Особливості організації освітнього процесу в умовах дистанційного навчання

Автор(и)

  • Ольга Олексюк доктор. пед. наук, професор Київського університету імені Бориса Грінченка, вул. Бульварно-Кудрявська, 18/2 https://orcid.org/0000-0002-7785-1239
  • Лариса Теряєва канд. пед. наук, викладач Київського університету імені Бориса Грінченка, проспект Ю. Гагаріна, 16, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-9906-8560
  • Віталій Теряєв канд. техн. наук, доцент Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», проспект Перемоги, 37, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-8634-0895

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.13

Ключові слова:

аналіз методів, форм і видів навчання, методологія оцінювання ефективності, освітній процес, особливості організації, режими дистанційного навчання

Анотація

В теперішній час серед багатьох існуючих видів і форм освіти саме дистанційне навчання стає одним з пріоритетних напрямків педагогічної та навчально-методичної діяльності багатьох університетів, коледжів, загальноосвітніх закладів. Тому в статті під кутом придатності для використання у дистанційній формі проаналізовано основні існуючі традиційні та сучасні види, методи і форми навчання [1-5].

 Особлива увага приділена перевагам, психолого-педагогічним особливостям і проблемним моментам дистанційного навчання.

Розглянуто і проведено порівняльну характеристику синхронного та асинхронного режимів дистанційного навчання, визначено позитивні та негативні сторони кожного з них.

Розроблена універсальна методологія оцінювання ефективності організаційних форм та видів навчання, яка базується на теоретичних та емпіричних підходах до наукового дослідження і дає змогу об’єктивно оцінити ефективність навчання для широкого кола освітніх програм. В дослідженні використано методику експертного оцінювання, простого ранжування і вагових коефіцієнтів, яка полягала в тому, що кожен експерт давав оцінку незалежно від інших, а потім ці оцінки об'єднували в одну загальну.

З метою дослідження ефективності процесу дистанційного навчання здійснено аналіз таких методів навчання, як практичний, наочний, проблемно-пошуковий, ігровий, мотиваційно-навчальний, репродуктивний, інтерактивний,  креативний, метод контролю і самоконтролю. Також проаналізовано організаційні форми навчання, такі як індивідуальна, відео навчання, самостійне навчання, мобільні застосунки, ігрова, онлайн-чат, заочна, відео конференції, аудіо конференції та вільний графік.

       Результати дослідження показали, що ефективними видами навчання є: дистанційне навчання, модульне навчання, інтерактивне навчання, дуальна освіта, проблемне навчання і програмоване навчання.

Визначено актуальні та перспективні методи дистанційного навчання, серед яких: практичні, проблемно-пошукові, наочні, креативні, інтерактивні, мотиваційно-навчальні методи та методи контролю та самоконтролю.

       За результатами якісного і кількісного аналізу виявлено найбільш ефективні форми дистанційного навчання, а саме: індивідуальна, відео конференції, мобільні додатки Google, самостійна робота, заочна, вільний графік, відео-навчання, ігрове навчання, онлайн-чат.

Результати проведеного аналізу дають можливість викладачам самостійно здійснювати кваліфікований вибір найбільш ефективних підходів як до традиційного, так і до дистанційного навчання.

       Намічені перспективи подальших досліджень полягають в удосконаленні запропонованих підходів до визначення ефективності форм і методів навчання з метою покращення якості освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bublyk V. V. Shlyakhamy dystantsiynoyi osvity ta elektronnoho navchannya [Ways of distance education and electronic learning]. Naukovi zapysky NaUKMA. Komp'yuterni nauky. 2018. T. 1. S. 4–9. https://doi.org/10.18523/2617-3808.2018.4-9

Vyshcha osvita Ukrayiny tendentsiyi rozvytku : informatsiynyy byuletenʹ [Higher education of Ukraine development trends: information bulletin], / uklad. O. M. Dovzhenko ; NB ZDMU. Zaporizhzhya : ZDMU, 2020. 32 s. URL: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/11027

Halata, S. Yak pidtrymaty chesnistʹ dystantsiynoho navchannya? [How to support the integrity of distance learning?]. Osvita Ukrayiny, № 18–19, 11 trav. 2020. S. 10. https://saiup.org.ua/wp-content/uploads/2020/04/Integrity-bulletin-08.pdf

