Cуть та структура іншомовної професійної компетентності студентів технічних спеціальностей
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.3.5Ключові слова:
предметно-мовне інтегроване навчання, технічні спеціальності , професійна компетентність, іншомовна комунікативна компетентністьАнотація
Анотація. У статті розглянуто, той факт, що в сучасних державних стандартах вищої освіти з низки напрямів підготовки студентів технічних спеціальностей володіння іноземною мовою представлено відразу у двох компетенціях. При цьому, якщо раніше метою навчання іноземної мови у ЗВО виступало формування іншомовної комунікативної компетентності та всіх складових у соціально-побутовій та соціокультурній сферах спілкування, то сучасні державні стандарти вищої освіти також акцентують увагу на формуванні комунікативної компетентності у професійній сфері спілкування.
Виявлено, що таке розширення сфер використання іноземної мови, як засобу спілкування, сприяло позначенню формування професійної іншомовної комунікативної компетентності як однієї з основних цілей навчання професійної іноземної мови студентів технічних спеціальностей. Водночас вчені так і не дійшли єдиної думки щодо структури та компонентного складу професійної іншомовної комунікативної компетентності.
Розглянуто історію питання, запропоновано структуру та компонентний склад професійної іншомовної комунікативної компетентності студентів технічних спеціальностей. У структурному плані професійна іншомовна комунікативна компетентність студентів включає два компоненти: іншомовний комунікативний та професійний. Іншомовний комунікативний складається з п'яти субкомпетенцій: лінгвістичної, мовної, соціокультурної, компенсаторної та навчально-пізнавальної. Професійний компонент включає знання у конкретній сфері професійної діяльності та професійні види діяльності фахівців конкретного напряму підготовки. Досліджено, що, даний компонент багато в чому визначатиме зміст навчання компонентам іншомовної комунікативної компетентності, додаючи у процес навчання професійно-орієнтований предметний зміст, що відображає особливість фахівців у технічній сфері.
Крім того, вастановлено, що як рівнева категорія, професійна іншомовна комунікативна компетентність студентів складається з п'яти компонентів: ціннісно-мотиваційного, когнітивного, операційного, комунікативного, рефлексивного. В роботі докладно описано зміст цих компонентів.
Завантаження
Посилання
Коваленко О. Формування компетентнісного підходу до вивчення іноземних мов. Іноземні мови в навчальних закладах. 2008. № 3. С. 28–34.
Хвалибога Т.І., Паласюк М.І. Особливості і перспективи формування іншомовної комунікативної компетентності у студентів закладів вищої освіти. Медична освіта, 2023. № 4. С. 94–98. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.4.13639
Юхно Н. Суть та структура іншомовної комунікативної компетентності фахівців. Наукові записки кафедри педагогіки. 2022. Вип. 51. С. 113–119. DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-51-13
Zubkov, А. Professional Foreign Language Competence of Technical Students: Content, Structure and Formation. Integrating Engineering Education and Humanities for Global Intercultural Perspectives. 2022. Pp. 503–510). https://doi.org/10.1007/978-3-030-47415-7_53
Bezukladnikov, K. E., Novosyolov, M. A., & Kruze, B. A. The international teacher’s foreign language professional communicative competency development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2014, 154, 329–332. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.158
Hamidova, S., Ganiyeva, X. & Umarkulova, M. Development of professional competence in learning foreign languages for students of students of non-language higher education institutions. EPRA International Journal of Research and Development (IJRD), 2020, 5(1), 193–195. https://doi.org/10.36713/epra2016
Hymes, D. (1972). On Communicative Competence. In J. Pride, & J. Holmes (Eds.), Sociolinguistics (pp. 269-285). Harmondsworth: Penguin Books.
Elder, C., McNamara, T., Kim, H., Pill, J., & Sato, T. Interrogating the construct of communicative competence in language assessment contexts: What the non-language specialist can tell us. Language & Communication, 2017, 57, 14–21. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2016.12.005
Chomsky, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax (50th ed.). The MIT Press. http://www.jstor.org/stable/j.ctt17kk81z
Sandal, J.-U., Detsiuk, T., & Kholiavko, N. Developing foreign language communicative competence of engineering students within university extracurricular activities. Advanced Education, 2020, 7(14), 19–28. https://doi.org/10.20535/2410-8286.192411
Vasilieva, P. Foreign language communicative competence: problems, approaches, searches and solutions. International Scientific Journal of Universities and Leadership, 2020, (9), 98–108. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2020-9-1-98-108
Zhernovnykova, O. A, Nalyvaiko, О. О., Nalyvaiko, N. A. Formation of information and digital competence of future teachers in the context of the development of the New Ukrainian School: monograph “Theory and practice of introduction of competence approach to higher education in Ukraine” edit. I. M. Trubavina, S. T. Zolotukhina. Vienna: Premier Publishing. 2019, Р. 208–216.
Zhernovnykova, O., Kovalenko, O., Mkrtichian, O., Zelenska, L. Evaluation of the professional teaching competence: chinese experience. Journal of Education, Health and Sport, 2020, 10(3), 199–207. https://zenodo.org/ record/3757294
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.