Розвиток комунікативної культури вчителя в умовах воєнного стану: виклики та можливості
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.42Ключові слова:
комунікативна культура, педагог, воєнний стан, емоційний інтелект, активне слухання, вирішення конфліктів, адаптація до змін, розвиток учнівАнотація
Стаття зосереджується на важливості етикету комунікації та вмінь спілкуватися для вчителів, які працюють під час воєнного стану, адже в таких умовах вчителі стикаються з рядом викликів, які можуть впливати на ефективність освітнього процесу та психологічне благополуччя учнів. Розглянуто кілька ключових напрямків розвитку комунікативної культури вчителя в умовах воєнного стану. Перш за все, наголошується на важливості емоційного інтелекту, який допомагає вчителям розуміти і контролювати свої емоції, а також сприяє побудові емоційно здорових взаємин з учнями та колегами. Другим аспектом, який розглядається, є активне слухання. Вчителі повинні бути уважними слухачами, здатними почути й зрозуміти своїх співрозмовників. Це сприяє покращенню комунікації та встановленню ефективного діалогу. Уміння адаптуватися до нових умов та ситуацій є важливим для вчителів, особливо під час воєнного стану. Вони повинні бути гнучкими та вміти швидко прилаштовуватися до змін, щоб забезпечити неперервність освітнього процесу та надати підтримку учням у таких непростих умовах. Комунікативна культура вчителя повинна проявлятися не лише в навчальній аудиторії, але й у взаємодії в соціальному середовищі. Зазначається, що комунікація є основою професійно-педагогічної взаємодії, яка передбачає обмін інформацією між суб’єктами комунікації, а також засвоєння цінностей, знань та способів комунікативної діяльності. Розглянуто ключові напрямки розвитку комунікативної культури вчителя в умовах воєнного стану, що є важливою складовою процесу навчання, оскільки вона сприяє покращенню якості спілкування між учасниками освітнього процесу. Вчителі в умовах воєнного стану повинні зосередитися на розвитку емоційного інтелекту, активного слухання, ефективного вирішення конфліктів та адаптації до змін. У підсумку, пропонується напрями розвитку комунікативної культури вчителя в умовах воєнного стану. Розвиток цих навичок допоможе вчителям ефективно спілкуватися з учнями, колегами та іншими учасниками освітнього процесу, підтримати успішний навчальний процес та психологічне благополуччя учнів
Завантаження
Посилання
Bilokonenko, L. A. (2014). Movnyi konflikt i komunikatyvna norma: linhvokulturolohichnyi aspekt. [Language conflict and communicative norm: linguistic and cultural aspect]. Crossref. 2014.URL: https://doi.org/10.31812/0564/1825.
Biriuk L. Ya. (2009). Komunikatyvna kompetentnist maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: teoriia i tekhnolohii (na materiali metodyky vykladannia rosiiskoi movy): monohrafiia. [Communicative competence of the future primary school teacher: theory and technology (based on the methodology of teaching the Russian language): monograph]. Kyiv, Hlukhiv: RVV Hlukhivskoho NPU im. O. Dovzhenka, 2009. 317 р.
Boichuk V., Lisova A. Komunikatyvna kultura yak neobkhidna umova profesiinoho zrostannia tvorchoi osobystosti. [Communicative culture as a necessary condition for the professional growth of a creative personality]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2022. 53. 131–134. URL: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2019-53-131-134
Volkova N. P. Profesiino-pedahohichna komunikatsiia: navch. posibn. [Professional and pedagogical communication: teaching. manual]. Kyiv: VTs «Akademiia», 2006. 256 р.
Hodlevska D. M. Formuvannia profesiinoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv v umovakh pedahohichnoho universytetu [Formation of professional communicative competence of future social workers in the conditions of a pedagogical university]: avtoref. dys. … kand. ped. nauk: spets. 13.00.05 / Natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. M.P. Drahomanova. Kyiv, 2007. 23 р.
Koroliuk S.V. Rozvytok upravlinskoi kultury kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Development of the managerial culture of the head of a comprehensive educational institution]. Monohrafiia. Poltava: 2007.168 р.
Kosenko Yu.V. Osnovy teorii movnoi komunikatsii: navch. posib. [Kosenko Basics of the theory of language communication] Sumy: Sumskyi derzhavnyi universytet, 2011. 187 р.
Orban-Lembryk L. Ye. Psykholohiia profesiinoi komunikatsii: navch. posib. [Psychology of professional communication]. Chernivtsi: Knyhy-KhKhI, 2010. 528 р.
Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu. Innovatsiina ta proiektna diialnist: Naukovo-metodychnyi zbirnyk [Education of Ukraine under martial law. Innovative and project activity: Scientific and methodical collection]/ za zahalnoiu red. S. M. Shkarleta. Kyiv-Chernivtsi «Bukrek». 2022. 140 р.
Panchenko Ye. Mizhnarodnyi menedzhment [International management]: navch.-metod. posibnyk dlia samost. vyvch. dysts. Kyiv: KNEU, 2014. 468 р.
Pyshchyk O. Rozvytok komunikatyvnoi kultury kerivnykiv zakladiv profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity v umovakh adaptyvnoho upravlinnia [Development of communicative culture of managers of professional (vocational and technical) education institutions in the conditions of adaptive management]. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal. 2021. 3. 78-85. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-3-78-85
Pyshchyk O. Samoosvita kerivnykiv zakladiv profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity v umovakh pisliadyplomnoi osvity [Self-education of managers of professional (vocational and technical) education institutions in the conditions of postgraduate education]. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii. 2018. 4. 56-63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/dslg_2018_4_14.
Savenkova L. O. Profesiine spilkuvannia maibutnikh vykladachiv yak obiekt psykholoho-pedahohichnoho upravlinnia [Professional communication of future teachers as an object of psychological and pedagogical management]: monohrafiia. Kyiv: KNEU, 2005. 212 р.
Tsymbaliuk I. M. Psykholohiia upravlinnia [Psychology of management]: navch. posib. Kyiv: VD «Profesional», 2008. 624 р.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.