APPLICATION EFFICIENCY ASSESSMENT OF FORMS, METHODS, MEANS AND TYPES OF TRAINING IN CHORAL CONDUCTING LESSONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.3

Keywords:

assessment, choral conducting, efficiency, forms, means, methodological competence, methods, types of training

Abstract

Ukraine's entry into the European and world educational and information space requires the development and implementation of an innovative concept of education that should take into account world and domestic pedagogical and national traditions in the training of future teachers.
At present stage, the formation of methodological competence of future music teachers in choral conducting has its own peculiarities, namely: ensuring interdisciplinary links of choral conducting with other professional disciplines; use of a personal approach; organization of methodological work with students; use of information technologies and computer music programs; development of personal qualities of future music teachers.
Our analysis of the interdisciplinary links of choral conducting with musical disciplines showed that choral conducting has direct links with the main musical instrument, choral class, voice production, harmony, analysis of musical forms and auxiliary links with the orchestral class, additional musical instrument.
The results of the scientific research confirmed that the effective methods in choral conducting are motivational, educational, practical, problem-seeking, interactive, creative and methods of control and self-control; forms of training - individual, group, practical classes, independent work, competitions of conductors, creative music competitions, pedagogical practice; effective types of training are modular, interactive, problematic, distance, programmable, and modern training means - software and methodological support of computer technologies, multimedia tools, didactic materials. Other methods, types, forms of training and aids in studying the course "Choral Conducting" are secondary and not entirely relevant.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Larisa Teriaieva, Ph.D, teacher of the cyclic commission of music and choreography University College

Boris Grinchenko Kyiv University avenue Y. Gagarina, 16, Kiev, Ukraine

References

• Коваленко І. Г. Методика формування професійно-особистісних якостей майбутніх учителів музики в процесі вивчення диригентсько-хорових дисциплін: дис. …канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2008. 210 с.

• Лебедева О. В. Развитие методической компетентности учителя как средство повышения эффективности учебного процесса в общеобразовательной школе: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Новгород, 2007. 24 с.

• Михаськова М. А. Формування фахової компетентності майбутніх вчителів музики: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2007. 19 с.

• Олексюк О. М. Музична педагогіка: навч. посібник. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 248 с.

• Орлов В. Ф. Теоретичні та методичні засади професійного становлення майбутніх учителів мистецьких дисциплін: автореф. дис. … доктора пед. наук: 13.00.04. Київ, 2004. 45 с.

• Теряєва Л. А. Формування методичної компетентності майбутніх учителів музики з диригентсько-хорової підготовки на основі модульного навчання. Науковий часопис / Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти: збірник наукових праць. Вип.20 (25). Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. С. 91–94.

• Чернилевский Д. В. Дидактические технологии в высшей школе: учебное пособие для вузов. Москва: Юнити - Дана, 2002. 437 с.

• Щербань П. М. Навчально-педагогічні ігри у вищих навчальних закладах: навчальний посібник. Київ: Вища школа, 2004. 207 с.

• Lebler, D. (2008). Popular music pedagogy: peer learning in practice. Music Education Research. Vol. 10, Issue 2, 193-213. DOI: 10.1080/14613800802079056 (eng).

References

• Kovalenko, I. H. (2008) Metodyka formuvannya profesiyno-osobystisnykh yakostey maybutnikh uchyteliv muzyky v protsesi vyvchennya dyryhent·sʹko-khorovykh dystsyplin [Methodology of forming of professionally-personality internalss of future music masters is in the process of study of conductor-choral disciplines]: dys. …kand. ped. nauk: 13.00.02. Kyyiv: NPU im. M. P. Drahomanova. 210 s.

• Lebedeva, O. V. (2007) Razvitiye metodicheskoy kompetentnosti uchitelya kak sredstvo povysheniya effektivnosti uchebnogo protsessa v obshcheobrazovatel'noy shkole [Развитие of методической of компетентности teacher of как средство повышения эффективности учебного процесса in общеобразовательной школе[: avtoref. dis. … kand. ped. nauk: 13.00.01. Novgorod, 24 s.

• Mykhas’kova, M. A. (2007) Formuvannya fakhovoyi kompetentnosti maybutnikh vchyteliv muzyky [

Forming of professional competence of future music masters]: avtoref. dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.02. Kyyiv. 19 s.

• Oleksyuk, O. M. (2013) Muzychna pedahohika [Musical pedagogics]: navch. posibnyk. Kyyiv. un-t im. B. Hrinchenka. 248 s.

• Orlov, V. F. (2004) Teoretychni ta metodychni zasady profesiynoho stanovlennya maybutnikh uchyteliv mystetsʹkykh dystsyplin [Theoretical and methodical principles of the professional becoming of future teachers of artistic disciplines]: avtoref. dys. ... doktora ped. nauk: 13.00.04. Kyyiv. 45 s.

• Terіaіeva, L. A. (2016) Formuvannya metodychnoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv muzyky z dyryhent·sʹko-khorovoyi pidhotovky na osnovi modulʹnoho navchannya [Forming of methodical competence of future music masters is from conductor-choral preparation on the basis of module studies]. Naukovyy chasopys / Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova. Seriya 14. Teoriya i metodyka mystetsʹkoyi osvity: zbirnyk naukovykh pratsʹ. Vyp.20 (25). Kyyiv: NPU im. M.P. Drahomanova. S. 91–94.

• Chernilevskiy, D. V. (2002) Didakticheskiye tekhnologii v vysshey shkole [Didactic technologies are at higher school]: uchebnoye posobiye dlya vuzov. Moskva: Yuniti - Dana. 437 s.

• Shcherban, P. M. (2004) Navchalʹno-pedahohichni ihry u vyshchykh navchalʹnykh zakladakh [Educational-pedagogical playing higher educational establishments: train aid]: navchalʹnyy posibnyk. Kyyiv: Vyshcha shkola. 207 s

• Lebler, D. (2008). Popular music pedagogy: peer learning in practice. Music Education Research. Vol. 10, Issue 2, 193213. DOI: 10.1080/14613800802079056

Downloads


Abstract views: 216

Published

2020-06-01

How to Cite

[1]
L. Teriaieva, “APPLICATION EFFICIENCY ASSESSMENT OF FORMS, METHODS, MEANS AND TYPES OF TRAINING IN CHORAL CONDUCTING LESSONS”, OD, no. 2 (29), pp. 26–39, Jun. 2020.

Issue

Section

Socio-culturological Principles of Modern Education