THE PROBLEM OF QUANTITY AND QUALITY IN HIGHER EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE UNIVERSITY NETWORK IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.21Keywords:
competitiveness, the Concept of ensuring the competitiveness of higher educational institutions, network of the state higher educational institutions, fragmentation, social responsibility of higher educational institutions, consolidation of universitiesAbstract
Improving the competitiveness of higher educational institutions in Ukraine is an urgent problem due to the strengthening of social responsibility of education, society's demand for quality, innovative, leadership-based higher education, integrated into the European educational space, as well as due to the devastating effects of the war and demographic problems. Within the framework of "University Studies" as a sub-direction of "Educology", the condition of the network of the state higher educational institutions, their compliance with modern and post-war needs of Ukraine's reconstruction, increasing the competitiveness of domestic universities, have been analyzed. It has been found out that the economy and the country’s state budget are not able to ensure the effective operation of the existing network of the state higher educational institutions due to its scatterization and fragmentation, duplication of training, resource and infrastructural weakness. At the same time, the existing network of state higher educational institutions is not able to fully meet the needs of citizens, society and economy. Therefore, optimization of the university network is needed. There is a need for consistent state policy and a system of appropriate measures to optimize the network of the state higher educational institutions in the regions. The article substantiates the Concept of ensuring the competitiveness of higher educational institutions of Ukraine, which provides for pooling of human, financial, material resources of higher educational institutions suffering from the demographic crisis, destruction of infrastructure during the war with RF, lack of finance to transform higher educational institutions into powerful competitive regional institutions.
Downloads
References
Володимир Луговий: «Університетологія покликана часом»: [розмова з доктором педагогічних наук, професором, директором Інституту вищої освіти, віце-президентом НАПН України, національним експертом з реформування вищої освіти Володимиром Луговим / розмову вів Юрій Коноваленко]. Освіта. 2012. 21–28 березня. № 14/15. С. 6–7.
Єдина державна електронна база з питань освіти. Реєстр суб’єктів освітньої діяльності. Заклади вищої освіти. URL: https://registry.edbo.gov.ua/vishcha-osvita/
Луговий В. І., Таланова Ж. В. Об’єктивне і суб’єктивне оцінювання якості освіти: світовий досвід для України. Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України. 2016. № 4. С. 32–40.
Луговий В., Слюсаренко О., Таланова Ж. Рейтинговий розподіл та формульне фінансування українських університетів: проблема суб’єктивізму і недовіри. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство». 2020. № 2 (10). С. 35–69. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2020-10-2-35-69
Луговий В., Слюсаренко О., Таланова Ж. Дві стратегії розвитку вищої освіти: якої бракує Україні? Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство». 2021. № 2 (12). С. 35–52. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2021-12-2-35-52
Луговий В. І., Слюсаренко О. М., & Таланова Ж. В. Університетський портрет Києва: Проблема збереження науково-технологічного профіля: Аналітичний огляд спеціальностей підготовки. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. № 4 (1). DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4101
Національна академія педагогічних наук України – бачити майбутнє освіти / В. Г. Кремень та ін. ХІІI Міжнародна виставка «Інноватика в сучасній освіті»: офіційний каталог; International exhibition «World Edu»: official catalogue. 21–22 жовтня 2021 р. Київ. 2021. 158 с. С. 17–21. URL: http://innovosvita.com.ua/images/stories/%D1%81atalogue_exhibitions_innovatyka_we_2021.pdf.
Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні: монографія / за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с. DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua
Освітологія: витоки наукового напряму: Монографія / За ред. В. О. Огнев’юка; Авт. кол.: В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва, Л. Л. Хоружа, І. В. Соколова, О. М. Кузьменко, О. О. Мороз. Київ: Едельвейс, 2012. 336 с.
Carnegie classification. 2022. URL: https://carnegieclassifications.iu.edu/
Quality of University Education: Educological Discourse: collective monograph / V. Ogneviuk (Ed.), Buinytska O., Bulvinska O., Kalinicheva H., Lomachynska I., Lomachinsky B., Mospan N., Protsenko O., Sysoieva S., Sopova D. Prague: Oktan Print, 2022. 220 p.
