RESEARCH-BASED TRAINING: EUROPEAN APPROACHES TO ITS CHARACTERISTICS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.1-2.15567Keywords:
research-based training, system of education, training of specialists, European approaches, types of tasks, interactionAbstract
The article analyzes the characteristics of European approaches to the definition of the system of research-based training. Based on theoretical and empirical research of leading European and world scientists it was defined the concept of research-based training, its key features and characteristics. It is presented features of interaction of teacher and student in education system of research-based training, described the main types of tasks that can be effective in the formation of a new generation of specialists, researchers who are gaining higher education. The basic approaches to designing of the system of research-based training are suggested and presented the main differences between the system of «traditional» education and the system of research-based training.Downloads
References
Батечко Н.Г. Теоретико-методологічні засади підготовки викладачів вищої школи в умовах магістратури : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. : 13.00.04 – «теорія і методика професійної освіти» / Н.Г. Батечко. – К., 2016. – 44с.
Бондаренко Н.О. Педагогічні умови науково-дослідницької підготовки магістрів соціальної педагогіки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. : спец. : 13.00.04 – «теорія і методика професійної освіти» / Н.О. Бондаренко. – Переяслав-Хмельницький, 2014. – 20с.
Луценко І.В. Формування дослідницької культури майбутніх учителів у діяльності студентського наукового товариства : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. : спец. : 13.00.04 – «теорія і методика професійної освіти» / І.В. Луценко. – Луганськ, 2011. – 20с.
Прийма С.М. Теоретико-методологічні засади проектування і функціонування системи відкритої освіти дорослих в Україні : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Сергій Миколайович Прийма ; Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. – Харків, 2015. – 488с.
Прошкін В.В. Сутнісні характеристики інтеграції науково-дослідної й навчальної роботи в університетській підготовці майбутніх учителів / В.В. Прошкін // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – №22 (257). – Ч.VI. – 2012. – С.77-83.
Федірчик Т.Д. Теоретико-методичні засади розвитку педагогічного професіоналізму молодого викладача вищої школи в процесі науково-педагогічної діяльності : дис. … д-ра пед. наук : спец. : 13.00.04 / Тетяна Дмитрівна Федірчик ; Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича. – Чернівці, 2016. – 452с.
Aditomo, A., Goodyear, P., Bliuc, A.-M., Ellis, R. A. (2013). Inquiry-based learning in higher education: principal forms, educational objectives, and disciplinary variations. Studies in Higher Education, 38, 1239-1258. doi: 10.1080/03075079.2011.616584.
Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston, MA: D.C. Heath.
Healy, M. (2005). Linking research and learning to benefit student learning. Journal of Geography in Higher Education, 29, no 2, 183-201.
Humbold, V. W. (1984). Der Köningsbrger Schulplan. 1809. In A. Flitner (Ed.), Schriften zur Anthropologie und Bildunslehre. 69-76.
Ifenthaler, D. & Gosper, M. (2014). Research-based learning: connecting research and instructions. Curriculum Models for the 21st Century: Using Learning technologies in Higher Education, 73-89. doi: 10.1007/978-1-4614-73-66-4_5.
Justice, C., Rice, J., & Warry, W. (2009). Academic skill development – Inquiry seminars can make a difference: Reflections and directions on course design and teaching methods. Innovative Higher Education, 3, no 1, 201-1-23.
Levy, P. & Petrulis, R. (2012). How do first year university students experience inquiry and research, and what are the implications for the practice of inquiry-based learning? Studies in Higher Education, 37 (1), 85-101.
Ludwig, J. (2011). Forschungsbasierte Lehre als Lehre im Format der Forschung, available online at: http://www.sq-brandenburg.de/files/bbhd03.pdf
Mills, J. E. & Treagust, D. F. (2003). Engineering education – Is problem-based or project-based learning the answer? Australasian Journal of Engineering Education, available at: http://www.aaee.com.au/journal/2003mills_treagust03.pdf.
Prince, M. J., & Felder, R. M. (2006). Inductive teaching and learning methods: Definitions, comparisons, and research bases. Journal of Engineering Education, 95, no 2, 123-138.
Spoken-Smith, R., Walker, R. (2010). Can Inquiry-based Learning Strengthen the Links Teaching and Disciplinary Research? Studies in Higher Education, 35, no 6, 723-740.
Wildt, J. (2010). ‘Forschendes Lernen: Wie und Warum?’, Presentation at Leibniz University Hannover, 13. October 2011, available online at: http://www.zel.uni-hannover.de/fileadmin/institut/pdf/Forschendes_ Lernen_ Leibniz_University_Hannover_Prof._Dr._Dr._Wildt_13.10.2011.pdf.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Освітологічний дискурс
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.