Світоглядні орієнтири цифрового громадянства в умовах глобалізаційних викликів сучасності
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.2.6Ключові слова:
цифрове громадянство; цифрова доба; Інтернет-покоління; цифрова грамотність; цифровий етикет; цифрові права; цифрова безпека.Анотація
Стаття присвячена аналізу цифрового громадянства як дієвої стратегії розвитку світоглядних орієнтацій молоді в сучасну цифрову добу. Основними методами наукового дослідження є системний, евристичний, формально-логічний, порівняльний методи, а також аналіз, синтез, узагальнення та метод соціологічного опитування, Цифрове громадянство представлено як світоглядну позицію, що основана на моральності, законності, відповідальності, безпечності та інтелектуальній чесності. Узагальнено сутнісні ознаки складових цифрового громадянства, таких як цифрова грамотність, цифровий етикет, цифрові права та обов’язки, цифрове здоров’я, цифрова безпека, цифрова комунікація, цифрова комерція, цифровий доступ. Зазначено, що безпека та благополуччя в цифрову добу визначають здатність протидіяти ризикам, які може принести цифровий світ, щоб захистити своє фізичне та психічне благополуччя. Відповідно, цифрове громадянство варто розуміти як спосіб підготовки молодого покоління до активної участі в житті суспільства та в служінні інтересам нації в цифровому середовищі. Узагальнено основні риси сучасної молоді як Інтернет-покоління – високоамбітні, реалістичні, критичні, впевнені в собі. Завдяки здатності швидкого пошуку інформації представники Інтернет-покоління більш обізнані та поінформовані про події і явища навколишнього світу. Переважним ресурсом для комунікації представники Інтернет-покоління обирають соціальні мережі, які використовують не лише для пошуку інформації чи спілкування, але й задля активної самопрезентації власної соціальної позиції. Враховуючи міжнародний досвід наукових досліджень, цифрове громадянство не лише забезпечує можливості більш безпечного морально-етичного та соціально-правового функціонування в цифровому середовищі, але й формує світоглядні основи формування свідомої і соціально-відповідальної особистості, що має активну громадянську позицію, здатної впливати на суспільно-політичні процеси. Цифрове громадянство забезпечує ефективну інтеграцію молоді в цифровий соціальний простір, тому існує необхідність вивчення основних засад цифрового громадянства у ЗВО України.
Завантаження
Посилання
Ahlam Mohammed Al-Abdullatif, Azza Ali Gameil. (2020). Exploring Students’ Knowledge and Practice of Digital Citizenship in Higher Education. iJET, 15 (19), 22 – 142 https://doi.org/10.3991/ijet.v15i19.15611 (eng)
Cem Dedebali N., Dasdemir І. (2019). Social Studies Teacher Candidates’ Perception of Digital Citizenship. International Journal of Educational Methodology, 5 (3), 465 – 477 (eng).
Cortesi, S., Hasse, A., Lombana-Bermudez, A., Kim, S., Gasser, U. (2020). Youth and digital citizenship+ (plus): Understanding skills for a digital world. Youth and Media, Berkman Klein Center for Internet & Society. https://dash.harvard.edu/handle/1/42638976 (eng)
Geoffrey A. Talmon. (2019). Generation Z: What’s Next? Medical Science Educator, 29 (1), 9–11. https://doi.org/10.1007/s40670-019-00796-0 (eng)
Harris А., Johns А. (2019).Youth, Social Cohesion and Digital Life: From Risk and Resilience to a Global Digital Citizenship Approach, Journal of Sociology, 57 (2). https://doi.org/10.1177/1440783320919173 (eng)
Lomachinska І., Lomachinskyi В. (2021) The role of information culture in the university knowledge management system. Educological discourse. 2021, (32), Р. 1-19 https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.1 (ukr)
Mangkhang С., Kaewpanya N. (2021). The Digital Etiquette Enhancing to Global Citizenship of Social Studies Teachers in a New Normal Society. Higher Education Studies, 11 (3), 89-94. https://doi.org/10.5539/hes.v11n3p89 (eng)
Martin F., Gezer T., Wang C. (2019). Educators Perception of Student Digital Citizenship Practices. Computers in the Schools, 36 (4), 238 – 254 (eng)
Milenkova, V. Lendzhova, V. (2021). Digital Citizenship and Digital Literacy in the Conditions of Social. Crisis. Computers, 10 (40). https://doi.org/10.3390/ computers10040040 (eng)
Munsch А. (2021). Millennial and generation Z digital marketing communication and advertising effectiveness: A qualitative exploration. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 31 (1), 10-29 https://doi.org/10.1080/21639159.2020.1808812 (eng)
Pangrazio, L., Sefton-Green, J. (2021). Digital Rights, Digital Citizenship and Digital Literacy: What's the Difference?. Journal of New Approaches in Educational Research, 10 (1), 15-27. https://doi.org/10.7821/naer.2021.1.616 (eng)
Walters, M.G., Gee, D., Mohammed, S. (2019) A literature review: Digital citizenship and the elementary educator. International Journal of Technology in Education, 2(1), 1-21. (eng)
Kontseptsiia vykhovannia ditei ta molodi v tsyfrovomu prostori [The concept of raising children and youth in the digital space]. Kyiv, 2021. 52 с.
Kontseptsiia tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky: MON zaproshuie do hromadskoho obhovorennia [Concept of digital transformation of education and science: MES invites public discussion]. https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya (ukr).
Posibnyk z osvity u sferi tsyfrovoho hromadianstva [Guide to education in the field of digital citizenship] (2020). https://dystosvita.org.ua/pluginfile.php/974/mod_resource/content/1/Digital%20Citizenship%20Education%20Handbook_ukr.pdf (ukr).
Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei ta zatverdzhennia planu zakhodiv z yii realizatsii: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 03 bereznia 2021 r. № 167-r. [On the approval of the Concept of the development of digital competences and the approval of the plan of measures for its implementation: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of March 3, 2021 No. 167-r.] https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-koncepciyi-rozvitku-cifrovih-kompetentnostej-ta-zatverdzhennya-planu-zahodiv-z-yiyi-realizaciyi-167-030321 (ukr).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.