Shanghai Ranking. 2021. URL: https://www.shanghairanking.com/
Volodimir Lugovyi: «Universitetologiya poklikana chasom»: [rozmova z doktorom pedagogichnih nauk, profesorom, direktorom Institutu vishoyi osviti, vice-prezidentom NAPN Ukrayini, nacionalnim ekspertom z reformuvannya vishoyi osviti Volodimirom Lugovim / rozmovu viv Yurij Konovalenko] [Volodymyr Luhovyi: «Universitology is called by time»: [conversation with Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Director of the Institute of Higher Education, Vice President of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, National Expert on Higher Education Reform Volodymyr Luhovyi / interviewed by Yuri Konovalenko] (2012, March 21–28). Education, 14/15, 6–7.
Yedina derzhavna elektronna baza z pitan osviti. Reyestr sub’yektiv osvitnoyi diyalnosti [Zakladi vishoyi osviti.Unified State Base on Education. Register of subjects of educational activity. Institutions of higher education]. https://registry.edbo.gov.ua/vishcha-osvita/
Lugovyi, V., & Talanova, Zh. (2016). Obiektyvne i subiektyvne otsiniuvannia yakosti osvity: svitovyyi dosvid dlia Ukraiiny [Objective and subjective assessment of the quality of education: world experience for Ukraine]. Pedagogika i psihologiya. Visnik NAPN Ukrayini, 4, 32–40.
Lugovyi, V., Slyusarenko, O., & Talanova, Z. (2020). Rejtingovij rozpodil ta formulne finansuvannya ukrayinskih universitetiv: problema sub’yektivizmu i nedoviri [Ranking distribution and formula funding of Ukrainian Universities: the problem of subjectivism and mistrust]. International Scientific Journal of Universities and Leadership, 2 (10), 35–69. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2020-10-2-35-69
Lugovyi, V., Slyusarenko, O., & Talanova, Z. (2021). Dvi strategiyi rozvitku vishoyi osviti: yakoyi brakuye Ukrayini? [Two strategies for the higher education development: which from its does for Ukraine lack?] International Scientific Journal of Universities and Leadership, 12, 35–52. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2021-12-2-35-52
Lugovyi, V., Slyusarenko, O., & Talanova, Z. (2022). Universitetskij portret Kiyeva: Problema zberezhennya naukovo-tehnologichnogo profilya: Analitichnij oglyad spetsialnostej pidgotovki [University portrait of Kyiv: the problem of saving the scientific and technological profile: Analytical Review of Training Specialties]. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 4 (1). https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4101
Kremen, V. H. et al. (2021). Natsionalna akademiya pedagogichnih nauk Ukrayini – bachiti majbutnye osviti [National Academy of Educational Sciences of Ukraine – to see the future of education]. International exhibition «World Edu»: official catalogue. 2021, October 21–22 (pp 17–21). http://innovosvita.com.ua/images/stories/%D1%81atalogue_exhibitions_innovatyka_we_2021.pdf
Kremen, V. H. (Ed.) (2021). Natsionalna dopovid pro stan i perspektivi rozvitku osviti v Ukrayini (Do 30-yi richnici Nezalezhnosti Ukrayini): monografiya [National Report on the State and Prospects of Education Development in Ukraine (To the 30th Anniversary of Ukraine’s Independence): a monograph]. KONVI PRINT. https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua
Ogneviuk, V. O., Sysoieva, S. O., Khoruzha, L. L., Sokolova, I. V., Kuzjmenko, O. M., Moroz, O. O. (2012). Osvitologiya: vitoki naukovogo napryamu: monografiya [Educology: Origins of Scientific Direction: monograf]. Edeljveyjs.
Carnegie classification (2022). https://carnegieclassifications.iu.edu/
Ogneviuk, V. (Ed.), Buinytska, O., Bulvinska, O., Kalinicheva, H., Lomachynska, I., Lomachinsky, B., Mospan, N., Protsenko, O., Sysoieva, S., Sopova, D. (2022). Quality of University Education: Educological Discourse: collective monograph. Oktan Print.
Shanghai Ranking (2021). https://www.shanghairanking.com/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.