Формування фінансової грамотності як ключової компетентності у змісті професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.3.6

Ключові слова:

фінансова грамотність, фінансова культура, фінансова обізнаність, підготовка вчителя початкової освіти, технологічна освітня галузь

Анотація

Стаття представляє результати дослідження змісту поняття «фінансова грамотність» і стану проблеми формування фінансової грамотності як ключової компетентності у змісті професійної підготовки майбутніх вчителів початкових класів. З метою виокремлення змістового складника готовності майбутніх учителів до формування фінансової грамотності в учнів початкової школи використано методи педагогічного спостереження під час педагогічної практики студентів бакалаврату та магістратури, контент-аналіз наявних методичних матеріалів для початкової школи на предмет виявлення економічної (фінансової) тематики в межах технологічної освітньої галузі. В результаті аналізу теоретико-методичної літератури з’ясовано, що поняття «фінансова грамотність» як ключова компетентність громадянина має однаковий зміст як для здобувачів початкової освіти, так і для майбутніх учителів, що пояснюється самою ідеєю «грамотності» як початкового рівня знань та компетенцій. Методом спостереження виявлено низький рівень фінансової компетентності та зацікавленості у розкритті фінансово-економічних аспектів у майбутніх вчителів під час проведення уроків на практиці. Передбачено, що у професійній підготовці вчителя початкової освіти фінансова грамотність як особисто значуща компетенція має поєднуватися готовністю до формування фінансової грамотності в учнів. Умовами такої підготовки названо використання особистісно-орієнтованого, компетентнісного, коучингового підходів. На основі змісту поняття «фінансова грамотність» сформульовано основні принципи формування фінансової грамотності здобувачів освіти: прозорість інформації, волонтерство в труді та доброчинність, автономність дитячого бюджету; поступовість накопичення фінансового досвіду; поєднання фінансової обізнаності і критичного мислення; формування досвіду через гру; екологічність фінансових звичок та відповідальне споживання.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Financial Literacy Among American College Students Infographic /29 January 2024 https://www.ebsco.com/resources/financial-literacy-among-american-college-students

OECD (2024), “Shaping students' financial literacy: The role of parents and socio-economic backgrounds”, PISA in Focus, No. 126, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/c3f3dc74-en

Андрієвська В. М., Білоусова Л. І., Сапенко А. А. STEАM-проект із розвитку фінансової грамотності учнів. Народна освіта. Випуск №2(35), 2018 р. https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5335

Блискавка О., Зеленцова А. Фінансова грамотність населення та розвиток національної економіки https://ufin.com.ua/analit_mat/strah_rynok/159.htm

правил фінансової грамотності https://www.universalbank.com.ua/blog/8-pravil-finansovoyi-gramotnosti

Державний стандарт початкової освіти https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text

Домбровська С. О. Сучасні методи формування фінансової грамотності населення України Освітня аналітика України”. 2022. № 3 (19) С.3-14 https://science.iea.gov.ua/wpcontent/uploads/2022/09/1_Dombrovska_319_2022_5_14.pdf

Дудчик О.Ю. Матвійчук І.О. Фінансова грамотність населення: теоретичні аспекти, проблеми і перспективи поліпшення в Україні Інфраструктура ринку. 2019. вип. 31. С. 631-636.

Кізима Т. О., Баран М. М. Фінансова грамотність дітей – серед пріоритетів нової української школи. Актуальні питання фінансової теорії та практики. Збірник матеріалів Восьмої заочнодистанційної наукової конференції студентів і молодих вчених, м. Тернопіль, 20 травня 2021 р. с.55-57. http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/42257/1/Kizima.PDF

Козленко, О. Г. (2019). Наскрізні змістові лінії курсу біології «Підприємливість і фінансова грамотність». Біологія і хімія в рідній школі, 2(131), 16-20. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/717145/1/Bio_him_2_2019-pp-16-20.pdf

Кугай, Н., & Володько, А. (2022). Реалізація наскрізної лінії «підприємливість і фінансова грамотність» під час вивчення функцій у базовій школі. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (3), 49–58. https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2022.265916

Ліскович, О. (2021). Використання задач фізичного змісту в процесі викладання курсу «Фінансова грамотність». " Вересень", 3(3 (90)). https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/150/145

Національна стратегія розвитку фінансової грамотності в Україні до 2030 року https://bank.gov.ua/ua/news/all/natsionalna-stratehiya-rozvitku-finansovoyi-gramotnosti-v-ukrayini-do-2030-roku

Остапенко, Л. П., & Феннич, В. М. (2020). Формування ключової компетентності «підприємливість і фінансова грамотність» в шкільному курсі інформатики. https://dspace.hnpu.edu.ua/items/5cf8a11a-de1b-4f0d-874a-fa90c329076c

Піддячий В. Сутність і зміст інновацій та інноваційних практик у неформальній та інформальній освіті Молодь і ринок № 9/217 (2023) https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.288065

Повод, Т. (2021). Фінансова грамотність населення як пріоритетна умова успішного розвитку держави. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка, (9), 84-90. https://doi.org/10.32851/2708-0366/2021.9.11

Приказюк, Н. В. Ходаківська, Ю. О. Цифрова фінансова грамотність: компоненти та методи підвищення Innovation and Sustainability. 2023. № 2 [12] С.31-37. https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42519

Філончук З. В., Рябова О. Б., Часнікова О. В., Рисін В. В., Довгань А. І., Спецкурс із фінансової грамотності Для Підвищення Кваліфікації Педагогів Початкової Школи Навчально-Методичний посібник За загальною редакцією Т. С. Смовженко Київ: ДВНЗ «Університет банківської справи», 2016. 116 с. https://repository.kristti.com.ua/wp-content/uploads/2016/07/Posibn_speckurs- Pochatkova-shkola-DVNZ-UBS-1.pdf

Фінансова грамотність для освітян: Освітній курс. Національний банк України https://prometheus.org.ua/course/course-v1:Prometheus+NBU101+2024_T1

Фінансова грамотність, обізнаність та інклюзія в Україні: Додатковий проект IP-FSS в Україні. Проект регіонального економічного розвитку: Звіт про дослідження. https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00STQQ.pdf

Хом’юк І.В. (2019). Формування фінансової грамотності майбутніх фахівців, і, зокрема, інженерів. Вісник Вінницького політехнічного інституту https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/download/2449/2348/2762

Downloads


Переглядів анотації: 61

Опубліковано

2024-10-02 — Оновлено 2024-11-03

Як цитувати

[1]
С. Кучер і Р. Горбатюк, «Формування фінансової грамотності як ключової компетентності у змісті професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів», OD, вип. 46, вип. 3, с. 63–71, Лис 2024.

Номер

Розділ

Компетентнісний підхід в освіті