FORMATION OF PERSONALITY IN COMPETENCY APPROACH: HISTORICAL ASPECTS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.1Keywords:
competence approach, competence, competency, historical aspects, training, personality, personality formationAbstract
The article deals with the history of the implementation of methods of competence approach in education for the development of personal qualities of the individual, a better understanding of the basic provisions of the approach and its realizing. Using of methods of a competence-oriented approach of education allows preparing of a comprehensively developed, capable for self-education, a competitive specialist who is able to apply his knowledge in practice and make decisions in various non-standard life professional situations and to be responsible.
The analysis of articles about this problem, especially about the history of its becoming, shows complexity, multidimensionality and ambiguity of the interpretation of the concepts of "competency", "competence" and their approach to the process and results of education, as well as the necessity for a reasoned analytical review of the competence approach. The development of personality within the competence-activity approach is aimed at forming the interest and real activity of students in the educational process, the ability to choose the profile of learning, the method of assimilation, the way of overcoming learning difficulties, etc.
The formation of students' personal qualities with the development of the ability to learn is inseparably linked.
Teacher of the past viewed the learning process based on the students' individual abilities. In a report of the International Commission on Education for the 21st Century, "Education: The Hidden Treasure", J. Delors, told "the four pillars on which education is based: learning to learn, learning to do, learning to live together, learning to live," defined essentially the global competencies. Today, work in the field of education is aimed to integrate the competency model into the existing one: the standards of higher and vocational education are being revised; competency models are being developed within the models of state standards of new generation.
Downloads
References
• Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний підхід в сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики [під заг. ред. О. В. Овчарук]. К.: «К.І.С.», 2004. С. 47–52.
• Бояцис Р. Компетентный менеджер. Модель эффективной работы. М.: изд-во: ГИППО, 2008. 340 с.
• Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования. Высшее образование сегодня. 2003. №5. C. 34–42.
• Константинов Н. А., Медынский Е. Н., Шабаева М. Ф. История педагогики. М.: Просвещение, 1982. 447с.
• Локшина О.І. Компетентнісний підхід в сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Компетентнісний підхід в сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики [під заг. ред. О. В. Овчарук]. К.: «К.І.С.», 2004.С. 25–32.
• Овчарук О. В. Результати емпіричних досліджень серед педагогічної громадськості щодо перспектив запровадження компетентнісного підходу до вітчизняного змісту освіти. Компетентнісний підхід в сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики [під заг. ред. О. В. Овчарук]. К.: «К.І.С.», 2004. С. 57–63.
• Паращенко Л. І. Технологія формування ключових компетентностей у старшокласників: практичні підходи. Компетентнісний підхід в сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики [під заг. ред. О. В. Овчарук]. К.: «К.І.С.», 2004. С. 71–84.
• Пометун О. І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн. Компетентнісний підхід в сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики [під заг. ред. О. В. Овчарук]. К.: «К.І.С.», 2004. С. 15–24.
• Пометун О. Компетентнісний підхід - найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти. Рідна школа. 2005. №1. С. 65–69.
• Равен Джон. Компетентность в современном обществе. Выявление, развитие и реализация. М.: «Когито-Центр», 2002. 396 с.
• Разуваева Т. А. Компетентностный подход к образованию: краткий теоретический анализ. Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова. 2010. № 1. С. 266–269.
• Савченко О. Я. Уміння вчитися як ключова компетентність загальної середньої освіти. Компетентнісний підхід в сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики [під заг. ред. О. В. Овчарук]. К.: «К.І.С.», 2004. С. 33–44.
• Спенсер. Л., Спенсер С. Компетенции на работе. Модель максимальной эффективности работы. Пер. с англ. А. Яковенко М.: HIPPO, 2005. 384 с.
• Трубачева С. Е. Умови реалізації компетентнісного підходу в навчальному процесі. Компетентнісний підхід в сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики [під заг. ред. О. В. Овчарук]. К.: «К.І.С.», 2004. С. 51–56.
• Хомский Н. Язык и мышление. М., 1972 (англ. 1968). 196 с.