Hurevych, R., Konoshevsʹkyy, L., Opushko, N. Tsyfrovizatsiya osvity suchasnoho suspilʹstva: problemy, dosvid, perspektyvy [Digitization of education in modern society: problems, experience, prospects]. Osvitolohichnyy dyskurs, 2022, № 3-4 (38-39). https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.342

Kozlakova H. Dystantsiyna vyshcha tekhnichna osvita v umovakh karantynu [Distance higher technical education in quarantine conditions]. Vyshcha osvita Ukrayiny. № 2. 2020. S. 67–74.

Koncepciya rozvytku dystancijnoyi osvity v Ukrayini: Postanovavid 20 grudnya 2000. Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny`. http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html.

Mala, I. Dystantsiyne navchannya yak diyevyy instrument upravlinsʹkoyi osvity [Distance learning as an effective tool of management education]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», 2022, № 2 (66), 132–151. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-66-132-151

Pidlisnyy D. Smart–osvita u smart–suspilʹstvi: mozhlyvi shlyakhy adaptatsiyi [Smart education in a smart society: possible ways of adaptation]. Vyshcha osvita Ukrayiny. № 1. 2019. S. 82– 83.

Pro zatverdzhennya Polozhennya pro dystantsiyne navchannya: Nakaz vid 25.04.2013 r. № 466. Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny. http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13

Tymoshchuk O.V. Osoblyvosti vplyvu dystantsiynoho navchannya na yakistʹ zhyttya studentiv suchasnykh zakladiv riznykh typiv [Peculiarities of the effect of distance learning on the quality of life of students of modern institutions of various types]. Art of Medicine. № 4. 2020 .S. 124–128.

Ukrayinska naukova internet–spilnota. Blog ukrayinskoy i naukovoyi internet-spilnoty. URL: http://www.naukaonline.orgnnauka-online.orgnw.nauka-online.org/keywords/dystantsiyne-navchannya

Ukrayinska Systema Dystancijnogo Navchannya – UDL System / Ukrainian Dastance Learning System. URL: http://www.udl.org.ua

Shulikin, D. Dystantsiynyy rezhym: student•sʹkyy, vykladatsʹkyy ta universytet•sʹkyy vymir. [Remote mode: student, teaching and university dimension]. Osvita Ukrayiny. № 29, 27 lypnya. 2020. S. 10–11.

Shulikin, D. Dosvid dystantsiynykh akredytatsiy[Experience of remote accreditations]. Osvita Ukrayiny. № 26, 6 lyp. 2020. S. 7.

Yaroshenko T.O. Dystantsiyne navchannya v systemi vyshchoyi osvity: suchasni tendentsiyi [Distance learning in the system of higher education: modern trends]. https://doi.org/10.30929/2307-9770.2019.07.04.01

Altunoglu A. Initial perceptions of open higher education students with learner management systems. Turkish Online Journal of Distance Education (TOJDE). 2017. № 18 (3). P. 96–104. doi: https://doi.org/10.17718/tojde.328939

Barak M. Science teacher education in the twenty-first century: A pedagogical framework for technology-integrated social constructivism. Research in Science Education. 2017. № 47 (2). P. 283–303. https://dx.doi.org/10.1007/s11165-015-9501- y

Lebler D. Popular music pedagogy: peer learning in practice. MusicEducationResearch. 2008. Vol. 10, Issue 2. Р. 193–213. https://doi.org 10.1080/14613800802079056

Mooc Mooc. Electronic resource. Nothing wil stop the incessantmarch. URL: http:www.moocmooc.com.

Schlosser, L.A.; Simonson, M.R.; Hudgins, T.L. Distance education: definitions and glossary of terms, Third edition. Charlotte, N.C.: IAP -Information Age Pub., 2010, p.1.

Downloads


Переглядів анотації: 608

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

[1]
О. Олексюк, Л. Теряєва, і В. Теряєв, «Особливості організації освітнього процесу в умовах дистанційного навчання», OD, вип. 1(40), с. 40–58, Бер 2023.

Номер

Розділ

Інформатизація освіти