MEDIADIDACTIC SUPPORT OF THE PROCESS OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ FOREIGN LANGUAGE TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.8

Keywords:

future primary school teachers’ foreign language training, media didactics, media didactic support, mediatools, professional training

Abstract

The article reveals the essence of media didactic support of future primary school teachers’ foreign language training. It consists in providing students with methodological support in order to form their foreign language communicative competence through completeing tasks, solving professional and life situations. Media didactic support guids in creating a foreign language communicative environment, which provides clearly defined tasks (situations, instructions) within the subject of the discipline of the foreign language unit and ways to analyze, evaluate foreign media, create own ones and perform manual actions using media tools. The paper presents some elements of the author's media didactic support of future primary school teachers’ foreign language training in the content of foreign language disciplines, which testify to the diversity of future primary school teachers’ foreign language training with didactic tools, methods and forms of foreign language teaching. Applying theoretical research methods (analysis, comparison, generalization, systematization, synthesis and specification), emphasis is placed on aspects of media didactics development in the process of future primary school teachers’ foreign language training, which allows integration of future school teachers’ foreign language communicative competence and their media literacy. It is established that alongside with traditional methods of foreign language teaching (conversation, explanation, demonstration, etc.) innovative ones are being actively used (the usage of computer programs, the usage of mobile applications, creative tasks, webquest, filming, audio recording, analysis of problem situations and others). Media tools (digital images and photos, collages, comics, screenshots, websites, blogs, infographics, clusters, audio recordings, podcasts, cartoons, audiobooks, online dictionaries, social networks, mobile applications for others) expand the didactic tools of foreign language teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lada Petryk , Borys Grinchenko Kyiv University, bvld I. Shamo, 18 / 2, 02147, Kyiv, Ukraine

PhD, senior lecturer of foreign languages and methodology department, Pedagogical Institute

References

• Білик О., Пуга О. Дидактичний потенціал мобільних додатків у вивченні іноземної мови в умовах аудиторної та позааудиторної діяльності. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип 28. Том 1. С. 154-158. (ukr).

• Дєньгаєва С. В. Особливості використання технології кроссенсу у професійній підготовці майбутнього вчителя іноземної мови початкової ланки базових навчальних закладів. Теоретична і дидактична філологія. Сер. «Педагогіка». 2019. Вип. 29. С. 65–76.

• Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. вид. С. Ю. Ніколаєва. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с. (ukr).

• Київський університет імені Бориса Грінченка, освітньо-професійна програма 013.00.01 «Початкова освіта» (2018) URL : https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/pi/po_bak_opys-2018.pdf (дата звернення 01.02.2020) (ukr).

• Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція). MediaSapiens : вебсайт. URL: https://bit.ly/2PPBBwW (дата звернення: 01.02.2020) (ukr).

• Міщенко С.Г. Методичний супровід професійного зростання викладача. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія. 2016. № 2. С. 238–243. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/vduep_2016_2_40 (дата звернення: 01.02.2020) (ukr).

• Петрик Л. В. Підготовка майбутнього вчителя початкової школи до застосування медіазасобів на уроках іноземних мов : дис. … канд пед. наук. Київ. 2020. 295 с. (ukr).

• Положення про організацію освітнього процесу Київського університету імені Бориса Грінченка : Затверджено Протокол засідання Вченої ради від 14.12.2017 р. № 12 : Введено в дію наказ від 15.12.2017 р. № 817 URL : https://bit.ly/2YZfetr (дата звернення: 01.02.2020) (ukr).

• Онкович Г.В. Медіадидактика вищої школи у розвитку професійних компетентностей майбутніх фахівців. Український інформаційний простір. 2020. № 1(5). С. 179-196. DOI : https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(5).2020.206121 (ukr).

• Онлайн-версія академічного тлумачного «Словника української мови» в 11 томах. Електронне джерело: URL : http://sum.in.ua/ (дата звернення: 01.02.2020) (ukr).

• Редько В. Г. Інтерактивні технології навчання іноземної мови. Рідна школа. 2011. № 8–9. С. 28–36. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2011_8-9_8 (дата звернення: 01.02.2020) (ukr).

• Хоменко О. Іншомовна підготовка як невід’ємний складник вищої освіти в умовах глобалізації та інформатизації суспільства. Вища освіта України. 2012. № 2. С. 55–61. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2012_2_10 (дата звернення: 01.02.2020) (ukr).

• Червінська І.Б. Дидактика початкової школи : навчально-методичний супровід самостійної та індивідуальної роботи студентів : навч.-метод. посіб. для студ. напряму підготовки 6.010102 «Початкова освіта». Івано-Франківськ : Симфонія Форте, 2014. 144 с. (ukr).

• Huber S. iPads in the Classroom – A Development of a Taxonomy for the Use of tablets in school. Books on Demand GmbH, Norderstedt, 2012. 109 p. URL : https://www.amazon.com/iPads-Classroom-Sabrina-Huber/dp/3848217651 (application date: 01.02.2020) (eng).

• Solomakha, A, Kosharna, N. Preparation of future teacher for using digital technologies in the process of early foreign language teaching. Educological Discourse, 2020. No. 3 DOI : https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.8 (eng).

• Terletska, L. Modern technologies of teaching English language of students of pedagogical specialties. Pedagogy of formation of creative personality in higher and general education schools. 2020. 69 (3), Pp. 129–132. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.69-3.26 (eng.)

• Yuzkiv, H, Ivanenko, I, Marchenko, N., Kosharna, N., Medvid, N. Іnnovative Methods in Language Disciplines During Profile Training Implementation International Journal of Higher Education, 2020. 9(7) DOI : https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n7p230 (eng).

