Формування підприємницької компетентності магістрантів педагогічних спеціальностей як вагомий чинник підвищення їх конкурентоспроможності в умовах непередбачуваних змін

Автор(и)

  • Олена Тадеуш кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-6373-4891

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.29

Ключові слова:

освіта, підприємництво, підприємливість, підприємницька освіта, конкурентоспроможність

Анотація

У статті досліджено та обґрунтовано феномен підприємницької освіти як інструмент підвищення конкурентоспроможності людини в умовах невизначеності впродовж життя. Підприємницька освіта визначається як відкрита соціально-економічна система, що враховує індивідуальні, колективні, місцеві, регіональні, суспільні та загальнодержавні аспекти; як динамічна система знань, практичних дій, аспектів, методів і психолого-педагогічних технологій, які зорієнтовані на формування активної особистості для життєдіяльності в бізнес-середовищі, яка постійно та самостійно розвивається.

Зазначено, що підприємницька освіта в Україні зорієнтована на вирішення актуальних завдань підвищення якості підготовки фахівців різних галузей, зокрема педагогів, що передбачає формування спектру підприємницьких якостей, необхідних для їх конкурентоспроможності в сучасних економічних реаліях. Визначено та обґрунтовано характер економічної активності сучасних педагогів, характерні риси  підприємницької діяльності у сфері надання освітніх послуг та основні види економічної діяльності, які можуть здійснювати  педагоги.

Наведено результати проведеного дослідження, що підтверджують позитивне ставлення здобувачів освіти до підприємництва, при тому, майбутні педагоги  не досить чітко усвідомлюють зміст і власні можливості професійної самореалізації у підприємницькому векторі педагогічної діяльності, що засвідчило необхідність формування їх підприємницької компетентності.

Визначено, що впровадження в освітній процес професійної підготовки майбутніх педагогів інноваційних навчальних програм з підприємництва забезпечить: креативне ставлення до професійної самореалізації у нових формах; розвиток здатності створювати соціальні, культурні, економічні цінності; формування системи знань, методів та інноваційних форм презентації власних інноваційних винаходів і продуктів діяльності; формування підприємницького стилю діяльності та розвиток підприємливості як риси характеру; формування підприємницької компетентності та підприємницького світогляду, і забезпечить його конкурентоспроможність як фахівця в умовах невизначеності впродовж життя.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Alkema V. H. (2009). Kontseptualni zasady pidhotovky fakhivtsiv dlia kompleksnoho vyrishennia zavdan yevrointehratsii [Conceptual principles of training specialists for the complex solution of European integration tasks]. Vcheni zapysky Universytetu ekonomiky ta prava «KROK».13. Р.122-178. (in Ukrainian)

Banit O. V. (2019). Biznes-osvita v systemi profesiinoho rozvytku top-menedzheriv mizhnarodnykh orhanizatsii. [ Business education in the system of professional development of top managers of international organizations]Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, 1(14). Р. 180-189. (in Ukrainian)

Vahonova O. H. (2017). Biznes-osvita yak chynnyk implementatsii ekonomiky znan. [Business education as a factor in the implementation of the knowledge economy]. Ekonomichnyi visnyk. 3, Р.142-154. (in Ukrainian)

Drach, I. I. (2012). Basic approaches to determining the professional competence of a teacher. Modern information technologies and innovative teaching methods in training: methodology, theory, experience, problems, (32), 9-14) (in Ukrainian)

Semiv L.K. (2009). Vplyv vyshchoi osvity na formuvannia liudskoho kapitalu v umovakh perekhodu do ekonomiky znan.[The influence of higher education on the formation of human capital in the conditions of the transition to the knowledge economy]. Rehionalna ekonomika №1. Р. 15–25. (in Ukrainian)

Law of Ukraine «Pro derzhavnu reiestratsiiu yurydychnykh, fizychnykh osib-pidpryiemtsiv ta hromadskykh formuvan» (2023). [«On state registration of legal entities, individual entrepreneurs and public organizations»]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/755-15#Text

Law of Ukraine «Pro pidpryiemnytstvo» (1991).[«About entrepreneurship»].URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/698-12#Text

Kasych A. O. (2018). Kompetentnisnyi pidkhid yak osnova pidhotovky konkurentospromozhnykh fakhivtsiv zi spetsialnosti «Menedzhment» [A competent approach as the basis for training competitive specialists in the "Management" specialty] Efektyvna ekonomika. №7. Р..31-42. (in Ukrainian)

Shalashna N. (2018).Formuvannia kliuchovykh kompetentnostei pid chas vykladannia istorii ukrainy u vyshchii shkoli [The formation of key competences during the teaching of the history of Ukraine in higher education] Molodyi vchenyi, 8 (60), Р. 328-332. (in Ukrainian)

Kolomiiets V. M. (2008). Vybir stratehii rozvytku konkurentospromozhnosti personalu pidpryiemstva.[Choosing a strategy for developing the competitiveness of the company's personnel]. Ekonomika ta derzhava. № 6. Р. 54-56. (in Ukrainian)

