QUALITY OF PRESCHOOL EDUCATION AT THE MODERN STAGE

Authors

  • Luydmila Kozak Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Irina Shvydka Київський університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.4319

Keywords:

pre-school education, system, quality of education, quality of preschool education, quality criteria of pre-school education

Abstract

In the article attention is concentrated on the actual aspects of quality of preschool education; the basic tasks of the system of preschool education are certain: creation of the proper terms for the receipt of preschool education children, providing of effectiveness of the personality oriented educational system, realization of principles of democratization, humanizing and individualization, integrativity of pedagogical process in establishment of preschool education; the normatively-legal providing is described; modern scientifically-pedagogical looks are reflected to the investigated problem; it is set that quality of preschool education is a system concept, that embraces all aspects of activity of establishment of preschool education and it is related to the estimation of health of pupils, their intellectual, moral and aesthetic development; the criteria of estimation of quality of preschool education are described: quality of terms, quality of educational process, quality of results of education; the ways of providing of quality of preschool education are exposed on the modern stage: increase of role of playing activity in life of child, providing of the following between preschool and initial education, removal of displays of authoritarian pedagogics, implementation of the complex program of establishment of preschool education, to adhere to maximum the possible educational loading on a child, optimization of terms of work of teachers, study and introduction of perspective pedagogical experience, providing in establishment of preschool formation of close cooperation of family and medical-psychological-pedagogical service, grant of additional educational services, accordance of personality and educational achievements of child state standard preschool education and others like that.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luydmila Kozak, Київський університет імені Бориса Грінченка

Професор кафедри дошкільної освіти

Irina Shvydka, Київський університет імені Бориса Грінченка

магістрантка спеціальності "Дошкільна освіта"

References

Базовий компонент дошкільної освіти (Наказ МОН молодьспорт України від 22.05.2012 № 615 «Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція)» URL : http://mon.gov.ua/ua/activity/education/56/690/bazovij_komponentdoshkilnoji_osviti_v_ukrajini/ (дата звернення : 05.05.2018).

Дошкільна освіта: словник-довідник: понад 1000 термінів, понять, назв / [упоряд. К. Л. Крутій, О. О. Фунтікова]. – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2010. – 324 с.

Енциклопедія освіти /Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. К.: Юрінком Інтер, 2008. −1040 с.

Закон України «Про освіту» URL : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення : 03.05.2018).

Інструктивно-методичні рекомендації «Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році». Додаток до листа МОН України від 13.06.2017 №1/9-322. URL : http://don.kievcity.gov.ua/content/golovna-test.html (дата звернення : 03.05.2018).

Критерії визначення якості освіти в ДНЗ. URL : http://loippo-dnz.at.ua/zakon/kriter_yakosti.doc (дата звернення : 03.05.2018).

Крутій К. Л. Моніторинг як сучасний засіб управління якістю освіти в дошкільному навчальному закладі: Монографія. – Запоріжжя: ТОВ “ЛІПС” ЛТД, 2006. – 172 с.

Фроленкова Н. О. Якість дошкільної освіти в Україні: феномен поняття. Молодий вчений. 2015. № 2 (17). C. 116–118.

Янко О. В. Організаційно-педагогічні умови управління якістю роботи сучасного дошкільного навчального закладу: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.06 «Теорія і методика управління освітою». Луганськ, 2009. – 22 с.

Bazovyy komponent doshkilnoi osvity (Nakaz MON molodsport Ukrayiny vid 22.05.2012 # 615 «Pro zatverdzhennia Bazovoho komponentu doshkilnoi osvity (nova redaktsiya)» [The basic component of preschool education (Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine, Youth of Ukraine of 22.05.2012 № 615 "On approval of the basic component of preschool education (new edition)"] URL : http://mon.gov.ua/ua/activity/education/56/690/bazovij_komponentdoshkilnoji_osviti_v_ukrajini/ (ukr).

Doshkilna osvita: slovnyk-dovidnyk: ponad 1000 terminiv, poniat, nazv [Preschool education: reference dictionary-book: over 1000 terms, concepts, names] Zaporizhzhya: ТОV “LІPS” LТD, 324 (ukr).

Entcyklopediia osvity[Encyclopedia of education] Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyi red. V. H. Kremen. K.: Yurinkom Inter, 1040 (ukr).

Zakon Ukrainy «Pro osvitu»[ Law of Ukraine "About education"]» URL : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (data zvernennia : 03.05.2018). (ukr).

Instruktyvno-metodychni rekomendatsii «Pro orhanizatsiu osvitnoi roboty v doshkilnykh navchalnykh zakladakh u 2017/2018 navchalnomu rotsi». Dodatok do lysta MON Ukrainy vid 13.06.2017 #1/9-322 [Guidance and methodological recommendations "On the organization of educational work in preschool educational institutions in the 2017/2018 academic year". Annex to the letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine of 13.06.2017 number 1 / 9-322] URL : http://don.kievcity.gov.ua/content/golovna-test.html (ukr).

Kryterii vyznachennia yakosti osvity v DNZ [Criteria of determination of quality of education in PEE] URL : http://loippo-dnz.at.ua/zakon/kriter_yakosti.doc (data zvernennia : 03.09.2017). (ukr).

Krutiy, K. L. (2006). Monitoryng yak suchasnyi zasib upravlinnia yakistiu osvity v doshkilnomu navchalnomu zakladi: Monografiya [Monitoring as modern means of quality management of education in preschool educational establishment: Monograph] Zaporizhzhya: ТОV “LІPS” LТD, 172 (ukr).

Frolenkova, N. O. (2015). Yakist doshkilnoi osvity v Ukraini: fenomen poniattia [Quality of preschool education in Ukraine: the phenomenon of concept] Molodyi vchenyi № 2 (17), 116–118 (ukr).

Janko O. (2009). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy upravlinnia yakistiu roboty suchasnoho doshkilnoho navchalnoho zakladu [Organizational and pedagogical conditions of quality management of modern kindergarten]: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk: spets. 13.00.06 «Teoriia i metodyka upravlinnia osvitoiu». Lugansk, 22 (ukr).

Downloads


Abstract views: 1541

Published

2018-09-08

How to Cite

[1]
L. Kozak and I. Shvydka, “QUALITY OF PRESCHOOL EDUCATION AT THE MODERN STAGE”, OD, pp. 198–208, Sep. 2018.

Issue

Section

Preschool Education