Актуальність сучасних наукових розвідок у педагогіці: україно-польський дискурс

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.17

Ключові слова:

наукові розвідки, порівняльний аналіз, україно-польський дискурс, трансформація, зміст, тематика, методологія

Анотація

У статті проведено порівняльний аналіз наукових розвідок польських і українських учених щодо тематики та змісту сучасних педагогічних досліджень. Нові виклики, світова криза, повномасштабна війна в Україні – так чи інакше впливають на вибір тем досліджень, визначають їхню своєчасність і доцільність. Зазначено, що у польських дослідженнях чітко прослідковується широкий міждисциплінарний педагогічний підхід до вирішення освітніх проблем. За своїм тематичним спрямуванням наукові розвідки мають прикладний характер, відповідають запитам науки та суспільства. При цьому тематика наукової проблематики вітчизняних педагогічних досліджень має переважно локальний характер та не в повній мірі корелюється з сучасними суспільними запитами. Зроблено висновок щодо необхідності розробки методологічних основ педагогіки в умовах нестабільності і трансгресивності. Представлено перелік  педагогічних тем, які є актуальними для вивчення в цих умовах. 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Людмила Хоружа, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка (бульвар І. Шамо 18/2, 02154, Київ, Україна)

Посилання

Aktualni problemy pedahohichnoi nauky v KhKhI stolitti [Actual problems of pedagogical science in the 21st century] : Materialy III Rehionalnoi naukovo-praktychnoi konferentsii zdobuvachiv vyshchoi osvity ta molodykh naukovtsiv. 17 zhovtnia 2023 roku / za zah. red. V. V. Yahodnikovoi. Odesa, 2023. 71 s. https://dspace.oano.od.ua/server/api/core/bitstreams/b3d11961-fe0f-4c8c-90ed-11866b3e70bd/content

Vakhovskyi, L. Metodolohichni transformatsii u vitchyznianii pedahohichnii nautsi (20-ti roky KhKh st.) [Methodological transformations in domestic pedagogical science (20s of the 20th century)]. Pedagogika. PRACE NAUKOWE Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. 2017, t. XXVI, nr 1, s. 237–249

Druker, P. F. (2020). Vyklyky dlia menedzhmentu KhKhI stolittia [Challenges for the management of the 21st century]. K. : Vydavnycha hrupa KM-BUKS. 240 s.

Sysoieva, S. O. (2022). Viina v Ukraini. Refleksii naukovtsiv Polshchi [War in Ukraine. Reflections of Polish scientists]. Visnyk NAPN Ukrainy, 2022, 4(1). S.1-5.

Khrykov, Ye. M. (2018). Stan i napriamy rozvytku pedahohichnoi nauky v Ukraini [State and directions of development of pedagogical science in Ukraine]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 99-112.

Shevchuk, H. (2000). Ukrainska osvita v umovakh vyklykiv voiennoho chasu ○1Ukrainian education in the conditions of wartime challenges]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 51, 745-749. http://www.aphn-journal.in.ua/archive/51_2022/114.pdf

Dubas, E. (2015). Zmiana i uczenie się w perspektywie edukacji dorosłych. Przykład projektu Lives in changing „Butterfly”. Rocznik Andragogiczny, 459-467. http://surl.li/sljrn

Łukasik, J. M., Pikuła N. G., & Jagielska K. (2016). Rozwój nauczyciela od wczesnej do późnej dorosłości. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków.

Łukasik, J. M. (2021). Znaczenie wzoru osobowego nauczyciela w kształtowaniu zawodowym adeptów. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia Vol. XXXIV, 4 Sectio J, 139-152.

Oles, P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowosci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Pobirchenko, N. A. (2012). The transformation of psychological processes in osvitology. http://elibrary.kubg.edu.ua/2823/1/N_Pobirchenko_NPOTP_III-IV_IS.pdf

Sęk, H., & Cieślak, R. (2011). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne [w:] Sęk H., Cieślak R.. Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa, Rzeczpospolita Polska: Wydawnictwo PWN (pol).

Schnell, T., & Becker, P. (2007). Der Fragebogen zu Lebensbedeutungen und Lebenssinn (LeBe). Göttingen : Hogrefe.

Jagielska, K. (2022). Wazne obszary badawcze w pedagogice. Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych i Zdrowia Publicznego. Krakow. 170 s.

Downloads


Переглядів анотації: 40

Опубліковано

2024-03-21

Як цитувати

[1]
Л. Хоружа, «Актуальність сучасних наукових розвідок у педагогіці: україно-польський дискурс», OD, вип. 1, вип. 44, с. 100–111, Бер 2024.

Номер

Розділ

Компаративні освітні розвідки