НАУКОВЕ НАСТАВНИЦТВО ЯК ВИД ПАРТНЕРСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ У СУЧАСНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.28Ключові слова:
науково-дослідна діяльність, партнерство, партнерська взаємодія, наставництво, наукове наставництвоАнотація
У статті розкрито сутнісні характеристики процесу наукового наставництва як виду партнерської взаємодії у сучасному університеті; визначено, що науково-дослідницька діяльність у сучасному університеті є однією з найважливіших форм освітнього процесу, що забезпечує підвищення якості підготовки майбутніх фахівців, сприяє розвитку здатності використовувати новітні досягнення науково-технічного і культурного прогресу, сприяє максимальному розвитку творчого мислення, індивідуальних якостей, дослідницьких навичок здобувачів освіти, розвиває наукову інтуїцію і творчий підхід до сприйняття знань та практичне їх використання для вирішення наукових проблем, організаційних, технічних і прикладних задач та забезпечує формуванню навичок проведення самостійних наукових досліджень тощо. Зазначено, що підсилення продуктивності науково-дослідного процесу в сучасних умовах вимагає зорієнтованості даного процесу на спільну науково-дослідну діяльність на засадах партнерських взаємовідносин, що передбачає дотримання етики спілкування, врахування психологічних особливостей, соціальних характеристик людини та її ціннісно-смислових установок, що є вагомими чинниками продуктивного партнерства. Обґрунтовано, що наставництво в науці виступає як компонент фахової діяльності викладачів спрямованої на забезпечення активізації змістовних характеристик усіх структурних компонентів педагогічної взаємодії та стимуляцію процесу розвитку через науково-дослідну діяльність суб’єктів освітнього процесу на всіх етапах їх індивідуального та соціального становлення і самоствердження. Визначено, що основним завданням наукового наставництва є спрямованість здобувачів вищої освіти на актуалізацію власних потенційних особистісних можливостей завдяки зануренню їх у наукове середовище для ефективного набуття знань, вироблення і засвоєння нових умінь і навичок, побудови сценарію власної оптимістичної та успішної самоактуалізаційної життєвої стратегії. Наведено фрагмент результатів дослідження, щодо вивчення ставлення здобувачів другого магістерського рівня освіти, а саме -пріоритетності особистісно-професійних якостей у процесі науково-дослідної роботи з науковими наставниками. Результати діагностики засвідчили, що важливим завданням наукового наставництва у ЗВО є розвиток у наукових наставників нового стилю педагогічного мислення.
Завантаження
Посилання
Бех І. Справедливість-несправедливість у міжособистісних взаєминах. Педагогіка і психологія: науково-теоретичний та інформаційний журнал АПН України. 2006. № 1. С. 5–13.
Велитченко Л. Педагогічна взаємодія: теоретичні основи психологічного аналізу. Монографія. Одеса: ПНЦ АПН України, 2005. 355 с.
Вієвська М. Формування мотивації фахівця до безперервної професійної освіти. Вища школа. 2011. № 1. С. 75–82.
Гаврилів Н. Наставництво як вид професійної діяльності: ґенеза розвитку та становлення. Сайт Національної бібліотеки ім. В. І. Вернадського. URL:http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Pippo.
Грудинін Б. Педагогічна взаємодія: вимоги в контексті особистісно орієнтованої освітньої парадигми. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 5 (39). С. 24–255.
Зембицька М. Наставництво у системі середньої освіти США як психолого-педагогічна проблема. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2011. № 20, С. 41– 44.
Коханова О. Психологія партнерської взаємодії в освіті: навчально-методичний посібник. Київ: Вид-во ПП Щербатих О.В. 2011. 104 с.
Порядок підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах), затверджений Постановою КМУ від 23.03.2016 №261 (зі змінами) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261-2016-%D0%BF#n11
Науково-дослідницька діяльність студентів: навчально-методичний посібник для студентів історичного факультету КДПУ денної та заочної форм навчання. Кривий Ріг, 2011. 129 с.
