ACADEMIC DIPLOMACY OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS' HEADS AS A TOOL OF CREATIVE COOPERATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.31

Keywords:

communication, communicative culture, creative potential, creativity, culture, diplomacy, education, educational diplomacy, educational institutions' heads

Abstract

The article is devoted to the problem of educational institutions' heads’ academic diplomacy development by creative cooperation means. The main task of educational diplomacy in forming the educational institution image and all participants' interpersonal relations in the educational process is substantiated. The attention is focused on the educational institutions' heads' communicative activity as a phenomenon and creativity pedagogy subject; the educational institutions' heads' creativity directions are substantiated; considered the concepts theoretical content of «diplomacy», «communicative culture», «educational diplomacy», «creativity»; diagnostics the readiness of educational institutions' leaders and teachers for the educational diplomacy development as a tool for the creativity pedagogy was carried out. The diplomatic qualities of the leader and teachers of an educational institution are characterized, which provide an opportunity for the manifestation of their own creative abilities and characteristics, which encourage the creative potentials to be processed in a high-quality, enrich them with mental new formations, creative activity experience, and creative abilities, and also develop communicative interaction.

The direction of interaction between the educational process participants on the dialogue basis and the head preparation for the creation of psychological and pedagogical conditions, concerning the creative educational activity of students, with educational diplomacy application, communication methods and receptions of their creative activity is defined. Pedagogical creativity occupies a special place among different types of creativity, because it determines the dynamic development vectors of mankind all creative processes, and the creative nature development is determined by communication and increase in communicative culture. The peculiarity of any communicative process – the process as a result of which a qualitatively new one is created – is that not only man, the creator influences his own creativity result, but also the subject of creative interaction contributes to further human development. That is why in the pedagogical interaction process the creative development of the educational institutions' heads is both their activity purpose and the creative development means of the leader's personality, increasing his professional competence and communicative skills level. Thus, creativity leads to professional and personal self-realization of the leader in the management process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Андрощук І. В. Взаємодія як педагогічна категорія. Педагогічний дискурс, 2013. № 14. С. 15–19. DOI:10.31475/ped.dys

Грачевська T. O. Погляди Г. Нікольсона на дипломатичну практику та дипломатичний інструментарій. Політичне життя. 2019. №1. С. 79–84.

Кремень В. Г. Проблеми якості української освіти в контексті сучасних цивілізаційних змін. Український педагогічний журнал. 2015. №1. С. 8–15. DOI:10.32405/2411-1317

Пищик О. В. Взаємозв’язок професійної та комунікативної культури керівників професійно-технічних навчальних закладів. Педагогічний процес: теорія і практика. Київ: Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, 2017. С. №3. 111–116. DOI:10.28925/2078-1687.2017.3.111116

Пищик О. В. Розвиток комунікативної культури керівників закладів професійної освіти в сучасних умовах. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка: зб. наук. праць: Вип. 16. Київ: ЖККГВ «Полісся» ЖОР, 2018. №16. С. 61–68 DOI: 10.28925/2078-1687

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Дата оновлення: від 05.11.2020 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 12.04.2021)

Проскура О. Освітня дипломатія: визнання інноваційності педагогічної системи для освіти України ХХІ століття. Освіта ХХІ століття: теорія, практика, перспективи: матеріали Першої міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції (Київ, 18 квітня 2019) // Дидактика: теорія і практика: зб. наук. праць. Київ: Фенікс, 2019. С. 222–225.

Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька: навчальний посібник. Тернопіль: Навчальна книга-Богдан, 2005. 360 с.

Філософський енциклопедичний словник. НАН України, Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди /редкол.: В. І. Шинкарук (голова) та ін./ Київ: Абрис, 2002. VI, 742 с.

References

Androshhuk I. V. (2013). Vzajemodija jak pedaghoghichna kateghorija. [Interaction as a pedagogical category]. Pedaghoghichnyj dyskurs, 14. S.15–19 DOI: 10.31475/ped.dys (ukr).

Ghrachevsjka T. O. (2019). Poghljady Gh. Nikoljsona na dyplomatychnu praktyku ta dyplomatychnyj instrumentarij. [G. Nicholson's views on diplomatic practice and diplomatic tools]. Politychne zhyttja. 1. 79–84 (ukr).

Kremenj V. G. (2015). Problemy jakosti ukrajinsjkoji osvity v konteksti suchasnykh cyvilizacijnykh zmin. [Problems of quality of Ukrainian education in the context of modern civilization changes]. Ukrajinsjkyj pedaghoghichnyj zhurnal. 1. 8–15. DOI:10.32405/2411-1317 (in Ukrainian).

Pyshhyk O. V. (2017). Vzajemozv'jazok profesijnoji ta komunikatyvnoji kuljtury kerivnykiv profesijno-tekhnichnykh navchaljnykh zakladiv. [Relationship between professional and communicative culture of heads of vocational schools]. Pedaghoghichnyj proces: teorija i praktyka. Kyjiv: Kyjiv. un-t im. Borysa Ghrinchenka, 3. S. 111–116 DOI: 10.28925/2078-1687.2017.3.111116 (in Ukrainian).

Pyshhyk O. V. (2018). Rozvytok komunikatyvnoji kuljtury kerivnykiv zakladiv profesijnoji osvity v suchasnykh umovakh. [Development of communicative culture of heads of vocational education institutions in modern conditions]. Naukovyj visnyk Instytutu profesijno-tekhnichnoji osvity NAPN Ukrajiny. Profesijna pedaghoghika: zb. nauk. pracj: Vyp. 16. Kyjiv: ZhKKGhV «Polissja» ZhOR, 16. 61–68. DOI:10.28925/2078-1687 (in Ukrainian).

Pro osvitu: Zakon Ukrajiny [About education: Law of Ukraine]. vid 05.09.2017 2145-VIII. Data onovlennja: vid 05.11.2020 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text (data zvernennja: 12.04.2021) (in Ukrainian).

Proskura O. (2019). Osvitnja dyplomatija: vyznannja innovacijnosti pedaghoghichnoji systemy dlja osvity Ukrajiny KhKhI stolittja. [Educational diplomacy: recognition of the innovativeness of the pedagogical system for education in Ukraine in the XXI century]. Osvita KhKhI stolittja: teorija, praktyka, perspektyvy: materialy Pershoji mizhnarodnoji naukovo-praktychnoji Internet-konferenciji (Kyjiv, 18 kvitnja 2019) // Dydaktyka: teorija i praktyka: zb. nauk. pracj. Kyjiv: Feniks. 222-225 (in Ukrainian).

Rudnycjka O. P. (2005). Pedaghoghika: zaghaljna ta mystecjka: Navchaljnyj Posibnyk. [Pedagogy: general and art: a textbook]. Ternopilj: Navchaljna knygha-Boghdan, 360 (in Ukrainian).

Filosofsjkyj encyklopedychnyj slovnyk. (2002). [Philosophical encyclopedic dictionary]. NAN Ukrajiny, In-t filosofiji imeni Gh. S. Skovorody /redkol.: V. I. Shynkaruk (gholova) ta in./ Kyjiv: Abrys, VI, 742 (in Ukrainian).

Downloads


Abstract views: 329

Published

2021-09-30

How to Cite

[1]
O. . Pyshchyk, “ACADEMIC DIPLOMACY OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS’ HEADS AS A TOOL OF CREATIVE COOPERATION”, OD, vol. 34, no. 3, pp. 1–14, Sep. 2021.

Issue

Section

Economics of education and management of education