ACMEOLOGICAL COMPETENCE OF THE FUTURE HIGHER EDUCATION TEACHER: STRUCTURE AND CONTENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.344356

Keywords:

acmeological competence, future teacher of higher education institution, self-development

Abstract

The modern Ukrainian system of education requires updating of the content, methods, forms and means of training. Higher education institutions are faced with the problem to train teachers to work in the context of education system modernization, the use of the innovative educational technologies, the formation of competent, responsible higher education teacher, which is ready for permanent professional self-development, social and professional mobility. That is why the development of acmeological competence is necessary during the training of future specialists, which promotes the teacher’s self-development throughout the life.The article defines the meaning of the term «acmeological competence», which is characterized as a multicomponent structure, which provides the future higher education teacher’s orientation to professional self-development, achievement of his own acme in professional activity. The basic components of acmeological competence are identified: motivational and value components (achieving the professional acme, understanding the value of knowledge and acquired qualifications); cognitive (knowledge in acmeology, computer science, in the professional subjects); procedural component (skills for lifelong learning, professional and pedagogical skills); personality-reflexive component (characteristic, individual-psychological and reflexive-correcting skills). The defining of components of the acmeological competence makes possible to specify the essence of its concept and to determine methods and forms of organization of future teachers training in order to achieve a high level of development of each component and acmeological competence as a whole.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olena Protsenko, Borys Grinchenko Kyiv University, 13-b M. Tymoshenko Str., 04212, Kyiv, Ukraine

PhD (Pedagogy), Associative Professor, Head of Educology Research Laboratory

References

Волобуєва О.Ф. Професійна діяльність сучасного викладача вищої школи: виклики та пріоритети. Зб. наук. праць Національної академії державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні та психологічні науки. 2014. №4 (73). С.392–406.

Гладкова В.М. Акмеологічна компетентність менеджера-лідера освітнього закладу. URL : http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24033/1/Gladkova_F.pdf (дата звернення: 17.12.2018)

Ільчук В.В. Педагогічні умови професійного саморозвитку викладачів фахових дисциплін у вищих аграрних навчальних закладах : дис. … кандидата пед.наук: 13.00.04. Вінниця, 2016. 254 с.

Рибалко Л.С. Акмеологічні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя: автореф. дис.. … доктора пед. наук. 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. Харків, 2008. 45 с.

Рибалко Л.С. Теоретичні та прикладні аспекти педагогічної акмеології у вищій школі. Вісник. Серія: Педагогічні науки. 2017. № 142. С.156–158.

Сідаш Н.С. Формування педагогічної свідомості у майбутніх викладачів вищої школи: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання». Київ, 2017. 23 с.

Сікора Я.Б. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя інформатики: матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції «Професійна підготовка вчителів в умовах упровадження кредитно-модульної системи», Київ, 2007 / КМПУ ім. Б. Д. Грінченка, 2007. С. 49–53.

Сисоєва С.О. Основи педагогічної творчості: підручник. Київ: Міленіум, 2006. 346с.

Сисоєва С.О., Соколова І.В. Теорія і практика вищої освіти: навч. посібник. Київ-Маріуполь, 2016. 338с.

Цокур Р.М. Формування потенціалу професійного саморозвитку в майбутніх викладачів вищої школи у процесі магістерської підготовки: автореф. канд. пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Одеса, 2004. 18 с.

Downloads


Abstract views: 674

Published

2019-02-18

How to Cite

[1]
O. Protsenko, “ACMEOLOGICAL COMPETENCE OF THE FUTURE HIGHER EDUCATION TEACHER: STRUCTURE AND CONTENT”, OD, no. 1-2, pp. 344–355, Feb. 2019.

Issue

Section

Acmeological Studios