Застосування педагогіки емпауерменту у підготовці майбутніх учителів початкової школи на засадах сталого розвитку
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.111Ключові слова:
емпауермент педагогіка, емпауермент діяльність, самопізнання, самовдосконалення, майбутні вчителі початкової школи, заклад вищої освітиАнотація
Досліджено проблему педагогіки емпауерменту в психолого-педагогічному аспекті та вимірі вищої педагогічної освіти. Виявлено різноманітні підходи до трактування дефініції означеного поняття. Закцентовано увагу на педагогіці емпаурменту як ресурсі для самопізнання та самовиховання майбутніх учителів початкової школи через діяльність в інтересах сталого розвитку.
Теоретичні аспекти означеної проблеми вивчені на основі аналізу наукової літератури, порівняльного та діалектичного аналізу отриманих даних. З’ясовано потенційні можливості педагогіки емпауерменту в підготовці майбутніх вчителів початкової школи до професійної діяльності на засадах сталого розвитку. Виявлено вплив емпауерменту на розвиток стратегії індивідуальної самостійної діяльності здобувачів вищої освіти в площині особистісної та професійної відповідальності.
З метою перевірки теоретичних даних здійснено експериментальне дослідження за участі студентів четвертого курсу освітньо-професійної програми «Початкова освіта» Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка.
Експериментальне навчання здійснювалося під час вивчення вибіркового курсу «Освіта для сталого розвитку в сучасній початковій школі». У ході дослідницької роботи встановлено вплив педагогіки емпауерменту на здатність майбутніх учителів початкової школи до самоаналізу та розвитку трансформаційної емпауермент-діяльності. Результати контрольних вимірювань показали зростання кількості респондентів з активним та трансформаційним рівнем емпауермент-діяльності. Спостереження за освітнім процесом засвідчують підвищення усвідомлення майбутніми вчителями індивідуальної відповідальності за сталий розвиток в особистісній та професійній площині.
Завантаження
Посилання
Brazhnikova, A. (2020). Resursy empauerment-pedahohiky: aktyvizatsiya akademichnoyi mobilʹnosti zdobuvachiv vyshchoyi osvity zasobamy rozvytku yikh inshomovnoyi kompetentsiyi. [The resources of empowerment-pedagogy: stimulation of the students’ academic mobility by means of development of their foreign language competence]. Scientific Bulletin of the Izmail State University of Humanities. Series: Pedagogical sciences, 48. C. 51–57. https://doi.org/10.31909/26168812.2020-(48)-6
Kryvokon, N. I. (2021). Poniattia nasnazhennia v aspekti psykholohii sotsialnoi roboty [The concept of inspiration in the aspect of psychology of social work]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii [Problems of general and pedagogical psychology]: zb. nauk. pr. In-tu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 8(3), 190–198.
Telychko, N. V. (2013). Rolʹ pedahohichnoho empauermentu u formuvanni pedahohichnoyi maysternosti vchyteliv pochatkovoyi shkoly. [The role of pedagogical empowerment in developing primary school teachers’ pedagogical mastership]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Pedahohika. Sotsialna robota», 28, 168–171.
Pometun, O. І., Pylypchatіna, L. M. & Sushchenko, І. M. (2013). Uroky dlya staloho rozvytku : posibnyk dlya vchytelya z navchalʹnoho kursu za vyborom dlya uchniv 8-ho klasu zahalʹnoosvitnikh shkil. [Lessons for sustained development: a manual for teachers in a subject chosen by students of the 8th form of comprehensive school]. Dnіpro, Ukraine: «LІRA». 100 р.
Akar, B. (2020). Citizenship education in conflict-affected areas and nation-states: Empowering teachers for sustainable reform. Intercultural Education, 31(5), 519-532. https://doi.org/10.1080/14675986.2020.1794123
Bedford, T. (2022). Constructing a Transformative Sustainability Pedagogy: Teacher Empowerment for a Sustainable Future. Journal of Teacher Education for Sustainability, 24(1), 5–18. https://doi.org/10.2478/jtes-2022-0002
Broom, C. (2015). Empowering students: Pedagogy that benefits educators and learners. Citizenship, Social and Economics Education, 14(2), 79-86. https://doi.org/10.1177/2047173415597142
Chaikovska, H., Yankovych, Levchyk, I., O., Kuzma, I., & Rozhko-Pavlyshyn, T. (2021). Formation of sustainable development competencies in primary school children. Journal of Education Culture and Society. 2021, 12(2), 341–360. https://doi.org/10.15503/jecs2021.2.341.360
Chaikovska, H.B., Levchyk, I. Yu. (2022). Interdisciplinary integration of education for sustainable development into higher education institution (integrated ESP case study) Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences, 2(109). 195–212. https://doi.org/10.35433/pedagogy.2(109).2022.195-211
Hiller, K., & Reichhart, B. (2017). Motivation of civic education teachers-in-training in the field of education for sustainable development. Discourse and Communication for Sustainable Education, 8(1), 81–89. https://doi.org/10.1515/dcse-2017-0006
Joseph, R. (2020). The theory of empowerment: A critical analysis with the theory evaluation scale. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 30(2), 138–157. https://doi.org/10.1080/10911359.2019.1660294
Kirk, C. M., Lewis, R. K., Brown, K., Karibo, B., Scott, A., & Park, E. (2017). The Empowering Schools Project: Identifying the Classroom and School Characteristics That Lead to Student Empowerment. Youth & Society, 49(6), 827–847. https://doi.org/10.1177/0044118X14566118
Loizou, E., & Charalambous, N. (2017). Empowerment pedagogy. Journal of Research in Childhood Education, 31(3), 440–452. https://doi.org/10.1080/02568543.2017.1314396
Ma del Carmen Pegalajar-Palomino, M., Burgos-García, A., & Martinez-Valdivia, E. (2021). What does education for sustainable development offer in initial teacher training? A systematic review. Journal of Teacher Education for Sustainability, 23(1), 99–114. https://doi.org/10.2478/jtes-2021-0008
Muñoz-Rodríguez, J. M., Sánchez-Carracedo, F., Barrón-Ruiz, A., Serrate-González, S. Are We Training in Sustainability in Higher Education? Case Study: Education Degrees at the University of Salamanca. Sustainability. 2020, 12, 4421. https://doi.org/10.3390/su12114421
Salite, I., Drelinga, E., Ilisko, D., Olehnovica, E., & Zarina, S. (2016). Sustainability from the transdisciplinary perspective: An action research strategy for continuing education program development. Journal of Teacher Education for Sustainability, 18(2), 135–152. https://doi.org/10.1515/jtes-2016-0020
Wiggan, G., & Watson-Vandiver, M. J. (2019). Pedagogy of empowerment: Student perspectives on critical multicultural education at a high-performing African American school. Race ethnicity and education, 22(6), 767–787.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.