Features of Organizing Blended Learning in Higher Education Institutions
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.5Keywords:
types, formats and technologies of blended learning, accessibility of education, higher education, integration of digital technologies, motivation, self-education, quality of educationAbstract
Blended learning is a set of educational technologies that combine traditional forms of classroom and independent learning, as well as new types of e-learning in full-time and distance learning formats using digital technologies, computer graphics, interactive elements, audio and video tools, etc. Combining traditional teaching methods with innovative technologies promotes a deeper understanding and assimilation of complex concepts, develops students' creative abilities and prepares them for a successful career.
This is a new approach to organizing and conducting the educational process in higher education institutions. Innovative blended learning methods are becoming increasingly popular today due to their flexibility, accessibility and effectiveness and have prospects for expanding their application and further future development.
The article considers and analyzes various types of blended learning, namely: 1) combined, with an emphasis on online resources, learning using technologies, problem-based, personalized, project-based learning; 2) information technology and its integration into the educational process using educational platforms, virtual lessons and master classes; 3) blended learning formats combining face-to-face and online classes, online classes with elements of offline practice, learning formats using video materials, audio recordings, online courses, examples of successful practice, as well as an individual learning format.
The possibility of universal application of blended learning methods, formats and digital technologies is proposed, their advantages and challenges faced by teachers and students of both humanitarian and technical higher education institutions in different fields of knowledge are shown.
Downloads
References
Бублик В. В. Шляхами дистанційної освіти та електронного навчання. Наукові записки НаУКМА. Комп'ютерні науки. 2018. Т. 1. С. 4–9. URL: https://doi.org/10.18523/2617-3808.2018.4-9
Бугайчук К. Л. Змішане навчання: теоретичний аналіз та стратегія впровадження в освітній процес вищих навчальних закладів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. Том 54. № 4.С. 12–19.
Гуревич Р., Коношевський, Л., Опушко, Н. Цифровізація освіти сучасного суспільства: проблеми, досвід, перспективи. Освітологічний дискурс, 3-4 (38-39). 2022. URL: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.342
Єфремова О. Змішане навчання в закладах вищої освіти. Науковий журнал «Дидактика», № 4-5 (2023), https://doi.org/10.58407/DIDACTICS.23.4-5.1
Козлакова Г. Інформаційно-програмне забезпечення дистанційної освіти: зарубіжний і вітчизняний досвід: монографія. Київ: ВЦ «Просвіта», 2012. 230 с.
Кухаренко В. М. та ін. Теорія та практика змішаного навчання: монографія / За ред. В. М. Кухаренка. Харків: Міськдрук, НТУ «ХПІ», 2016. 284 с.
Мала, І. Дистанційне навчання як дієвий інструмент управлінської освіти. Вчені записки Університету «КРОК», 2022. № 2(66), С. 132–151. URL: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-66-132-151
Олексюк, О. Теряєва, Л. і Теряєв, В «Особливості організації освітнього процесу в умовах дистанційного навчання», Освітологічний дискурс, вип. 1(40), с. 40–58, Бер 2023. URL: https://doi.org/10.28925/10.28925/2312-5829.2023.1
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VІІ. URL: http://zаkоn4.rаdа.gоv.uа/lаws/shоw/1556-18
Рашевська Н. В. Змішане навчання як психолого-педагогічна проблема. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки», Черкаси: ЧНУ. 2010. Вип. 191. С. 89–96.
Рекомендації щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти. 2016. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/rekomendacij-shodovprovadzhennyazmishanogonavchannya
Романько І. І. Впровадження змішаної форми навчання у процесі реалізації проєкту «Норвегія –Україна» (Льотна Академія НАУ). Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки. 2020.Випуск 8. С. 181– 189.
Ярошенко Т.О. Дистанційне навчання в системі вищої освіти: сучасні тенденції. (2019). https://doi.org/10.30929/2307-9770.2019.07.04.01
Altunoglu A. Initial perceptions of open higher education students with learner management systems. Turkish Online Journal of Distance Education (TOJDE). 2017. № 18 (3). P. 96–104. doi: https://doi.org/10.17718/tojde.328939
Barak M. Science teacher education in the twenty-first century: A pedagogical framework for technology-integrated social constructivism. Research in Science Education. 2017. № 47 (2). P. 283–303. https://dx.doi.org/10.1007/s11165-015-9501- y
Heather Staker and Michael B. Horn Classifying K–12 blended learning. 2016. URL: http://www.christenseninstitute.org/publications/classifying-k-12-blended-learning-2.
Lebler D. Popular music pedagogy: peer learning in practice. MusicEducationResearch. 2008. Vol. 10, Issue 2. Р. 193–213. https://doi.org 10.1080/14613800802079056
Освітня програма 025.00.03 Освітні програми та навчальні плани
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.