RESEARCH-BASED TRAINING: EUROPEAN APPROACHES TO ITS CHARACTERISTICS

Authors

  • Roman O. Pavliuk Київський університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.1-2.15567

Keywords:

research-based training, system of education, training of specialists, European approaches, types of tasks, interaction

Abstract

The article analyzes the characteristics of European approaches to the definition of the system of research-based training. Based on theoretical and empirical research of leading European and world scientists it was defined the concept of research-based training, its key features and characteristics. It is presented features of interaction of teacher and student in education system of research-based training, described the main types of tasks that can be effective in the formation of a new generation of specialists, researchers who are gaining higher education. The basic approaches to designing of the system of research-based training are suggested and presented the main differences between the system of «traditional» education and the system of research-based training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Батечко Н.Г. Теоретико-методологічні засади підготовки викладачів вищої школи в умовах магістратури : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. : 13.00.04 – «теорія і методика професійної освіти» / Н.Г. Батечко. – К., 2016. – 44с.

Бондаренко Н.О. Педагогічні умови науково-дослідницької підготовки магістрів соціальної педагогіки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. : спец. : 13.00.04 – «теорія і методика професійної освіти» / Н.О. Бондаренко. – Переяслав-Хмельницький, 2014. – 20с.

Луценко І.В. Формування дослідницької культури майбутніх учителів у діяльності студентського наукового товариства : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. : спец. : 13.00.04 – «теорія і методика професійної освіти» / І.В. Луценко. – Луганськ, 2011. – 20с.

Прийма С.М. Теоретико-методологічні засади проектування і функціонування системи відкритої освіти дорослих в Україні : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Сергій Миколайович Прийма ; Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. – Харків, 2015. – 488с.

Прошкін В.В. Сутнісні характеристики інтеграції науково-дослідної й навчальної роботи в університетській підготовці майбутніх учителів / В.В. Прошкін // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – №22 (257). – Ч.VI. – 2012. – С.77-83.

Федірчик Т.Д. Теоретико-методичні засади розвитку педагогічного професіоналізму молодого викладача вищої школи в процесі науково-педагогічної діяльності : дис. … д-ра пед. наук : спец. : 13.00.04 / Тетяна Дмитрівна Федірчик ; Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича. – Чернівці, 2016. – 452с.

Aditomo, A., Goodyear, P., Bliuc, A.-M., Ellis, R. A. (2013). Inquiry-based learning in higher education: principal forms, educational objectives, and disciplinary variations. Studies in Higher Education, 38, 1239-1258. doi: 10.1080/03075079.2011.616584.

Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston, MA: D.C. Heath.

Healy, M. (2005). Linking research and learning to benefit student learning. Journal of Geography in Higher Education, 29, no 2, 183-201.

Humbold, V. W. (1984). Der Köningsbrger Schulplan. 1809. In A. Flitner (Ed.), Schriften zur Anthropologie und Bildunslehre. 69-76.

Ifenthaler, D. & Gosper, M. (2014). Research-based learning: connecting research and instructions. Curriculum Models for the 21st Century: Using Learning technologies in Higher Education, 73-89. doi: 10.1007/978-1-4614-73-66-4_5.

Justice, C., Rice, J., & Warry, W. (2009). Academic skill development – Inquiry seminars can make a difference: Reflections and directions on course design and teaching methods. Innovative Higher Education, 3, no 1, 201-1-23.

Levy, P. & Petrulis, R. (2012). How do first year university students experience inquiry and research, and what are the implications for the practice of inquiry-based learning? Studies in Higher Education, 37 (1), 85-101.

Ludwig, J. (2011). Forschungsbasierte Lehre als Lehre im Format der Forschung, available online at: http://www.sq-brandenburg.de/files/bbhd03.pdf

Mills, J. E. & Treagust, D. F. (2003). Engineering education – Is problem-based or project-based learning the answer? Australasian Journal of Engineering Education, available at: http://www.aaee.com.au/journal/2003mills_treagust03.pdf.

Prince, M. J., & Felder, R. M. (2006). Inductive teaching and learning methods: Definitions, comparisons, and research bases. Journal of Engineering Education, 95, no 2, 123-138.

Spoken-Smith, R., Walker, R. (2010). Can Inquiry-based Learning Strengthen the Links Teaching and Disciplinary Research? Studies in Higher Education, 35, no 6, 723-740.

Wildt, J. (2010). ‘Forschendes Lernen: Wie und Warum?’, Presentation at Leibniz University Hannover, 13. October 2011, available online at: http://www.zel.uni-hannover.de/fileadmin/institut/pdf/Forschendes_ Lernen_ Leibniz_University_Hannover_Prof._Dr._Dr._Wildt_13.10.2011.pdf.

Downloads


Abstract views: 434

Published

2017-03-24

How to Cite

[1]
R. O. Pavliuk, “RESEARCH-BASED TRAINING: EUROPEAN APPROACHES TO ITS CHARACTERISTICS”, OD, pp. 155–167, Mar. 2017.

Issue

Section

Internationalization of Education