Вплив мікроменеджменту на ефективність розвитку педагогічного колективу в закладах професійної освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.3.10

Ключові слова:

делегування повноважень, заклад професійної освіти, керівник, контроль, мікроменеджмент, педагогічний колектив, стиль управління, управлінські навички, управління освітою

Анотація

У статті досліджено проблему мікроменеджменту в закладах професійної (професійно-технічної) освіти та його вплив на розвиток педагогічного колективу. Проаналізовано сучасні теоретичні підходи до визначення сутності мікроменеджменту як деструктивного стилю управління та систематизовано його ключові ознаки: надмірний контроль керівника за деталями роботи підлеглих, опір делегуванню повноважень, усунення педагогів від процесу прийняття рішень і обмеження їхньої автономії. Встановлено причини виникнення мікроменеджменту, серед яких: недостатній рівень управлінської компетентності керівника, особливості його психологічного стану (перфекціонізм, недовіра до підлеглих) та свідоме впровадження такого стилю управління як інструменту контролю. На основі емпіричного дослідження, проведеного серед 87 респондентів із п’яти закладів професійної освіти, визначено основні негативні наслідки мікроменеджменту для педагогічного колективу. Виявлено, що тривала робота педагогів під керівництвом мікроменеджера призводить до суттєвого зниження рівня професійної автономії (на 42%) та креативності (на 39%) у порівнянні з педагогами, які працюють в умовах демократичного управління. Разом з тим окреслено ситуації, коли застосування елементів мікроменеджменту може мати доцільний характер: адаптація нових працівників, кризові періоди, оптимізація неефективних процесів, робота з низькоефективними співробітниками. Запропоновано принципи ефективного управління, що допоможуть керівникам закладів освіти уникнути мікроменеджменту: формулювання завдань у вигляді очікуваних результатів, делегування повноважень, урахування думки підлеглих, впровадження результативної системи мотивації, концентрація на сильних сторонах педагогів та створення атмосфери довіри. Практичне значення дослідження полягає в розробці рекомендацій щодо подолання наслідків мікроменеджменту та впровадження демократичних стилів управління в освітній практиці закладів професійної освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bans-Akutey, A. (2020). Differentiating Micromanagement from Effective Management: A Manager’s Guide. Global Scientific Journal, 8(11), 827–833. https://www.researchgate.net/profile/Anita-Bans-Akutey/publication/346677877.

Dhingra, G. (2015). Micromanagement – A Boon or Bane: An Employer’s Perception – With Reference to IT Sector. International Journal of Research in Management & Social Science, 3(1), 38–42. https://www.researchgate.net/profile/Manoj-PK/publication/280147805.

Fullan, M. (2015). The New Meaning of Educational Change (5th ed.). New York, NY: Teachers College Press. https://www.tcpress.com/the-new-meaning-of-educational-change-9780807756805.

Hargreaves, A., & Fullan, M. (2012). Professional Capital: Transforming Teaching in Every School. New York, NY: Teachers College Press. https://www.tcpress.com/professional-capital-9780807753323.

Iro-Idoro, C.B., & Jimoh, I.B. (2021). Micromanagement and Job Performance of Employee in Manufacturing Industry in Ogun State, Nigeria. International Journal of Women in Technical Education and Employment (IJOWITED), The Federal Polytechnic, Ilaro Chapter, 2(2), 1–6. https://www.researchgate.net/publication/359176631.

Karamushka, L. Psykholohichne zdorov’ia personalu v umovakh viiny: upravlinski rishennia i orhanizatsiini vtruchannia [Psychological health of personnel in war conditions: managerial decisions and organizational interventions]. Vcheni zapysky Universytetu “KROK”, 2(74), 250–264. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-74-250-264. (ukr)

Kotter, D. (2019). Styli upravlinnia ta ikh vplyv na produktyvnist [Management styles and their impact on productivity]. Kharkiv: Faktor. (ukr)

Mishra, N., Rajkumar, M., & Mishra, R. (2025). Leadership and Research Performance: The Consequences of Micromanagement in Academic Settings. Prabandhan: Indian Journal of Management, 18(3), 23–31. https://doi.org/10.17010/pijom/2025/v18i3/174232.

Novak, V., Podreza, S.M., & Danilova, E.I. (2021). Vplyv yavyshcha mikromeneddzhmentu na efektyvnist diialnosti suchasnykh pidpryiemstv [The impact of micromanagement phenomenon on the efficiency of modern enterprises]. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, IX(53) (253), 34–38. (ukr)

Pishchyk, O.V. (2024). Zmitsnennia liderstva cherez samomenedzhment ta rozvytok komunikatyvnoi kultury v upravlinni zakladom osvity [Strengthening leadership through self-management and the development of communicative culture in educational management]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (2), 224–231. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2. (ukr)

Pham Thi Kim Ngoc, & Doan Hai Anh. (2020). KPIs Identification for Performance Evaluation: A Case Study of Academic Staff in Engineering and Technology Universities in Hanoi. Asian Journal of Research in Education and Social Sciences, 2(2), 1–9. http://myjms.moe.gov.my/index.php/ajress.

Tymoshko, H.M. (2021). Rozvytok orhanizatsiinoi kultury kerivnyka novoi ukrainskoi shkoly v umovakh transformatsii osvity [Development of organizational culture of the head of the new Ukrainian school in the context of educational transformation]. In Tendentsii ta problemy upravlinnia zakladamy osvity: vyklyky XXI stolittia (pp. 156–174). Kyiv: Tsedos. (ukr)

Van de Ridder, J.M., DeSanctis, J.T., Mukherjee, A.L., & Rajput, V. (2020). Micromanagement Creates an Unsupportive Learning Environment for the Teaching Team. Journal of Graduate Medical Education, 12(5), 639–640. https://doi.org/10.4300/JGME-D-20-00926.1.

Downloads


Переглядів анотації: 6

Опубліковано

2025-10-05

Як цитувати

[1]
О. Пищик, «Вплив мікроменеджменту на ефективність розвитку педагогічного колективу в закладах професійної освіти», OD, вип. 50, вип. 3, с. 107–114, Жов 2025.

Номер

Розділ

Теорія і практика професійної освіти