Тренінгові технології як засіб формування компетентностей сталого розвитку у майбутніх вчителів початкової школи

Автор(и)

  • Ганна Чайковська кандидат біологічних наук, доцент, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-4614-3843

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.32

Ключові слова:

освіта для сталого розвитку, тренінгові технології, компетентності сталого розвитку, майбутні вчителі початкової школи, заклад вищої освіти

Анотація

У статті розглянуто роль тренінгових технологій у навчанні здобувачів вищої освіти освітньо-професійної програми «Початкова освіта» сталому розвитку. Розкрито зміст поняття «тренінгові технології», проаналізовано підходи до дефініції досліджуваного поняття. Відповідно до змісту концепції сталого розвитку виокремлено тренінги екологічного, економічного, соціального спрямування та розроблено тренінгову програму «Виклики сталого розвитку: навчаємося сталості». Визначено основну мету пропонованих тренінгів – формування у майбутніх вчителів початкової школи знань, практичних умінь і навичок cталого розвитку, розвиток здатності до прийняття рішень в інтересах сталого розвитку й усвідомлення власної відповідальності за його досягнення, підвищення позитивного ставлення до ролі вчителя в досягненні сталого розвитку суспільства тощо. Основну увагу зосереджено на методиках, які безпосередньо пов’язані із формуванням у здобувачів вищої освіти компетентностей сталого розвитку. Запропоновано вправи та завдання для розвитку навичок системного та критичного мислення, самостійності, колективної взаємодії, формування навичок професійної діяльності тощо у майбутніх вчителів початкової школи.

Авторську тренінгову програму апробовано під час вивчення вибіркового курсу «Освіта для сталого розвитку в початковій школі». Проведено експериментальне дослідження із здобувачами вищої педагогічного освіти (студентами Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка) з метою дослідження її впливу на розвиток компетентностей сталого розвитку у майбутніх вчителів початкової школи. За допомогою авторської методики визначено рівні ключових компетентностей сталого розвитку (системного та прогностичного мислення, співпраці, критичного мислення, моделювання сталої поведінки) до та після експерименту. Після реалізації тренінгової програми виявлено підвищення рівня розвитку досліджуваних якостей у майбутніх вчителів. Доведено позитивний вплив тренінгових технологій на розвиток компетентностей сталого розвитку у респондентів

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Varenychenko, A. В. (2018). Pidhotovka maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv do vprovadzhennia treninhovykh tekhnolohii v Novii ukrainskii shkoli [Education of future primary school teacher for the introduction of training technologies in the New Ukrainian School]. Educological discourse, 14, 64–69. https://doi.org/10.15330/esu.14.64-69 (ukr).

Hordienko, T., & Filonenko, O. (2022). Osnovy treninhu yak osoblyvoi formy navchannia maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly. [Theoretical fundamentals of training as a special form of teaching future primary school teachers]. Research Notes. Series «Psychology and Pedagogy Research» (Nizhyn Mykola Gogol State University), 2, 96–104. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-РР-2-96-104 (ukr).

Kocherha O. M. (2014) Osoblyvosti vykorystannia treninhovykh tekhnolohii u protsesi formuvannia praktychnoi komponentyprofesiinoi pidhotovky maibutnoho uchytelia. [Features of the use of training technologies in the process of forming a practical componentprofessional training of the future teacher]. Young Scientist, 2 (05), 116–119. (ukr).

Lyubchak, L.V. (2021). Vykorystannia tekhnolohii treninhu v formuvanni komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv. [The use of training technology in the formation of communicative competence of future primary school teachers]. Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems, 47, 70–75. (ukr).

Telychko, N. V. (2013). Treninh formuvannia osnov pedahohichnoi maisternosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv. [Training on the formation of the foundations of pedagogical skills of future primary school teachers]. Ternopil: Vector, 522 р. (ukr).

Chaikovska, H. B. (2022). Formuvannya kompetentnostey staloho rozvytku v protsesi fakhovoyi pidhotovky maybutnikh vchyteliv pochatkovoyi shkoly. [Formation of ESD competencies in teachers of primary classes in the process of professional training]. Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy, 1, 72–80. https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.9 (ukr).

