Аналіз доповнень та змін у програмі предмету «Основи здоров’я» 6-9 класів у зв’язку з війною
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.24Ключові слова:
програма, інтегрований курс, здоров’язбережувальні технології, воєнні небезпеки, здоров’я, безпекаАнотація
Головними ідеями оприлюднення аналізу доповнень та змін у програмі предмету «Основи здоров’я» для 6-9 класів були визначення ключових змін до програм та визначення перспектив їх змін у наступному 2023/2024 навчальному році. Зміни і доповнення до програми предмету «Основи здоров’я» були внесені у 2022 році в зв’язку з російською агресією. Більшість змін та доповнень направленні на формування компетентностей, які дозволяють знизити ризики від військових дій, зберегти життя та здоров’я на окупованих, звільнених та підконтрольних Україні територіях. Особливістю змін у програмі є та обставина, що вони стосуються тих самих тем у кожному з класів. Це виправдано та необхідно з точки зору того, що дані компетентності необхідно засвоїти учням всіх вікових груп якомога швидше. Ця обставина вимагатиме суттєвого доопрацювання доданих змін у 2023 році з метою уникнення необґрунтованих повторів та задля спірального розгортання знань та ускладнення матеріалу у відповідності до віку.
Представлені результати дослідження, крім теоретичних, переслідують кілька практичних задач. Перш за все виокремлення контенту, який необхідно додати до інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» для 5 класу, а у 2023/2024 навчальному році до тем 6-го класу. Аналіз та порівняння доповнень до програми у кожному з класів дасть змогу вчителям предмету «Основи здоров’я» спланувати тематику та її особливості у 6-9 класах. Важливою є інформація, яка подана у представленому дослідженні для вчителів предмету «Захист України» в зв’язку з тим, що тематика захисту від воєнних небезпек розглядається у даному предметі.
Представлений аналіз може становити інтерес для авторів під час розробки модельних програм інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» для 7, 8, 9 класів.
Завантаження
Посилання
Osokina, O., Silwal, S., Bohdanova, T., Hodes, M., Sourander, A., & Skokauskas, N. (2023). Impact of the Russian invasion on mental health of adolescents in Ukraine. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 62(3), 335-343. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0890856722018913
Vasylieva, O. O. (2022). Ryzyky ta bezpeka pratsi v systemi osvity Ukrainy v umovakh viiny. [Risks and occupational safety in the education system of Ukraine in the conditions of war.] NTR Natsionalnoho universytetu «Zaporizka politekhnika» S. 43-46. URL: https://zp.edu.ua/uploads/dept_s&r/2022/conf/1.2/STSEPtaIS_2022_tezy.pdf#page=44
Dity viiny. (2023). Children of war. URL: https://childrenofwar.gov.ua/
Karamushka, L. M. (2022). Psykhichne zdorovia osobystosti pid chas viiny: yak yoho zberehty ta pidtrymaty [Personal mental health in wartime: how to maintain it]. Kyiv: Instytut psykholohii imeni H.S.Kostiuka NAPN Ukrainy, 52 s. URL: https://www.academia.edu/81342341
Karamushka, L., Kredentser, O., Tereshchenko, K., Lahodzinska, V., Ivkin, V., & Kovalchuk, O. (2022). Osoblyvosti psykhichnoho zdorovia personalu osvitnikh ta naukovykh orhanizatsii v umovakh viiny. [Peculiarities of the mental health of the personnel of educational and scientific organizations in the conditions of war.] Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia, (1(25), 62-74. https://doi.org/10.31108/2.2022.1.25.7
Lazorko, O., & Shevtsova, T. (2022). Study of the psychoemotional states of adolescents with different levels of resilience during the war. Psychological Prospects Journal, (40), 87–103. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-40-laz URL: https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/835/630
Metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii osvitnoho protsesu v shkolakh u 2022/2023 navchalnomu rotsi. (2022) [Methodological recommendations regarding the organization of the educational process in schools in the 2022/2023 academic year.]. Sait Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/metodichni-rekomendaciyi-shodo-organizaciyi-osvitnogo-procesu-v-shkolah-u-20222023-navchalnomu-roci (in Ukrainian).
Mylnichenko, N. (2022). Informatsiina bezpeka ditei i molodi v umovakh viiny. [Information safety of children and youth in conditions of war] Zdorovia i suspilstvo v umovakh viiny, S. 389-392. URL: https://cnej.gov.md/sites/default/files/zbirnik_statey-2022._1.pdf#page=390
Onovlennia navchalnoi prohramy cherez viinu: yaki zminy vnesly. (2022). [Updating the curriculum through the war: what changes have been made.] Sait slovoidilo.ua. URL: https://www.slovoidilo.ua/2022/08/16/novyna/suspilstvo/onovlennya-navchalnoyi-prohramy-cherez-vijnu-yaki-zminy-vnesly
Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu. (2022). [Education of Ukraine under martial law] Informatsiino-analitychnyi zbirnyk / pid zah. red. S. Shkarleta. K.: MON Ukrainy, 358 s. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2022/Mizhn.serpn.ped.nauk-prakt.konferentsiya/Inform-analityc.zbirn-Osvita.Ukrayiny.v.umovakh.voyennoho.stanu.22.08.2022.pdf
Osnovy zdorovia 6–9 klasy. Navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. (2022). [Basics of health 6th - 9th grades. Curriculum for institutions of general secondary education.] Zatverdzheno ta nadano hryf «Rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrainy» nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 03 serpnia 2022 roku № 698. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/Navch.progr.2022.osnovy.zdorovia-6-9.pdf
Osnovy zdorovia 5 – 9 klasy. Prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. (2017). [Basics of health 5th - 9th grades. The program for secondary schools] Zatverdzhena Nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 07.06.2017 № 804. URL: https://super.urok-ua.com/navchalni-programi-2017-osnovi-zdorov-ya-5-9-klasi/ (in Ukrainian).
Okhorona psykhichnoho zdorovia v umovakh viiny (2017). [Protection of mental health in conditions of war] per. z anhl. Tetiana Semyhina, Iryna Pavlenko, Yevheniia Ovsiannikova. K. : Nash format. 1068 s.
Petrychenko, D. S. (2022). Filosofskyi analiz fenomenu bezpeky v butti pidlitka v umovakh viiny [Philosophical analysis of the phenomenon of security in being a teenager in the conditions of war]. Redaktsiina kolehiia, 12 s.
Uriadnikova, I. V., & Zaplatynskyi, V. M. (2021). Pidhotovka vykladachiv iz pytan tsyfrovizatsii [Training of teachers on issues of digitization]. Rozvytok pedahohichnoi maisternosti maibutnoho pedahoha v umovakh osvitnikh transformatsii: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (2 kvitnia 2021 r.). Hlukhivskyi NPU im. O. Dovzhenka. Hlukhiv, 84-86. URL: http://tpgnpu.ho.ua/images/my_images/doc_pdf/vidavnictvo/2021/tezi_konf_02-04-2021.pdf#page=85
Yatsyna, O. F. (2022). Vplyv viiny na psykhichne zdorovia: oznaky travmatyzatsii psykhiky ditei ta pidlitkiv [The impact of war on mental health: signs of psychological traumatization of children and adolescents]. Perspektyvy ta innovatsii nauky (Seriia «Pedahohika», Seriia «Psykholohiia», Seriia «Medytsyna», 7 (25). Kyiv : Hromadska naukova orhanizatsiia «Vseukrainska asambleia doktoriv nauk z derzhavnoho upravlinnia», 554-567.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.