Romanovskyi O.O. (2000). Zavdannia humanitarnoi osvity z pidhotovky hromadian Ukrainy do samostiinoi pidpryiemnytskoi diialnosti.[The task of humanitarian education to prepare citizens of Ukraine for independent entrepreneurial activity]. Humanitarna osvita: Zbirnyk naukovykh prats APN Ukrainy i Humanitarnoho in-tu. 1. Kyiv-Kherson: Ailant, Р.135-144. (in Ukrainian)

Semykina M. V. (2009). Konkurentospromozhnist u sferi pratsi: sutnist ta metodolohiia vyznachennia.[ Competitiveness in the field of labor: the essence and methodology of definition]. Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. 15. Р. 11-20. (in Ukrainian)

Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity Ukrainy na 2021-2031 roky (2020) [Strategy for the development of higher education of Ukraine for 2021-2031]. https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf

Tryhubenko M. O. (2011). Biznes-osvita yak sotsialnyi fenomen suchasnosti ta faktor pidpryiemnytskoho uspikhu.[Business education as a modern social phenomenon and a factor of entrepreneurial success]. Kultura narodiv Prychornomoria. № 205. S. 125–128. (in Ukrainian)

Yahupov V. (2012). Informatsiino-analitychna kompetentnist kerivnykiv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv: poniattia, zmist i struktura [Informational and analytical competence of managers of vocational and technical educational institutions: concept, content and structure]. Profesiina pedahohika. 3. Р. 75-81. (in Ukrainian)

Becker, G. (1964). Human capital. New York, NY: National Bureau of Economic Research. URL: https://www.nber.org/books-and-chapters/human-capital-theoretical-and-empirical-analysis-special-reference-education-first-edition (in American)

Cobern W. (2015). The Lifelong Learning of Science. International Journal on Lifelong Education and Leadership, 1(1). Р.1-10 URL:https://www.researchgate.net/publication/321256598_The_Lifelong_Learning_of_Science (in American)

Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C 189/01). URL: https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/law/types-legislation_en

Cheng B., Cham T., Dent M., Lee Т. (2020). Service innovation: Building a sustainable competitive advantage in higher education. International Journal of Services, Economics and Management. № 10. Р. 289–309. DOI: https://doi.org/10.1504/IJSEM.2019.105014 (in Malaysia)

EntreComp: Framework of entrepreneurial competence (2016.) URL: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1317&langId=en

EntreComp: at work (2020). URL: https://entre-comp.eu/read_news.php?id_news=7&lang=EN&activo=

Giussani L. (2019). The Risk of Education: Discovering Our Ultimate Destiny. Montreal: McGill-Queen’s Press-MQUP, 99 р. (in England)

Honingh M., Bondarouk E., Brandsen T. (2020). Co-production in primary schools: A systematic literature review. International Review of Administrative Sciences. № 86. Р. 222–239. DOI: https://doi.org/10.1177/002085231876914 (in Netherlands)

Lambriex-Schmitz P., Van der Klink M., Beausaert S., Bijker M., and Seger M. When (2020). Іnnovation in education works: Stimulating teachers’ innovative work behaviour. International Journal of Training and Development. № 24. Р. 118–134. DOI: https://doi.org/10.1111/ijtd.12175 (in Netherlands)

Lv Y, Chen Y, Sha Y, Wang J, An L, Chen T, Huang X, Huang Y and Huang L (2021) How Entrepreneurship Education at Universities Influences Entrepreneurial Intention: Mediating Effect Based on Entrepreneurial Competence. Front. Psychol. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.655868/full (in China)

Pappas, C. (2013) The Adult Learning Theory – Andragogy. URL: http://elearningindustry.com/the-adult-learning-theory-andragogy-of-malcolm-knowles (in American)

Reynolds P. (2007). Entrepreneurship in the United States: the future is now. New York: Springer. P. 55. (in Spain)

Porter, M. (1998). The competitive advantage of nations. New York: The Free Press. (in American)

Rubalcaba L. (2022). Understanding Innovation in Education: A Service Co-Production Perspective. Economies. 2022. № 10 (5). DOI: https://doi.org/10.3390/economies10050096 (in Finland)

Schultz, T. (1961). Investment in human capital. The American Economic Review, 51, 1-17 (in American)

Schweikart L., Doti L. (2010).American Entrepreneur: the fascinating stories of the people who defined business in the United States (2nd ed.). New York: American Management Association, 535 p. (in American)

Welsch H. (2004). Entrepreneurship: The way ahead. New York: Routledge, 2004. 332 p. (in American)

Downloads


Переглядів анотації: 94

Опубліковано

2023-06-29

Як цитувати

[1]
О. Тадеуш, «Формування підприємницької компетентності магістрантів педагогічних спеціальностей як вагомий чинник підвищення їх конкурентоспроможності в умовах непередбачуваних змін», OD, вип. 2(41), с. 161–184, Чер 2023.

Номер

Розділ

Тенденції розвитку сучасної освіти