THE NOTIONL “POLYCULTURAL” AND “MULTICULTURAL” IN SCIENTIFIC DISCOURSE
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2016.1.6578Keywords:
inner world, competence, competency, a worker of a new type, professional competence, self-esteem, self-development, social-pedagogic featuresAbstract
The article deals with thr history of the terms”polycultural” and “multicultural”. It also gives a review of the views of modern scientists as for policultural education in foreign countires is concerned, namely the issue of the mentined above terms usage with the aim of revealing the semantic field of each of the terms and drawng the sphere of each of the terms’ usage, possible overlapping or ex-changing the terms in certain contexts. The article provides review of both American, European, and Russin scholars on the problem and states the difference between the terms “polycultural” and “multicultural”. The author points out the possibility of the terms usage in Ukrainian scientific discourse and she also states differences and similarities of the terms usage in American and European scientific discourse. The author proposes the usage of only one term in Ukrainian scientific discourse.Downloads
References
Асаєва В.В. Філософія сучасної полікультурної, мультилінгвальної освіти /В.В. Асаєваа // [Електронний ресурс] : Режим доступу http://www.info-library.com.ua/books-text-11612.html
Banks J. A. Handbook of Research on Multicultural Education / James A. Banks, Cherry A. McGee Banks // New York.; MacMillan Publishing, 1995 – 1125 pp.
Dervin F. Towards post-intercultural teacher education: analzing “extreme” intercultural dialogue to reconstruct interculturality / Fred Dervin // Eurpen Journal of Teacher education . – 2015. – Issue 1. – Vol. 38. – PP. 71-86.
Fodly E.G. The Color Bind: Talking (and Not Talking) About Race at Work / Erica Gabrielle Fodly, Tamara R. Buckeley // New York: Russel Sage Foundation, 2014 – 200 p.
Education and Training 2010 programme Cluster 'Teachers and Trainers' http://www.atee1.org/uploads/EUpolicies/pla_teaching_in_culturally_divers_settings.pdf
Енциклопедія освіти / Акад пед. наук України, головний ред В Г Кремень — К.: Юрінком Інтер, 2008. — 1040 с.
Esses V. M. Explaining the Breakdown of Ethnic Relations / Victoria M. Esses, Richard A. Vernon. NY : Ruthladge Publishes, 2008 – 296 p.
Neville H. A. Construction and Initial Validation of the Color-Blind Racial Attitudes Scale (CoBRAS) / Helen A. Neville, Roderick L. Lilly, Georgia Duran, Richard M. Lee, LaVonne Browne // Journal of Counseling Psychology 2000. – Vol. 47. – No 1. – PP. 59-70.
Luchtenberg S. Multicultural Education: Challenges and Responses / Sigrid Luchtenberg // JSSE. – 2005. – Vol. 4. – No 1. – PP. 31-55
Колодій А. Американська доктрина мультикультуралізму і етнонаціональний розвиток України / А. Колодій // Агора. Випуск 6: Україна і США: взаємодія у галузі політики, економіки, культури і науки. – 2008. – C. 5-14. – [Електронний ресурс] : Режим доступу : http://political-studies.com/?p=578.
Котенко О. В. Розвиток полікультурної компетентності вчителів світової літератури в системі післядипломної освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: [спец.]: 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" / Котенко Ольга Володимирівна; ДВНЗ "Ун-т менеджменту освіти" НАПН України. – К., 2011. – 20 с.
Кирабаев Н. С. Культурная идентичность, плюрализм и глобализация в современном философском дискурсе // Культурная идентичность и глобализация. Доклады и выступления. 5-ый международный философский симпозиум „Диалог цивилизаций: Восток - Запад”. – М.: Изд-во РУДН, 2002.
Key concepts in communication and cultural studies https://ymerleksi.wikispaces.com/file/view/Key+Concepts+in+Communication+and+Cultural+Studies.pdf
Luchtenberg S. Multicultural Education: Challenges and Responses / Sigrid Luchtenberg // JSSE. – 2005. – Vol. 4. – No 1. – PP. 31-55
Мичковська Р. В. Поняття „полікультура” та „полікультурне виховання” у сучасних наукових дослідженнях / Р. В. Мичковська, Ю. І. Бец // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. – 2013. – Вип. 39 (3). – с. 255-258 [Електронний ресурс] : Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspo_2013_39(3)__42
Construction and Initial Validation of the Color-Blind Racial Attitudes Scale (CoBRAS) / Helen A. Neville, Roderick L. Lilly, Georgia Duran, Richard M. Lee, LaVonne Browne // Journal of Counseling Psychology 2000. – Vol. 47. – No 1. – PP. 59-70.
Ognisanti Mirca Report on European intercultural education practice http://www.interculturemap.org/upload/att/200702281036430.report_edu_mirca_sito.pdf
Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : монографія / за ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Віктора Огнев’юка, Світлани Сисоєвої. – К. : ТОВ “Видавниче підприємство “ЕДЕЛЬВЕЙС”, 2013. – 460 с.
Павлова Е. Б. Идеи мультикультурализма в формировании идеологии глобализирующегося общества. Теоретические аспекты / Е. Б. Павлова // Исследования международных отношений. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2004. – С. 74–84.
Prashad V. Sanitation technology in colonial Dehli / V. Prashad // Modern Asian Studies / 2001. – Vol. 35 (1) – pp.113-155
Rosenthal L. The relation between polyculturalism and intergroup attitudes among racially and ethnically diverse adults / Lisa Rosenthal, Sheri R. Levy // Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology. 2012. – Vol 18(1). – PP. 1-16.
Rosenthal L. The Colorblind, Multicultural, and Polycultural Ideological Approaches to Improving Intergroup Attitudes and Relations / Lisa Rosenthal, Sheri R. Levy // Social Issues and Policy Review. – 2010. – Vol. 4. – No. 1. – PP. 215-246
Richeson J. A. The impact of multiculturalism versus color-blindness on racial bias / Jennifer A. Richeson and Richard J. Nussbaum // Journal of Experimental Social Psychology 2004. –Vol. 40 – PP. 417-423
Рудь М. Формування громадянських якостей старшокласників у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи в умовах полікультурного регіону: дис. канд. пед. наук : 13.00.05 «Соціальна педагогіка» / Марія Валентинівна Рудь – Л., 2002. – с. 8.
Sierens S. Steunpunt Intercultureel Onderwijs/ Sven Sierens // Universiteit Gent, 2000 – 50 p.
Sleeter, C.E., Ed. Empowerment through Multicultural Education. New York: SUNY Press, 1991.
Stephan C.W., Stephan W.G. Improving intergroup relations CA : Thousand Oaks, Sage LTD., 2001
Swartz E. Multicultural Education: Disrupting Patters of Supremacy in School Curricula, Practices and Pedagogy/ Ellen Swartz // The Journal of Negro Education 1993. –Vol. 62. – No. 4. (Autumn, 1993). –PP. 493-506
Takaki, Ronald I. A Different Mirror: A History of Multicultural America. Boston: Little, Brown and Company, 1993.
Тишков В. А. Теория и практика мультикультурализма / В. А. Тишков // Мультикультурализм и трансформация постсоветских обществ / Под ред. В. С. Малахова, В. А. Тишкова. – М. : Ин-т этнологии и антропологии РАН, 2002. – C. 335
Zirkel S. The Influence of Multicultural Educational Practices on Student Outcomes and Intergroup Relations / S.Zirkel // Teachers College Record, 2008. – Vol. 110. – Number 6 ( June 2008). –PP. 1147– 1181