CRITICAL THINKING AS THE BASIS OF MODERN EDUCATIONAL APPROACHES IN THE FORMATION OF STUDENT PERSONALITY
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.45Keywords:
critical thinking, judgment, personality, teacher, student, socializationAbstract
The article postulates that the formation of critical thinking in the individual is a significant challenge of the modern education system, which should offer the latest methodology for personal development of relevant skills to acquire new knowledge and critically evaluate various information flows under the influence of modern man. It is argued that the formation of a strong, conscious personality of the student is identical to the formation of a conscious citizen, which is actually aimed at the New Ukrainian School. First of all, it is expressed in the direction of the development of logic and critical as well as creative thinking. All these three important areas of the learning process contribute to the student's self-reflection and the formation of his personal life position. It is noted that today the public inquiry requires the skills to independently analyze information, to constantly conduct search activities. Learning ceases to be memorization, it appears as a conversation with the teacher, which leads to qualitatively new judgments. That is, modern learning is a triad: search, direct conversation and judgment. Assertive behavior is suggested as the optimal, most constructive way of interpersonal interaction in the learning process. In addition, the personality is formed on the principles of assertiveness, which has critical thinking, expresses its own "I", much less likely to be manipulative. It is concluded that the development of critical thinking is not just an integral part of the modern educational process. The student's ability to think critically, to express his own opinion, unbiased position, is a necessary learning outcome that allows modern man to form a reality-appropriate type of worldview.
Downloads
References
Бистрицький Є. К. Феномен личности: мировоззрение, культура, бытие. К.: Наукова думка, 1991. 200 с. URL: http://bystrytsky.org/books/fl02.htm
Возняк Т. Філософія мови. О-мовлення світу як його творення. URL: http://www.ji.lviv.ua/ji-library/Vozniak/mova/omovlehhja_svitu.htm
Горбань О.В. Управління знаннями як основа якості вищої освіти. Освітологічний дискурс. 2021. 2 (33). https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.2.4
Гук О. Асертивність як складова культури демократичного врядування. Науковий вісник «Демократичне врядування». 2012. 9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeVr_2012_9_4.
З інтерв`ю Інни Большакової для інтернет-видання «Читомо», О. Дмитренко, «НУШ: Кожен урок – насамперед про розвиток критичного мислення». URL: https://chytomo.com/nush-kozhen-urok-urok-rozvytku-krytychnoho-myslennia/
Коростіль Л.А. Покоління Z: пошук способів педагогічної взаємодії. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229
Кирьянова Е.Н. Влияние неадекватной самооценки на профессиональную эффективность специалиста. Управление персоналом. 2000. 6. C. 68–70.
Котяш І.С, Федорова Ю.О. Сучасні концепції формування природничого світогляду в умовах нової парадигми освітнього середовища. World Science. Section Pedagogy. 2020. 3(55). C. 46–52 https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/31032020/6991
Полька Н. Комп’ютер: санітарні вимоги. Дошкільне виховання. 1999. 5. C. 5–8.
Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (нова редакція). У 2 ч. Ч. 2. Від трьох до семи років. К.: ТОВ «МЦФЕР-Україна», 2014. 204 с.
Семчук Б. Соціалізуючий вплив медіа-технологій на дітей дошкільного віку. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/465010.pdf
Федюк В.Ю. Конфуцій – гуманіст, учитель, педагог. Збірка доповідей наукового семінару. К.: КУБГ, 2018. 20 с.
Battersby M. Enhancing Rationality: Heuristics, Biases, and the Critical Thinking Project. Informal Logic 2016. 36 (2). https://doi.org/10.22329/il.v36i2.4662
Ennis, R. H. Critical thinking across the curriculum: A vision. TOPOI, 2018. 37 (1), C. 165–184. https://doi.org/10.1007/s11245-016-9401-4
Horban O., Babenko L., Lomachinska I., Hura O., Martych R. A knowledge management culture in the European higher education system. Scientific Bulletin of National Mining University. 2021. 3. C. 173–177. https://doi.org/10.33271/nvngu/2021-3/173.
Korostil, L.A. Pokolinnia Z: poshuk sposobiv pedahohichnoi vzaiemodii. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229 (in Ukrainian)
Horban, O., Babenko, L., Lomachinska, I., Hura, O., Martych, R. (2021) A knowledge management culture in the European higher education system. Scientific Bulletin of National Mining University. No 3. P. 173–177. https://doi.org/10.33271/nvngu/2021-3/173.
Horban, O.V. Upravlinnia znanniamy yak osnova yakosti vyshchoi osvity. Osvitolohichnyi dyskurs, 2021. № 2 (33). https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.2.4
Battersby, M. (2016) Enhancing Rationality: Heuristics, Biases, and the Critical Thinking Project. Informal Logic Vol. 36, No 2. https://doi.org/10.22329/il.v36i2.4662
Ennis, R. H. (2018). Critical thinking across the curriculum: A vision. TOPOI. 37. 165–184. https://doi.org/10.1007/s11245-016-9401-4
Semchuk, B. Sotsializuiuchyi vplyv media-tekhnolohii na ditei doshkilnoho viku. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/465010.pdf (in Ukrainian)
Polka, N. Kompiuter: sanitarni vymohy. Doshkilne vykhovannia, 1999. №5. 5–8. (in Ukrainian)
Z interv`iu Inny Bolshakovoi dlia internet-vydannia «Chytomo», O. Dmytrenko, «NUSh: Kozhen urok – nasampered pro rozvytok krytychnoho myslennia»». URL: https://chytomo.com/nush-kozhen-urok-urok-rozvytku-krytychnoho-myslennia/ (in Ukrainian)
Vozniak, T. Filosofiia movy. O-movlennia svitu yak yoho tvorennia. URL: http://www.ji.lviv.ua/ji-library/Vozniak/mova/omovlehhja_svitu.htm (in Ukrainian)
Kotiash, I.S, Fedorova, Yu.O. Suchasni kontseptsii formuvannia pryrodnychoho svitohliadu v umovakh novoi paradyhmy osvitnoho seredovyshcha, World Science. Section Pedagogy. Vol 3 No 3(55) (2020). 46–52 https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/31032020/6991 (in Ukrainian)
Fediuk, V.Iu. Konfutsii – humanist, uchytel, pedahoh. Zbirka dopovidei naukovoho seminaru. K.: KUBH, 2018. (in Ukrainian)
Bystrytskyi Ye.K. Fenomen lychnosty: myrovozzrenye, kultura, bytye. K. : Naukova dumka, 1991. URL: http://bystrytsky.org/books/fl02.htm (in Russian)
Huk O. Asertyvnist yak skladova kultury demokratychnoho vriaduvannia, Naukovyi visnyk «Demokratychne vriaduvannia». № 9. 2012. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeVr_2012_9_4.
Kyrianova E.N. Vlyianye neadekvatnoi samootsenky na professyonalnuiu эffektyvnost spetsyalysta, Upravlenye personalom, 2000, №6, 68-70.
Prohrama rozvytku dytyny doshkilnoho viku «Ia u Sviti» (nova redaktsiia). U 2 ch. Ch. 2. Vid trokh do semy rokiv. K.: TOV «MTsFER-Ukraina», 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.