Новий тлумачний словник української мови у 3-х томах. / укл. В. Яременко, О. Сліпушко. Київ : Аконіт, 2008. 2717 с.
Рогозіна О. Науково-дослідницька діяльність як компонент самоосвіти і самореалізації особистості. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. 2017. № 3. С. 48–53.
Семеног О., Вовк М. Академічна культура дослідника в освітньо-культурному просторі університету. Монографія. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 284 с.
Шейко В. Організація та методика науково-дослідницької діяльності: підручник для студентів вузів. Київ: Знання-Прес, 2003. 295 с.
Cook-Sather, A., Matthews, K. E., Ntem, A., & Leathwick, S. (2018). What we talk about when we talk about students as partners. International Journal for Students as Partners, 2(2). https://doi.org/10.15173/ijsap.v2i2.3790
Dwyer, A. (2018). Toward the formation of genuine partnership spaces. International Journal for Students as Partners, 2(1), 11–15. https://doi.org/10.15173/ijsap.v2i1.3503
Ensher, E. (2003). Online mentoring and computer-mediated communication: New directions in research. Journal of Vocational Behavior, 63. р. 264–288.
Fielding, M. (2001). Students as radical agents of change. Journal of Educational Change, 2(3), 123–141.
Healey, M., Flint, A., & Harrington, K. (2014). Students as partners in learning and teaching in higher education. York: Higher Education Academy. https://www.heacademy.ac.uk/system/files/resources/engagement_through_partnership .pdf
Healey, M., Healey, R. L., & Cliffe, A. (2018). Engaging in radical work: Students as partners in academic publishing. Efficiency Exchange. Retrieved from http://www.efficiencyexchange.ac.uk/12775/engaging-radical-work-students-partnersacademic-publishing/
Hermsen, T., Kuiper, T., Roelofs, F., & van Wijchen, J. (2017). Without emotions, never a partnership! International Journal for Students as Partners, 1(2), 1-5. https://dx.doi.org/10.15173/ijsap.v1i2.3228
Kehler, A., Verwoord, R., & Smith, H. (2017). We are the process: Reflections on the underestimation of power in students as partners in practice. International Journal for Students as Partners, 1(1), 1–15. https://dx.doi.org/10.15173/ijsap.v1i1.3176
Matthews, K. E. (2017). Five propositions for genuine students as partners practice. International Journal for Students as Partners, 1(2), 1–9. https://dx.doi.org/10.15173/ijsap.v1i2.3315
Bekh, I. (2006). Spravedlyvist-nespravedlyvist u mizhosobystisnykh vzaiemynakh [Justice-injustice in interpersonal relationships]. Pedahohika i psykholohiia: naukovo-teoretychnyi ta informatsiinyi zhurnal APN Ukrainy. 2006. № 1. 5—13.
Velytchenko, L.(2005). Pedahohichna vzaiemodiia: teoretychni osnovy psykholohichnoho analizu [Pedagogical interaction: theoretical foundations of psychological analysis]. Monograph, Odesa: PNTs APN Ukrainy, 355 р.
Viievska, M. (2011). Formuvannia motyvatsii fakhivtsia do bezperervnoi profesiinoi osvity [Formation of motivation of the specialist to continuous professional education]. Vyshcha shkola. № 1. 75-82.
Havryliv, N. (2009). Nastavnytstvo yak vyd profesiinoi diialnosti: geneza rozvytku ta stanovlennia [Mentoring as a type of professional activity: the genesis of development and formation]. Website of the National Library named after Vernadsky. URL:http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Pippo/2009_5/Havryliv.htm.
Hrudynin, B. (2014). Pedahohichna vzaiemodiia: vymohy v konteksti osobystisno oriientovanoi osvitnoi paradyhmy [Pedagogical interaction: requirements in the context of personality-oriented educational paradigm]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. № 5 (39). 24–255.
