distance Learning]. Osvitolohichnyi dyskurs / Educational Discourse, 1(40), pp. 40–58 [in Ukrainian].
https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/44701/1/O_Oleksiuk_L_Teriaieva_V_Teriaiev_OD_FMMH_KMMO.pdf
Pro vyshchu osvitu: [On Higher Education]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine]. 01.07.2014 № 1556-VІІ [in Ukrainian]. http://zаkоn4.rаdа.gоv.uа/lаws/shоw/1556-18
Rashevska, N. V. (2010). Zmishane navchannia yak psykholoho-pedahohichna problema [Blended Learning as a Psychological and Pedagogical Problem]. Visnyk Cherkaskoho universytetu / Herald of Cherkasy University, Seriia «Pedahohichni nauky», Cherkasy: ChNU, Vyp. 191, pp. 89–96 [іn Ukrainian].
Rekomendatsii shchodo vprovadzhennia zmishanoho navchannia u zakladakh fakhovoi peredvyshchoyi ta vyshchoi osvity (2016). [Recommendations as for introduction of blended education in professional prehigher and higher educational institutions]. [іn Ukrainian]. https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/rekomendatsii-shchodo-vprovadzhennyazmishanogo-navchannya-u-zakladakh-fakhovoi-peredvishchoi-ta-vishchoi-osviti
Romanko, I. I. (2020). Vprovadzhennia zmishanoi formy navchannia u protsesi realizatsii proiektu «Norvehiia — Ukraina» (Lotna Akademiia NAU). [Implementation of a mixed form of education in the process of implementation of the project «Norway – Ukraine» (NAU Aviation Academy)]. Naukovyi visnyk Lotnoi akademii / Scientific Bulletin of the Flight Academy. Seriia: Pedahohichni nauky, Vypusk 8, pp. 181–189 [іn Ukrainian].
Yaroshenko, T. O. (2019). Dystantsiine navchannia v systemi vyshchoi osvity: suchasni tendentsii [Distance Learning in Higher Education: Current Trends]. Engineering and Educational Technologies, 2019, 7(4), 8–21 [in Ukrainian]. https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/442f2370-8e31-494c-8c3d-340dc169349b/content
Osvitnia prohrama 025.00.03 Osvitni prohramy ta navchalni plany. (2023). Robocha prohrama navchalnoi dystsypliny «IKT v haluzi muzychnoho mystetstva» dlia studentiv spetsialnosti 025 «Muzychne mystetstvo» pershoho (bakalavrskoho) osvitnioho rivnia, osvitnioi prohramy 025.00.03 «Instrumentalne vykonavstvo (fortepiano)» ta 025.00.04 «Instrumentalne vykonavstvo (orkestrovi strunni, narodni, dukhovi ta udarni instrumenty)», rozrob. Tsymbal K. O., Borys Grinchenko Kyiv University,11 p. [in Ukrainian].
Altunoglu, A. (2017). Initial Perceptions of Open Higher Education Students with Learner Management Systems. Turkish Online Journal of Distance Education (TOJDE). 2017, 18(3), рр. 96–104 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.17718/tojde.328939
Barak M. (2017). Science Teacher Education in the Twenty-First Century: A Pedagogical Framework for Technology-Integrated Social Constructivism. Research in Science Education, 2017, 47(2), pp. 283–303 [in English]. https://dx.doi.org/10.1007/s11165-015-9501-y
Heather Staker & Michael B. Horn (2016). Classifying K–12 Blended Learning. [in English]. http://www.christenseninstitute.org/publications/classifying-k-12-blended-learning-2
Lebler, D. Popular Music Pedagogy: Peer learning in practice. Music Education Research, 2008, Vol. 10, Issue 2, pp. 193–213 [in English]. doi: https://doi.org/10.1080/14613800802079056
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.