Cуть та структура іншомовної професійної компетентності студентів технічних спеціальностей

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.3.5

Ключові слова:

предметно-мовне інтегроване навчання, технічні спеціальності , професійна компетентність, іншомовна комунікативна компетентність

Анотація

Анотація. У статті розглянуто, той факт, що в сучасних державних стандартах вищої освіти з низки напрямів підготовки студентів технічних спеціальностей володіння іноземною мовою представлено відразу у двох компетенціях. При цьому, якщо раніше метою навчання іноземної мови у ЗВО виступало формування іншомовної комунікативної компетентності та всіх складових у соціально-побутовій та соціокультурній сферах спілкування, то сучасні державні стандарти вищої освіти також акцентують увагу на формуванні комунікативної компетентності у професійній сфері спілкування.

Виявлено, що таке розширення сфер використання іноземної мови, як засобу спілкування, сприяло позначенню формування професійної іншомовної комунікативної компетентності як однієї з основних цілей навчання професійної іноземної мови студентів технічних спеціальностей. Водночас вчені так і не дійшли єдиної думки щодо структури та компонентного складу професійної іншомовної комунікативної компетентності.

Розглянуто історію питання, запропоновано структуру та компонентний склад професійної іншомовної комунікативної компетентності студентів технічних спеціальностей. У структурному плані професійна іншомовна комунікативна компетентність студентів включає два компоненти: іншомовний комунікативний та професійний. Іншомовний комунікативний складається з п'яти субкомпетенцій: лінгвістичної, мовної, соціокультурної, компенсаторної та навчально-пізнавальної. Професійний компонент включає знання у конкретній сфері професійної діяльності та професійні види діяльності фахівців конкретного напряму підготовки. Досліджено, що, даний компонент багато в чому визначатиме зміст навчання компонентам іншомовної комунікативної компетентності, додаючи у процес навчання професійно-орієнтований предметний зміст, що відображає особливість фахівців у технічній сфері.

Крім того, вастановлено, що як рівнева категорія, професійна іншомовна комунікативна компетентність студентів складається з п'яти компонентів: ціннісно-мотиваційного, когнітивного, операційного, комунікативного, рефлексивного. В роботі докладно описано зміст цих компонентів.

 

 

 

 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Коваленко О. Формування компетентнісного підходу до вивчення іноземних мов. Іноземні мови в навчальних закладах. 2008. № 3. С. 28–34.

Хвалибога Т. І., Паласюк М. І. Особливості і перспективи формування іншомовної комунікативної компетентності у студентів закладів вищої освіти. Медична освіта, (4), 2023, 94–98. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.4.13639

Юхно, Н. Суть та структура іншомовної комунікативної компетентності фахівців. Наукові записки кафедри педагогіки. 2022. Вип. 51, С. 113-119. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-51-13

Zubkov, А. Professional Foreign Language Competence of Technical Students: Content, Structure and Formation. Integrating Engineering Education and Humanities for Global Intercultural Perspectives. 2022. (pp.503-510) https://doi.org/10.1007/978-3-030-47415-7_53

Bezukladnikov, K.E., Novosyolov, M.A., & Kruze, B.A. The international teacher's foreign language professional communicative competency development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2014, 154, 329-332. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.158

Hamidova, S., Ganiyeva, X. & Umarkulova, M. Development of professional competence in learning foreign languages for students of students of non-language higher education institutions. EPRA International Journal of Research and Development (IJRD), 2020, 5(1), 193-195. https://doi.org/10.36713/epra2016

Elder, C., McNamara, T., Kim, H., Pill, J., & Sato, T. Interrogating the construct of communicative competence in language assessment contexts: What the non-language specialist can tell us. Language & Communication, 2017, 57, 14-21. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2016.12.005

Sandal, J.-U., Detsiuk, T., & Kholiavko, N. Developing foreign language communicative competence of engineering students within university extracurricular activities. Advanced Education, 7(14), 2020, 19–28. https://doi.org/10.20535/2410-8286.192411

Vasilieva, P. Foreign language communicative competence: problems, approaches, searches and solutions. International Scientific Journal of Universities and Leadership, (9), 2020, 98-108. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2020-9-1-98-108

Zhernovnykova, O. A, Nalyvaiko, О. О., Nalyvaiko, N. A. Formation of information and digital competence of future teachers in the context of the development of the New Ukrainian School: monograph «Theory and practice of introduction of competence approach to higher education in Ukraine» edit. I.M. Trubavina, S. T. Zolotukhina. Vienna: Premier Publishing. 2019, (р. 208–216).

Zhernovnykova, O., Kovalenko, O., Mkrtichian, O., Zelenska, L. Evaluation of the professional teaching competence: chinese experience. Journal of Education, Health and Sport, 2020, 10(3), 199–207. https://zenodo.org/ record/3757294

Опубліковано

2024-10-02

Як цитувати

[1]
А. Птушка, «Cуть та структура іншомовної професійної компетентності студентів технічних спеціальностей», OD, вип. 46, вип. 3, Жов 2024.

Номер

Розділ

Компетентнісний підхід в освіті