Zembytska, M. (2011). Nastavnytstvo u systemi serednoi osvity SHA yak psykholoho-pedahohichna problema [Mentoring in the US secondary education system as a psychological and pedagogical problem]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. № 20, 41– 44.
Kokhanova, O. (2011). Psykholohiia partnerskoi vzaiemodii v osviti: navchalno-metodychnyi posibnyk [Psychology of partnership in education: a textbook]. Kyiv: Vyd-vo PP Shcherbatykh O.V. 2011. 104 р.
Poriadok pidhotovky zdobuvachiv vyshchoi osvity stupenia doktora filosofii ta doktora nauk u zakladakh vyshchoi osvity (naukovykh ustanovakh), zatverdzhenyi Postanovoiu KMU vid 23.03.2016 №261 (zi zminamy) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261-2016-%D0%BF#n11
Naukovo-doslidnytska diialnist studentiv: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia studentiv istorychnoho fakultetu KDPU dennoi ta zaochnoi form navchannia (2011). [Scientific and historical activities of students: a basic and methodological guide for students of the Faculty of History of the KDPU of day and correspondence forms of education]. Kryvyi Rih, 2011. 129.
Novyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy u 3-kh tomakh (2008). [New glossary of Ukrainian language]. Kyiv : Akonit, 2717.
Rohozina, O. (2017). Naukovo-doslidnytska diialnist yak komponent samoosvity i samorealizatsii osobystosti [Research activities as a component of self-education and self-realization of the individual]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. № 3. 48–53.
Semenoh, O. (2016). Akademichna kultura doslidnyka v osvitno-kulturnomu prostori universytetu [Academic culture of the researcher in the educational and cultural space of the university]. Monograph. Sumy : SumDPU imeni A. S. Makarenka, 2016.
Sheiko, V. (2003). Orhanizatsiia ta metodyka naukovo-doslidnytskoi diialnosti: pidruchnyk dlia studentiv vuziv [Organization and methods of research: a textbook for university students].Kyiv: Znannia-Pres, 2003. 295. (in Ukrainian).
Cook-Sather, A., Matthews, K. E., Ntem, A., & Leathwick, S. (2018). What we talk about when we talk about students as partners. International Journal for Students as Partners, 2(2). https://doi.org/10.15173/ijsap.v2i2.3790 (Pennsylvania, USA).
Dwyer, A. (2018). Toward the formation of genuine partnership spaces. International Journal for Students as Partners, 2(1), 11-15. https://doi.org/10.15173/ijsap.v2i1.3503 (in Australian).
Ensher, E. (2003). Online mentoring and computer-mediated communication: New directions in research. Journal of Vocational Behavior, 63. р. 264–288. (Los Angeles, USA).
Fielding, M. (2001). Students as radical agents of change. Journal of Educational Change, 2(3), 123-141.
Healey, M., Flint, A., & Harrington, K. (2014). Students as partners in learning and teaching in higher education. York: Higher Education Academy. https://www.heacademy.ac.uk/system/files/resources/engagement_through_partnership .pdf
Healey, M., Healey, R. L., & Cliffe, A. (2018). Engaging in radical work: Students as partners in academic publishing. Efficiency Exchange. Retrieved from http://www.efficiencyexchange.ac.uk/12775/engaging-radical-work-students-partnersacademic-publishing/
Hermsen, T., Kuiper, T., Roelofs, F., & van Wijchen, J. (2017). Without emotions, never a partnership! International Journal for Students as Partners, 1(2), 1-5. https://dx.doi.org/10.15173/ijsap.v1i2.3228
Kehler, A., Verwoord, R., & Smith, H. (2017). We are the process: Reflections on the underestimation of power in students as partners in practice. International Journal for Students as Partners, 1(1), 1-15. https://dx.doi.org/10.15173/ijsap.v1i1.3176
Matthews, K. E. (2017). Five propositions for genuine students as partners practice. International Journal for Students as Partners, 1(2), 1-9. https://dx.doi.org/10.15173/ijsap.v1i2.3315
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.