FORMATION INFORMATICS COMPETENCЕ OF BACHELOR OF PHILOLOGY IN THE LEARNING PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2016.2.10614Abstract
In the article the features of formation of informatics competence of the bachelors of Philology in the process of teaching it disciplines. Analyzed the concept of "information competence", " informatics competence ". Defines the components of informatics competence in the context of functionally-active field bachelor's degree in Philology. The study determined that in the process of formation of information competence bachelors in Philology should focus on: system personal important beliefs that determine the need for obtaining, processing and transmitting of information data, the use of ICT at the stage of training and future professional activity; system of knowledge, abilities and skills for technical, system, software component of ICT, a range of abilities and skills of students to work with informational data, the use of ICT in educational and vocational activity; self-diagnosis of the impact of its activities during training and during professional work.Downloads
References
Bodnenko D. The Role of Informatization in the Change of Higher School Tasks: the Impact on the Professional Teacher Competences/ D. Bodnenko // ICTERI. – 2013. – Р. 281–287.
Бобрицька В. І. Організаційно-педагогічні умови застосування інформаційно–комунікаційних технологій у процесі професійної підготовки студентів гуманітарних спеціальностей / В. І. Бобрицька, С. М. Процька // Вісник Житомирського університету. – 2013. – С. 34–37.
Глушак О. М. Застосування мережевих технологій в навчально-виховному процесі ВНЗ / О. М. Глушак // Інформаційні технології і засоби навчання.– 2013. – Том 37 (№ 5). – С. 81–88.
Карташова Л. А. Формування ІТ–готовності як нової якісної характеристики учителя суспільно–гуманітарних дисциплін [Електронний ресурс] / Л. А. Карташова // Педагогічний дискурс. – 2010. – Вип. 8. – Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/peddysk/2010_8/kartashova.pdf.
Литвинова С. Г. Формування інформаційно–комунікаційної компетентності (ІКК) вчителів предметників [Електронний ресурс] / С. Г. Литвинова // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2008. – № 1 (5). Режим доступу до журналу: http://archive.nbuv.gov.ua/e–journals/ITZN/em5/emg.html.
Морзе Н. В. Методика навчання інформатики: навчальний посібник / Н. В. Морзе. – К. : Навчальна книга, 2003. – Ч.1.Загальна методика навчання інформатики. – 254 с.
Пєтухова Л. Є. Інформатичні компетентності майбутнього вчителя початкових класів (в моделі трисуб'єктної дидактики): Навчально–методичний посібник / Л. Є. Пєтухова. – Херсон : Херсонський державний університет, 2010. – 524 с.
Сисоєва С. О. Вища освіта України реалії сучасного розвитку / С. О. Сисоєва, Н. Г. Батечко – К. : ВД ЕКМО, 2011. – 368 с.