Сучасні тенденції цифровізації управлінських процесів у вищій освіті: аналітика даних, хмарні технології, штучний інтелект
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.11Ключові слова:
управління освітою, хмарні технології, цифровізація, штучний інтелект, вища освітаАнотація
Постійний розвиток, удосконалення та урізноманітнення цифрових технологій актуалізують питання переосмислення їх використання у освіті, зокрема в питаннях цифровізації управлінських процесів в закладах вищої освіти. Важливим є розуміння сучасного стану та тенденцій цифрових технологій, які стають підґрунтям для цифровізації управлінських процесів у вищій освіті. Для цього у статті було проведено аналіз українських публікацій у пошуковій системі Google Академія для виокремлення наукових праць, присвячених цифровізації управлінських процесів у вищій освіті, застосовано інструмент на базі штучного інтелекту Scopus AI для отримання концептуальної карти технологій цифровізації управлінських процесів в освіті, проведено аналіз публікацій у міжнародній наукометричній базі Scopus для визначення значення цифрових технологій, описаних у цих публікаціях.
У статті проведено аналіз цифрових технологій використовуваних нині для завдань управління у вищій освіті, а саме: аналітики даних, хмарних технологій та технологій штучного інтелекту. Виділено основні переваги цифровізації управлінських процесів у вищій освіті: ефективне адміністрування, покращення процесу прийняття рішень, удосконалення надання освітніх послуг, покращення викладання. Зазначено виклики і труднощі, якими супроводжується цифровізація управлінських процесів у вищій освіті: недостатнє фінансування ЗВО; нерозуміння учасниками освітнього процесу (від студентів до управлінців) процесів, що відбуваються в сучасному цифровому суспільстві, а також технологій, що з’являються чи змінюються; потреба в компетентному управлінському та викладацькому персоналі, високий рівень цифровізації суспільства на національному рівні, орієнтація учасників освітнього процесу у великій кількості цифрових технологій. У підсумку дослідження узагальнено сучасні тенденції цифровізації управлінських процесів у вищій освіті (продовження процесу впровадження цифрових технологій в освітній процес загалом та управлінські процеси у вищій освіті зокрема; інтеграція цих цифрових технологій в системи управління навчанням; впровадження оновлених цифрових технологій у процес викладання; удосконалення освіти через цифрову трансформацію управлінських процесів.
Завантаження
Посилання
Ministry of Education and Science of Ukraine. (n. d.). Digital transformation of education and science. Retrieved February 12, 2024, from https://mon.gov.ua/ua/tag/cifrova-transformaciya-osviti-ta-nauki
Sadivska, O. Y. (2020). Osoblyvosti orhanizatsii informatsiino-analitychnoi diialnosti strukturnoho pidrozdilu zakladu vyshchoi osvity [Peculiarities of the organization of information and analytical activities of the structural division of the institution of higher education]. In Y. S. Sabadash (Ed.), The phenomenon of libraries in the modern world, part 3. (pp. 85-89). Mariupol: MSU.
Goloborodko, Ye. V. (2020). Vykorystannia khmarnykh tekhnolohii upravlinni zakladom osvity [The use of cloud technologies in the management of educational institutions]. In R. Chernovol-Tkachenko, O. Marmaz, & O. Grechanyk (Eds.), Modernizatsiia upravlinnia v konteksti vymoh Zakonu Ukrainy «Pro osvitu» [Modernization of management in the context of the requirements of the Law of Ukraine "On Education" ](pp. 81-85). Kharkiv: KhNPU named after H.S. Skovoroda.
Kivalov, S. V. (2022). Tsyfrovizatsiia navchalnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Digitization of education is a modern trend and public demand: the experience of Ukraine]. Actual Problems of Politics, 70, 5-9. https://doi.org/10.32782/app.v70.2022.1.
Umanets, V. (2023). Tsyfrovizatsiia osvitnikh ta upravlinskykh protsesiv u zakladakh profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity [Digitalization of educational and management processes in vocational (vocational-technical) institutions]. Science and Technology Today, 2(16), 321–336.
Shchenko, I. S. (2023). Innovatsiini upravlinski rishennia zakladiv vyshchoi osvity v umovakh tsyfrovizatsii [Innovative management solutions of institutions of higher education in conditions of digitalization]. In M. V. Hrynyov (Ed.), The words and deeds of Anton Makarenko: Ukrainian and European contexts (pp. 191-193). Poltava: PNPU named after V. G. Korolenko.
Verbovskyi, I. A. (2024). Efektyvnist tsyfrovizatsii v upravlinni osvitnimy resursamy: analiz ta stratehii optymizatsii [The effectiveness of digitization in the management of educational resources: analysis and optimization strategies]. Academic visions, 27.
