TENDENCIES OF REFORMING THE PEDAGOGICAL EDUCATION SYSTEM OF SWEDEN AT THE TURN OF XX - XXI CENTURIES

Authors

  • Natalia Kosharna Head of the Department of Foreign Language and their Methodologies (Pedagogical Institute), Borys Grinchenko Kyiv University

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.215228

Keywords:

comparative analysis, Poland, professional training, Ukraine, specialists of the economic branch

Abstract

The article is devoted to the question of the effectiveness of reforming the system of pedagogical education of Sweden at the turn of the XX - XXI centuries. The tendencies of changes in the system of pedagogical education of Sweden that were determined by historical traditions, the specifics of the organization of pedagogical education in the country, the fundamental material and technical basis, the level of professional competence of teachers, the differentiation of the educational process, the cooperation of teachers, teachers of partner schools and students during study and research work. While preserving the achievements in the foundation of school and vocational education, the Swedish pedagogical system of education has reoriented the educational process to form students and students the desire and ability to independently acquire knowledge from various sources of information in order to further utilize the acquired knowledge in life and further professional activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Вовк Л. П. Історія освіти і педагогіки в загальній, методологічній і професійній культурі майбутнього вчителя : посібник-коментар із пропедевтики вивчання історії педагогіки. Київ: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2012. 331 с.

Кошарна Н. В. Управління освітою у Швеції. Наукові записки: Збірник наукових статей Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Київ: НПУ, 2000. Ч. 1. С. 72–79.

Кошарна Н. В. Тенденції розвитку системи вищої освіти у Швеції. Болонський процес очима студентів : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. У 2-х томах. Київ: Вид-во Європ.ун-ту, 2008. Т. 1. С. 21–28.

Кошарна Н. В. Вища педагогічна освіта Швеції у контексті національної розбудови освіти (кінець ХХ – початок ХХІ століття). Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Додаток 1 до Вип. 31, Том VII (49): Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». Київ: Гнозис, 2013. С. 29–37.

Rosengren K. E., Ohngren B. (Eds). An Evaluation of Swedish Research in Education. Stockholm: HSFR, 1997. 287 p.

Askling B. Utbildningsplanering i en lararutbildning (Educational Planning in Teacher Education). En studie av laroplansarbetet i den decentraliserade hogskolan. Stockholm: Institute of Education. 1983. P. 35–45.

Bergem T., Bjorkqvist O., Hansen S.-E., Carlgren I., Hauge T. E. Research on teachers and teacher education in Scandinavia: a retrospective view. Scandinavian Journal of Educational Research. 1997. № 41. P. 433–458.

Education in Sweden 1997 : Data collection, tables. Orebro: Statistics Sweden, 2000. 87 p.

References

Vovk, L. P. (2012). Istoriia osvity i pedahohiky v zahalnii, metodolohichnii i profesiinii kulturi maibutnoho vchytelia [The history of education and pedagogy in the general, methodological and professional culture of the future teacher]: posibnyk-komentar iz propedevtyky vyvchannia istorii pedahohiky. Kyiv, Ukraine: Vyd-vo NPU im. M.P. Drahomanova (ukr).

Kosharna, N. V. (2000). Upravlinnia osvitoiu u Shvetsii.[Education Management in Sweden] Naukovi zapysky: Zbirnyk naukovykh statei Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Kyiv, Ukraine: Vyd-vo NPU im. M.P. Drahomanova, 1, 72–79 (ukr).

Kosharna, N. V. (2008). Tendentsii rozvytku systemy vyshchoi osvity u Shvetsii. Bolonskyi protses ochyma studentiv [Trends in the development of the higher education system in Sweden. Bologna process through the eyes of students]: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. In 2 Vol. Kyiv, Ukraine: Vyd-vo Yevrop.un-tu,. Vol. 1, 21–28. (ukr).

Kosharna, N. V. (2013). Vyshcha pedahohichna osvita Shvetsii u konteksti natsionalnoi rozbudovy osvity (kinets XX – pochatok XXI stolittia) [Higher pedagogical education of Sweden in the context of national educational development (end of the XX - beginning of the XXI century)] Gumanitarnij visnik DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody». Add. 1 do № 31, Vol. VII (49): Tematychnyi vypusk «Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru». Kyiv, Ukraine: Hnozys, 29–37 (ukr).

Rosengren K. E., Ohngren B. (Eds). (1997). An Evaluation of Swedish Research in Education. Stockholm, Sweden: HSFR (eng).

Askling, B. (1983). Utbildningsplanering i en lararutbildning (Educational Planning in Teacher Education). En studie av laroplansarbetet i den decentraliserade hogskolan. Stockholm, Sweden: Institute of Education, 35–45 (eng.)

Bergem, T., Bjorkqvist, O., Hansen, S.-E., Carlgren, I., Hauge, T. E. (1997). Research on teachers and teacher education in Scandinavia: a retrospective view. Scandinavian Journal of Educational Research, 41, 433–458 (eng.)

Education in Sweden, 1997: Data collection, tables (2000). Orebro, Sweden: Statistics Sweden (eng).

Downloads


Abstract views: 313

Published

2019-03-21

How to Cite

[1]
N. Kosharna, “TENDENCIES OF REFORMING THE PEDAGOGICAL EDUCATION SYSTEM OF SWEDEN AT THE TURN OF XX - XXI CENTURIES”, OD, no. 1-2, pp. 215–228, Mar. 2019.

Issue

Section

Comparative Education