Досвід індивідуалізації в опануванні навчальних дисциплін студентами в американських ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.18Ключові слова:
адаптація навчальної дисципліни, доступність освіти, інклюзія, компаративне дослідження, травма-інформований підхід, універсальний дизайнАнотація
У статті проаналізовано проблему індивідуалізації у процесі опанування навчальних дисциплін у закладах вищої освіти (далі – ЗВО) на засадах компаративного підходу. Актуальність дослідження зумовлена низкою суперечностей між зростаючими вимогами суспільства на врахування індивідуальних особливостей здобувачів освіти в умовах війни в Україні та обмеженням такої індивідуалізації в ЗВО дидактичними способами; визначеною на законодавчому рівні стратегією індивідуалізації освітнього процесу та відсутності у ЗВО підрозділів, які б відповідали за забезпечення рівного доступу до освіти здобувачами; необхідністю вивчення перспективного зарубіжного досвіду підготовки здобувачів освіти у ЗВО та станом розробки теми індивідуалізації освітнього процесу на засадах компаративного підходу. Метою дослідження є здійснити узагальнений аналіз системи надання індивідуалізації в опануванні навчальних дисциплін у ЗВО США та окреслити шляхи впровадження американського досвіду в Україні. Методологія дослідження ґрунтується на методології якісного компаративного дослідження. Дані дослідження отримано шляхом аналізу емпіричних даних, зібраних за результатами педагогічного спостереження та аналізу, систематизації та узагальнення даних. Вибірка дослідження склала 11 ЗВО США, які здійснюють індивідуалізацію опанування здобувачами освіти навчальних дисциплін відповідно до навчального плану. Результати дослідження розкривають шляхи здійснення такої індивідуалізації шляхом надання листа-рекомендації (Letter of Accommodation), описують підрозділи, які відповідальні для створення умов для рівного доступу до освіти та індивідуалізації, визначають критерії відповідності, описують процедуру отримання індивідуалізації в опануванні дисципліни, а також шляхи реалізації рекомендації з індивідуалізації. Зʼясовано, що трьома основними способами реалізації рекомендації щодо індивідуалізації є впровадження універсального дизайну до розробки матеріалів курсу та змісту занять, зміна фізичного простору аудиторії та класного менеджменту, а також використання дидактичних шляхів забезпечення індивідуалізації. Перспективами впровадження американського досвіду в Україні є створення відділів, які б опікувалися питаннями рівного доступу до освіти, а також надавали рекомендації щодо індивідуалізації для здобувачів освіти; впровадження в ЗВО у співпраці із галузевими спеціалістами скринінгових та діагностичних процедур з метою визначення необхідності індивідуалізації здобувачам освіти; впровадження принципів універсального дизайну у зміст навчальних дисциплін.
Завантаження
Посилання
Best National University Rankings. (2024). U.S. News: https://www.usnews.com/best-colleges/rankings/national-universities (eng).
California Institute of Technology. (2024). Caltech Accessibility Services for Students. https://cass.caltech.edu (eng).
Davis, M., Hutchinson, D. S., Cherchia, P., Golden, L., Morrison, E., & Baczko, A. (2022). Peer Academic Supports for Success (PASS) for College Students with Mental Illness: Open Trial. Healthcare (Basel, Switzerland), 10(9), 1711. https://doi.org/10.3390/healthcare10091711 (eng).
Edwards, M., Poed, S., Al-Nawab, H., & Penna, O. (2022). Academic accommodations for university students living with disability and the potential of universal design to address their needs. Higher education, 84(4), 779–799. https://doi.org/10.1007/s10734-021-00800-w (eng).
Gradus Research Company. (2022). Mental Health and Attitudes of Ukrainians Toward Psychological Assistance during the War [Psykhichne zdorovʼya ta stavlennia ukraintsiv do psykholohichnoi dopomohy pid chas viiny]. https://gradus.app/documents/307/Gradus_Research___Mental_Health_Report_full_version.pdf (ukr).
Harvard University. (2024). Faculty Guide to Managing Academic Accommodations and Requests: Academic Year 2023-2024. https://dao.fas.harvard.edu/faculty-guide/#temp-injuries (eng).
Harvard University. (2024). Student Affairs. https://osa.gse.harvard.edu/student-support-services-1 (eng).
Holovatenko, T. (2023). Osvitolohichnyi vymir kontseptu «trama-informovanyi pidkhid» u systemi profesiinoi pidhotovky vchyteliv pochatkovykh klasiv [The Educological Dimension of the Concept of Trauma-informed approach in the system of professional training of primary school teachers.]. Perspektyvy ta innovatsii nauky [Prospects and innovations in science], 8(26), 65-78. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-8(26)-65-77 (ukr).
Johns Hopkins University. (2024). Accommodation Descriptions. https://studentaffairs.jhu.edu/disabilities/about/accommodation-descriptions (eng).
Johns Hopkins University. (2024). Types of Disabilities. https://studentaffairs.jhu.edu/disabilities/about/types-of-disabilities/ (eng).
Massachusetts Institute of Technology. (2024). Disability and Access Services. https://studentlife.mit.edu/das (eng).
Princeton University. (2024). Office of Disability Services. https://ods.princeton.edu/accommodate/students (eng).
Stanford University. (2024). Academic Accommodations. https://oae.stanford.edu/students/academic-accommodations (eng).
University of Minnesota. (2024). Disability Resource Center. https://disability.umn.edu/accommodations (eng).
University of Pennsylvania. (2024). Academic Accomodations. https://weingartencenter.universitylife.upenn.edu/academic-accommodations/ (eng).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2014). Pro vyshchu osvitu [On Higher Education]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (ukr).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2017). Pro osvitu [On Education]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (ukr).
Wright, M., Johnston, R., Citrin, J., & Soroka, S. (2017). Multiculturalism and Muslim Accommodation: Policy and Predisposition Across Three Political Contexts. Comparative Political Studies, 50(1), 102-132. https://doi.org/10.1177/0010414015626448 (eng).
Yale University. (2024). Types of Accommodations. https://sas.yale.edu/students/accommodations/types-accommodations (eng).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.