Krasheninnik, I. V., & Osadchiy, V. V. (2020). Mozhlyvosti platformy Smart Sparrow dlia stvorennia adaptyvnykh navchalnykh materialiv [Capabilities of the Smart Sparrow platform for creating adaptive educational materials]. Adaptive learning management technologies ATL-2020. (pp. 11-13). Odesa.
Sokolov, A. V., & Tsebenko, A. A. (2022). Upravlinnia digital-marketynhom u sferi osvitnikh posluh [Management of digital marketing in the field of educational services]. Education of Ukraine under martial law: management, digitalization, European integration aspects (pp. 58-59). Kyiv : SSI «Institute of Educational Analytics».
Oleksyuk, V., & Spirin, O. (2023). Osnovy khmarnykh tekhnolohii [Basics of cloud technologies]. Kyiv: IDE of the National Academy of Sciences of Ukraine.
Petrunya, Yu. Ye., & Ivashina, O. F. (Eds.). (2024). Modernizatsiia systemy upravlinnia v umovakh tsyfrovoho suspilstva : monohrafiia. Seriia: “Biznes. Ekonomika. Finansy” [Modernization of the management system in the conditions of the digital society]. Dnipro: University of Customs and Finance.
Hulivata, I., Radzichovska, L., & Serednytska, L. (2022). Shliakhy tsyfrovizatsii marketynhovykh posluh u systemi orhanizatsii vstupu do zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy [Ways of digitalization of marketing services in the system of organization of admission to higher education institutions of Ukraine]. Computer-integrated technologies: education, science, production, 48, 53–58.
Tokar, V., Dubykivskyi, S., Palaguta, K., Samoilenko, Y., & Pashorin, V. (2023). Arkhitektura intelektualnykh system pryiniattia rishen informatsiinoi infrastruktury ZVO z urakhuvanniam vymoh YeS [The architecture of intelligent decision-making systems of the information infrastructure of higher education institutions considering EU requirements]. Information technology and society, 1 (7), 80–87. https://doi.org/10.32689/maup.it.2023.1.11.
Kremen, V., Bykov, V., Liashenko, O., Lytvynova, S., Lugovyi, V., Malovanyi, Y., Pinchuk, O., & Topuzov, O. (2022). Scienitic and metodological provision of digitalisation of education in Ukraine: status, problems, prospects: Scientific report to the general meeting of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine “Scientific and Methodological Support for the Digitalisation of Education in Ukraine: State, Problems, Prospects”, November 18-19, 2022. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 4(2), 1–49. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4223.
Altair Engineering Inc. (2023). Solutions for the Government and Education Sectors. Altair. Retrieved February 15, 2024, from https://altair.com/government-agencies.
Kazaishvili, A. (2019). Managerial skills can be provided by the universities in the digital era. Quality - Access to Success, 20, 89–94.
Khan, I., Ahmad, A. R., Jabeur, N., & Mahdi, M. N. (2021). An artificial intelligence approach to monitor student performance and devise preventive measures. Smart Learning Environments, 8, 17. https://doi.org/10.1186/s40561-021-00161-y.
Manhiça, R., Santos, A., & Cravino, J. (2022). The use of artificial intelligence in learning management systems in the context of higher education : Systematic literature review. 7th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (pp. 1–6). Madrid, Spain. https://doi.org/10.23919/CISTI54924.2022.9820205.
Muhairat, M., Abdallah, M., & Althunibat, A. (2019). Cloud computing in higher educational institutions. COMPUSOFT : international journal of advanced computer technology, 8 (12), 3507–3513.
Muljana, P. S., Placencia, G. V., & Luo, T. (2021). Applying a Learning Analytics Approach to Improve Course Achievement: Using Data Stored in Learning Management Systems. In P. Maki, P. Shea, & B. Alexander (Eds.), Transforming Digital Learning and Assessment: A Guide to Available and Emerging Practices and Building Institutional Consensus (pp. 143-179). Stylus Publishing, LLC. https://doi.org/10.4324/9781003448334-8.
Udupa, P. (2022). Application of artificial intelligence for university information system. Engineering Applications of Artificial Intelligence, 114, 105038. https://doi.org/10.1016/j.engappai.2022.105038.
Wu, J. Y., Liao, C. H., Tsai, C. C., & Kwok, O. M. (2024). Using learning analytics with temporal modeling to uncover the interplay of before-class video viewing engagement, motivation, and performance in an active learning context. Computers and Education, 212, 104975. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104975.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.