FORMATION OF THE COMPUTER COMPETENCE OF FUTURE FINANCIERS IN THE PROCESS OF LEARNING ECONOMETRICS

Authors

  • Oksana Hlushak "Київський університет імені Бориса Грінченка"
  • Dmitry Bodnenko Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Svetlana Semenyaka Київський університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.339

Keywords:

informatization, information and communication technologies, computer competence, future financiers

Abstract

The article reveals the peculiarities of the formation of the computer competence of future financiers in the process of learning econometrics. The components of the computer competence of future finance specialists are determined. As a result of the study, it was determined that the process of forming the computer competence of future finance professionals in the process of teaching econometrics should be presented as a model consisting of the following components: purpose, principles (system and consistency, visibility, communication theory with practice, priority of humanistic values, democracy and individualization), approaches (active, competent, cultural, personally oriented and systemic), means (electronic training course), pedagogical conditions (motivational support of the student's activity, based on the interdisciplinary nature of the discipline of econometrics: knowledge of certain sections of mathematics, economics and information technologies; updating of content of discipline and implementation of a training complex on the basis of the electronic training course in Moodle; attracting future financiers to perform professional tasks with the use of information technologies), forms (training sessions (lectures, practical classes, individual classes, electronic training courses), postures classroom work (teaching and research, independent study work is based on the use of information technology), self-education), criteria (motivation, contents, evaluative-effective), levels (elementary, middle, and high enough), result.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Глушак О.М., Семеняка С.О. Економіко-математичне моделювання - перспективний напрямок прикладної математики. Фізико-математична освіта: науковий журнал. 2017. №1. C. 28-31.

Кадемія М.Ю. Формування професійної компетенції майбутнього фахівця. URL: http://kpi.kharkov.ua/archive/наукова_періодика/elits/2012/32/Формування професійної компетенції майбутнього фахівця.pdf (дата звернення: 27.01.2018)

Лисак О.Б. Формування компетентностей майбутнього фахівця-економіста. URL: http://intkonf.org/lisak-ob-formuvannya-kompetentnostey-maybutnogo-fahivtsya-ekonomista/ (дата звернення: 27.01.2018)

Морзе Н. В. Методика навчання інформатики: навчальний посібник. Київ: Навчальна книга - Богдан, 2003. 254 с.

Пєтухова Л. Є. Інформатичні компетентності майбутнього вчителя початкових класів (в моделі трисуб'єктної дидактики): Навчально–методичний посібник. Херсон: Херсонський державний університет, 2010. 524 с.

References

Hlushak, O. M., Semenjaka, S. O. (2017). Ekonomiko-matematychne modeljuvannja - perspektyvnyj naprjamok prykladnoji matematyky. Fizyko-matematychna osvita [Economic-mathematical modeling is a promising area of applied mathematics. Physical and mathematical education]: naukovyj zhurnal, №1. 28-31 (ukr).

Kademija, M. Ju. (2012). Formuvannja profesijnoji kompetenciji majbutnjogho fakhivcja. Retrieved from [The formation of professional competence of future specialist] http://kpi.kharkov.ua/archive/наукова_періодика/elits/2012/32/Формування професійної компетенції майбутнього фахівця.pdf (ukr).

Lysak, O. B. (2017). Formuvannja kompetentnostej majbutnjogho fakhivcja-ekonomista.[ The formation of competencies of future specialist-economist] Retrieved from http://intkonf.org/lisak-ob-formuvannya-kompetentnostey-maybutnogo-fahivtsya-ekonomista/(ukr).

Morze, N. V. (2003). Metodyka navchannja informatyky.[ Methods of teaching computer science: textbook] Kyiv, Ukraine: Navchaljna knygha – Boghdan (ukr).

Pjetukhova, L. Je. (2010). Informatychni kompetentnosti majbutnjogho vchytelja pochatkovykh klasiv (v modeli trysub'jektnoji dydaktyky) [ Information competence of future teachers of initial classes (in the model of three-subjective didactics)]. Kherson, Ukraine: Khersonsjkyj derzhavnyj universytet (ukr).

Downloads


Abstract views: 368

Published

2018-03-08

How to Cite

[1]
O. Hlushak, D. Bodnenko, and S. Semenyaka, “FORMATION OF THE COMPUTER COMPETENCE OF FUTURE FINANCIERS IN THE PROCESS OF LEARNING ECONOMETRICS”, OD, pp. 325–340, Mar. 2018.

Issue

Section

Informatization of Education