References
• Bibik, N. M. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia [Competency Approach: Reflexive analysis of application Kompetentnisnyi pidkhid v suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky. [pid zah. red. O. V. Ovcharuk]. K.: «K.I.S.», 47–52
• Boyacis, R. (2008). Kompetentnyj menedzher. Model effektivnoj raboty [Competent manager. Model of effective work.]: M.: izd-vo: GIPPO, 340 (rus).
• Homskij, N. Yazyk i myshlenie [Language and thinking]: M., (angl. 1968), 1972, 196.
• Konstantinov, N. A., Medynskij E. N., SHabaeva M. F. (1982). Istoriya pedagogiki [History of Pedagogy]: M.:Prosveshchenie, 447
• Lokshyna, O. I. (2004). Monitorynh rivniv dosiahnen kompetentnostei: innovatsiini pidkhody [Monitoring the levels of competency achievement: innovative approaches]: Kompetentnisnyi pidkhid v suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky .[pid zah. red. O.V. Ovcharuk]. K.: «K.I.S.», 25–32
• Ovcharuk, O. V. (2004). Rezultaty empirychnykh doslidzhen sered pedahohichnoi hromadskosti shchodo perspektyv zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu do vitchyznianoho zmistu osvity [Results of empirical research among the pedagogical community on the prospects of introducing a competent approach to the national content of education]: Kompetentnisnyi pidkhid v suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky. [pid zah. red. O.V. Ovcharuk]. K.: «K.I.S.», 57–63
• Parashchenko, L. I. (2004). Tekhnolohiia formuvannia kliuchovykh kompetentnostei u starshoklasnykiv: praktychni pidkhody [Technology of formation of key competences in high school students: practical approaches]: Kompetentnisnyi pidkhid v suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky. [pid zah. red. O.V. Ovcharuk]. K.: «K.I.S.», 71–84
• Pometun, O.I. (2004). Teoriia ta praktyka poslidovnoi realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu v dosvidi zarubizhnykh krain [Theory and practice of consistent implementation of the competence approach in the experience of foreign countries]: Kompetentnisnyi pidkhid v suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky. [pid zah. red. O.V. Ovcharuk]. K.: «K.I.S.», 15–24
• Pometun, O. (2005). Kompetentnisnyi pidkhid - naivazhlyvishyi oriientyr rozvytku suchasnoi osvity [Competency approach is the most important benchmark for the development of modern education]. Ridna shkola. №1. 65–69
• Raven, Dzhon Kompetentnost v sovremennom obshestve. Vyyavlenie, razvitie i realizaciya [Competence in modern society. Identification, development and implementation]:M.: «Kogito-Centr», 2002, 396
• Razuvaeva, T. A. (2010). Kompetentnosnyj podhod k obrazovaniyu: kratkij teoreticheskij analiz [Competency-based approach to education: a brief theoretical analysis]: Vestnik KGU im. N.A. Nekrasova. № 1, 266–269
• Savchenko, O. I. (2004). Uminnia vchytysia yak kliuchova kompetentnist zahalnoi serednoi osvity [Ability to learn as a key competency of general secondary education]: Kompetentnisnyi pidkhid v suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky. [pid zah. red. O. V. Ovcharuk]. K.: «K.I.S.», 33–44
• Spenser, L., Spenser S. (2005). Kompetencii na rabote. Model maksimalnoj effektivnosti raboty [Competencies at work. Model of maximum work efficiency]: Per. s angl. A. Yakovenko M.: HIPPO, 384
• Trubacheva, S. E. (2004). Umovy realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu v navchalnomu protsesi [Conditions for implementation of the competence approach in the educational process]: Kompetentnisnyi pidkhid v suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky. pid zah. red. O. V . Ovcharuk. K.: «K.I.S.», 51–56
• Zimnyaya, I. A. (2003). Klyuchevye kompetencii – novaya paradigma rezultata obrazovaniya [Key competencies – a new paradigm of education outcome]: Vysshee obrazovanie segodnya. №5, 34–42
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educological discourse

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.