• Bilyk, O., Pugha, O. (2020) Dydaktychnyj potencial mobiljnykh dodatkiv u vyvchenni inozemnoji movy v umovakh audytornoji ta pozaaudytornoji dijaljnosti [Didactic potential of mobile applications in learning a foreign language in the classroom and extracurricular activities]. Aktualjni pytannja ghumanitarnykh nauk. 28. 1. 154-158. (ukr).

• Djenjghajeva, S. V. (2019) Osoblyvosti vykorystannja tekhnologhiji krossensu u profesijnij pidghotovci majbutnjogho vchytelja inozemnoji movy pochatkovoji lanky bazovykh navchaljnykh zakladiv [Features of cross-reference technology use in the professional training of future foreign language teachers of primary school in basic educational institutions] Teoretychna i dydaktychna filologhija. Ser. «Pedaghoghika». 29. 65–76. (ukr).

• Zaghaljnojevropejsjki rekomendaciji z movnoji osvity vyvchennja, vykladannja, ocinjuvannja (2003) [Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment]: nauk. red. ukr. vyd. S. Ju. Nikolajeva. Lenvit. 273. (ukr).

• Kyjivsjkyj universytet imeni Borysa Ghrinchenka, osvitnjo-profesijna proghrama 013.00.01 «Pochatkova osvita» (2018) [Borys Grinchenko Kyiv University. Educational program 013.00.01 «Primary school education»](ukr).

• MediaSapiens (2016, April 26) Koncepcija vprovadzhennja mediaosvity v Ukrajini (nova redakcija) [The concept of introducing media education in Ukraine (new edition)]. https://bit.ly/2PPBBwW (ukr).

• Mishhenko, S.Gh. (2016) Metodychnyj suprovid profesijnogho zrostannja vykladacha [Methodical support of professional growth of the teacher]. Visnyk Dnipropetrovsjkogho universytetu imeni Aljfreda Nobelja. Serija : Pedaghoghika i psykhologhija. 2. 238–243. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vduep_2016_2_40 (ukr).

• Petryk, L. V. (2020) Pidghotovka majbutnjogho vchytelja pochatkovoji shkoly do zastosuvannja mediazasobiv na urokakh inozemnykh mov [Future primary school teacher’s training to the use of media tools at foreign languages lessons] : dys. … kand ped. nauk. Kyjiv. 295 (ukr).

• Polozhennja pro orghanizaciju osvitnjogho procesu Kyjivsjkogho universytetu imeni Borysa Ghrinchenka (2017) [Regulations on the organization of the educational process of Kyiv University named after Borys Hrinchenko] : Zatverdzheno Protokol zasidannja Vchenoji rady vid 14.12.2017 r. 12 : Vvedeno v diju nakaz vid 15.12.2017 r. 817 (ukr).

• Onkovych, Gh.V. (2020) Mediadydaktyka vyshhoji shkoly u rozvytku profesijnykh kompetentnostej majbutnikh fakhivciv [Media didactics of higher education in the development of professional competencies of future professionals]. Ukrajinsjkyj informacijnyj prostir. 1(5). 179-196. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(5).2020.206121 (ukr).

• Onlajn-versija akademichnogho tlumachnogho «Slovnyka ukrajinsjkoji movy» [Online version of the academic "Dictionary of the Ukrainian language"] v 11 tomakh. Elektronne dzherelo: http://sum.in.ua (ukr).

• Redjko, V. Gh. (2011) Interaktyvni tekhnologhiji navchannja inozemnoji movy [Interactive technologies of foreign language teaching]. Ridna shkola. 8–9. 28–36. http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2011_8-9_8 (ukr).

• Khomenko, O. (2012) Inshomovna pidghotovka jak nevid'jemnyj skladnyk vyshhoji osvity v umovakh ghlobalizaciji ta informatyzaciji suspiljstva [Foreign language training as an integral part of higher education in the context of globalization and informatization of the society]. Vyshha osvita Ukrajiny. 2. 55–61. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2012_2_10 (ukr).

• Chervinsjka, I.B. (2014) Dydaktyka pochatkovoji shkoly : navchaljno-metodychnyj suprovid samostijnoji ta indyvidualjnoji roboty studentiv [Didactics of primary school: educational and methodical support of independent and individual work of students] : navch.-metod. posib. dlja stud. naprjamu pidghotovky 6.010102 «Pochatkova osvita». Symfonija Forte.144 (ukr).

• Huber, S. (2012) iPads in the Classroom – A Development of a Taxonomy for the Use of tablets in school. Books on Demand GmbH. 109. https://www.amazon.com/iPads-Classroom-Sabrina-Huber/dp/3848217651 (eng).

• Solomakha, A, Kosharna, N. (2020) Preparation of future teacher for using digital technologies in the process of early foreign language teaching. Educological Discourse. 3 https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.8 (eng).

• Terletska, L. (2020) Modern technologies of teaching English language of students of pedagogical specialties. Pedagogy of formation of creative personality in higher and general education schools. 69 (3), 129–132. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.69-3.26 (eng.)

• Yuzkiv, H, Ivanenko, I, Marchenko, N., Kosharna, N., Medvid, N. (2020) Іnnovative Methods in Language Disciplines During Profile Training Implementation International Journal of Higher Education. 9 (7) https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n7p230 (eng).

Downloads


Abstract views: 376

Published

2021-02-26

How to Cite

[1]
L. Petryk, “MEDIADIDACTIC SUPPORT OF THE PROCESS OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ FOREIGN LANGUAGE TRAINING”, OD, vol. 32, no. 1, pp. 112–128, Feb. 2021.

Issue

Section

Innovations are in Education