MODERN PRESCHOOL EDUCATION: EUROPEAN EXPERIENCE

Authors

  • Luydmila Kozak

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.3-4.2351

Keywords:

physical rehabilitation, specialty, clinical activities, rehabilitation potential, diagnosis

Abstract

The article substantiates the expediency of studying European experience in solving modern problems of preschool education in Ukraine. The experience of the organization of preschool education in France, Great Britain, Germany has been analyzed. It is shown that the systems of pre-school education in these countries have their own peculiarities and their own promising experience. The main tasks of the French «Ecole maternelle» are the development of social, communicative and aesthetic skills, creating a comfortable environment for the development of the child's personality. All institutes of pre-school education in Germany are called to promote the development of the child as a responsible and independent member of society. Education is organized in such a way as to support and supplement the upbringing of the child in the family, to provide the best opportunities for its development and education. The content and methods of educational work with children in the "nursery schools" of Great Britain are determined mainly in the context of the ideas of "free education". It has been established that common for preschool establishments of European countries is a special attention to the creation of a developing environment and the organization of various activities that contribute to the overall development of the child and its preparation for school education. Preparation of teaching staff for work in pre-school institutions is carried out in each country according to its own system of vocational training (courses, secondary specialized institutions, institutes, universities, higher schools). The ideas that can be applied in the development of preschool education in Ukraine are outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Базовий компонент дошкільної освіти (Наказ МОН молодьспорт України від 22.05.2012 № 615 «Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція)» URL : http://mon.gov.ua/ua/activity/education/56/690/bazovij_komponentdoshkilnoji_osviti_v_ukrajini/ (дата звернення : 05.09.2017).

Дошкільна освіта у світі. Німеччина. URL : http://pedpresa.ua/115677-doshkilna-osvita-u-sviti-nimechchyna.html (дата звернення : 03.09.2017).

Дудко С. А. Дошкольное образование во Франции: история и современность. Отечественная и зарубежная педагогика. 2014. № 1. С. 89-97.

Зебзеева В.А. Дошкольное образование за рубежом: история и современность, 2007. – 128 с.

Інструктивно-методичні рекомендації «Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році». Додаток до листа МОН України від 13.06.2017 №1/9-322. URL : http://don.kievcity.gov.ua/content/golovna-test.html (дата звернення : 03.09.2017).

Інформаційно-аналітичні матеріали з питань підготовки до 2016-2017 навчального року. URL :http://mon.gov.ua/content/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2016/08/17/konf20162.doc (дата звернення : 08.10.2016).

Лащихіна В. П. Розвиток системи підготовки педагогічних кадрів у Франції (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.) : дис. … кандидата пед. наук : 13.00.01. Київ, 2009. 198 с.

Орлова Л.В. Особенности дошкольного образования во Франции. Детский сад : теорія и практика. 2011. №2. С. 80-85.

Коренная А. С., Переселкова З. Ю., Специфика подготовки педагогических работников дошкольных учреждений за рубежом. Формирование профессиональной компетентности педагога дошкольного профиля в условиях непрерывного образования: материалы международной научно-практической заочной конференции. 2016. С. 49-51.

Минюрова С. А., Леонова О. И. Профессиональный экзамен: оценка квалификации педагога на соответствие требованиям профессионального стандарта. Психологическая наука и образование. 2016. Т. 21. № 2. C. 66–75. doi: 10.17759/pse.2016210208

Писарева Л. И. Дошкольная ступень в системе образования: европейский опыт развития URL : http://www.sevcbs.ru/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=1114 (дата звернення : 05.09.2017).

Сазонова Д. С., Зебзеева В. А. Системы дошкольного образования за рубежом: их педагогический потенциал. JSRP. 2014. №8 (12). С.161-166.

ESPE : Les Écoles supérieures du professorat et de l'éducation. URL : http://www.education.gouv.fr/cid72796/espe-les-ecoles-superieures-du-professorat-et-de-l-education.html (дата звернення : 22.08.2017).

Fakulté d’Education université de Monpellier. URL : http://www.fde.univ-montp2.fr/internet/site/devenir_enseignant/profecole/modele/index.php?f=index (дата звернення : 20.08.2017).

Thevenon E. Ecole maternelle: de l’eleve. Label France. 2004. №54. P.8-9.

Downloads


Abstract views: 987

Published

2017-12-14

How to Cite

[1]
L. Kozak, “MODERN PRESCHOOL EDUCATION: EUROPEAN EXPERIENCE”, OD, pp. 235–251, Dec. 2017.

Issue

Section

Internationalization of Education

Most read articles by the same author(s)