Abeysekera, L., & Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher education research & development, 34(1), 1–14. https://doi.org/10.1080/07294360.2014.934336

Barth, M., Godemann, J., Rieckmann, M. & Stoltenberg, U. (2007), Developing key competencies for sustainable development in higher education, International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 8 No. 4, pp. 416-430. https://doi.org/10.1108/14676370710823582

Braßler, M., & Sprenger, S. (2021). Fostering Sustainability Knowledge, Attitudes, and Behaviours through a Tutor-Supported Interdisciplinary Course in Education for Sustainable Development. Sustainability, 13(6), 3494. https://doi.org/10.3390/su13063494

Cottafava, D., Cavaglià, G. & Corazza, L. (2019). Education of sustainable development goals through students’ active engagement: A transformative learning experience. Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, Vol. 10 No. 3, pp. 521–544. https://doi.org/10.1108/SAMPJ-05-2018-0152

Figueiró, P. S., & Raufflet, E. (2015). Sustainability in higher education: a systematic review with focus on management education. Journal of cleaner production, 106, 22-33. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.04.118

Ferguson, T., Roofe, C., Cook, L. D., Bramwell-Lalor, S., & Gentles, C. H. (2022). Education for Sustainable Development (ESD) Infusion into Curricula: Influences on Students’ Understandings of Sustainable Development and ESD. Brock Education Journal, 31(2), 63-84. https://doi.org/10.26522/brocked.v31I2.915

Gatti, L., Ulrich, M., & Seele, P. (2019). Education for sustainable development through business simulation games: An exploratory study of sustainability gamification and its effects on students' learning outcomes. Journal of cleaner production, 207, 667–678. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.09.130

Howell, R. A. (2021). Engaging students in education for sustainable development: The benefits of active learning, reflective practices and flipped classroom pedagogies. Journal of Cleaner Production, 325, 129318. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.129318

Kwon, J. E., & Woo, H. R. (2017). The impact of flipped learning on cooperative and competitive mindsets. Sustainability, 10(1), 79. https://doi.org/10.3390/su10010079

Leal Filho W, Shiel C, Paço A, Mifsud M, Avila LV, Brandli LL, Molthan-Hill P, Pace P, Azeiteiro UM, Vargas VR, Caeiro S (2019). Sustainable development goals and sustainability teaching at universities: falling behind or getting ahead of the pack? J Clean Prod 232:285–294. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.05.309

McKeown, R. (2014). The leading edge of teacher education and ESD. Journal of Education for Sustainable Development, 8(2), 127-131. https://doi.org/10.1177/0973408214548366

Roofe, C., Ferguson, T., Hordatt Gentles, C., Bramwell-Lalor, S., Cook, L., Sweeney, A. E., Thompson, C., & Cummings, E. (2021). Infusing education for sustainable development into curricula: Teacher educators’ experiences within the School of Education at The University of the West Indies, Jamaica. In W. Leal Filho, A. Salvia, & F. Frankenberger (Eds.), Handbook on teaching and learning for sustainable development (pp. 133-151). Edward Elgar.

Ryan, A., & Tilbury, D. (2013). Uncharted waters: Voyages for education for sustainable development in the higher education curriculum. The Curriculum Journal, 24(2), 272-294. https://doi.org/10.1080/09585176.2013.779287

Sachs, J. (2012). From millennium development goals to sustainable development goals. The Lancet, 379(9), 2206-2211. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)60685-0

Shumba, O. (2018). Education for sustainable development in teacher education. In Guidebook on education for sustainable development for educators: Effective teaching and learning in teacher education institutions in Africa (pp. 29-42). UNESCO

Sibbel, A. (2009). Pathways towards sustainability through higher education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 10(1), 68-82

Silva, S. and Guenther, E. (2018). Setting the research agenda for measuring sustainability performance – systematic application of the world café method, Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, Vol. 9. No. 4. pp. 455-469. https://doi.org/10.1108/SAMPJ-06-2017-0060

UNESCO. (2020). Education for sustainable development: A roadmap. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374802.locale=en

Downloads


Переглядів анотації: 75

Опубліковано

2023-09-28

Як цитувати

[1]
Г. Чайковська, «Тренінгові технології як засіб формування компетентностей сталого розвитку у майбутніх вчителів початкової школи», OD, вип. 3(42), с. 23–38, Вер 2023.

Номер

Розділ

Професійний розвиток педагогів