PSYCHOGRAPHIC SHEETS AND PERSONALITY CARDS OF PUPILS IN SCHOOLS OF WESTERN UKRAINE IN 1920s-1930s.

Authors

  • Oleksandr Mikhno Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Scientific Leader, Director, Pedagogical Museum of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.2237

Keywords:

study of a student, Western Ukrainian teachers, personality card, pedology, psychogram; psychographic sheet (observation sheet), observation sheet, psychographic sheet , character reference of a student

Abstract

By analyzing the works of Western Ukrainian scientists, it has been proved in this article that they worked in the context of scientific research that was characteristic of the European pedagogical thought of the 1920s and 1930s. The methods suggested by the scientists for studying a student and the main methodical ideas, namely, the use of psychographic schemes (Yakim Yarema, Mikhail Ostapovich, Dmitro Koziy), personality cards (Ivan Kukhta), observational cards and “free character references” of the personality (Volodymyr Bezushko), which served as a benchmark for teachers in their practical work to study the student and compile his character reference.

The contents and structure of the psychographic schemes, which contained from 12 to 15 sections («Attention», «Memory», «Imagination», «Thought», «Method of Labor», «Tiredness», «Pain and Freedom», «Behavior in the Community», etc.) with detailed explanations of each of them. The structure of the personality card, which consisted of 6 items (appearance and physical development of the student, home conditions, attitude towards people, interest and aspiration, traits of character, temperament, mood, properties of mind) have been presented.

The structure of pedology as realized by M. Baznyk, which, in his opinion, consists of several interrelated directions: psychopedology, physiopedology, pathological, laboratory pedology, testology, theoretical pedology, pedotechnics, moral pedology has been systematized.

The article contains short biographical information about scientists-teachers whose articles are being analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oleksandr Mikhno, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Scientific Leader, Director, Pedagogical Museum of Ukraine

директор Педагогічного музею України

References

Базник М. Педольогія є основою виховання і навчання. Шлях виховання й навчання. 1928. Ч.4. С. 1–5.

Базник М. Що то є педологія? Шлях виховання й навчання. 1931. Ч.1. С. 22–25.

Безушко В. В чім суть поглядового навчання. Шлях виховання й навчання. 1939. Кн. 1. С. 48–49.

Герцюк Д. (ред). Яким Ярема. Львів, 2003. 243 c.

Завгородня Т. Психологічні засади організації навчально-виховного процесу в школах Галичини (20–30-ті рр. ХХ ст.). Зб. наук. праць : філософія, соціологія, психологія. 1999. Вип. 3. Ч. 2. С. 74–83.

Завгородня Т. Теорія і практика навчання в Галичині (1919–1939 роки). Івано-Франківськ, 2007. 392 с.

Зверюк Р. Яким Ярема як представник і творець національної академічної культури. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 5. С. 315–326. DOI 10.24139/2312-5993/2018.05/315-326

Козій Д. Пізнання психо-фізичної структури вихованців. Українська школа. 1932. Ч. 6–9. С. 90–94.

Мечник П. Індивідуальний листок : Вказівки для вчителя. Ч.2. Львів, 1924. 16 с.

Мечник П. Індивідуальні характеристики шкільних дітей: Проект індивідуального листка з інструкцією для вчительства. Львів, 1934. 31 с.

Міхно О. Програма вивчення учня та складання характеристики у творчій спадщині Олександра Віреніуса (1832–1910) Педагогіка і психологія. 2016. № 3. С. 62–70.

Остапович М. Психографія в школі (пропозиція завести коротку характеристику школярів). Учитель. 1931. № 12. С. 242–245.

Салига Н. «Учитель, який випереджав педагогіку». Івано-Франківськ, 2010. 231 c.

Сухомлинська О. (ред.). Нариси історії українського шкільництва (1905–1933). Київ, 1996. 302 с.

Ярема Я. Психографія в школі: зразок психографічної схеми з коментарем Я. Яреми. Прага, 1925. 42 с.

References

Baznyk, M. (1928). Pedol'ogija je osnovoju vyhovannja i navchannja [Pedology is the basis of education and training]. Shljah vyhovannja j navchannja, 4, 1–5 (ukr.)

Baznyk, M. (1931). Shho to je pedologija? [What is pedology?]. Shljah vyhovannja j navchannja, 1, 22–25 (ukr.)

Bezushko, V. (1939). V chim sutj poghljadovogho navchannja [What is the essence of visual learning]. Shljakh vykhovannja j navchannja, 1, 48–49 (ukr.)

Ghercjuk, D. (ed) (2003). Jakym Jarema. Ljviv, Ukraine. 243 (ukr.)

Zavghorodnja, T. (1999). Psykhologhichni zasady orghanizaciji navchaljno-vykhovnogho procesu v shkolakh Ghalychyny (20–30-ti rr. ХХ st.) [The psychological principles of the organization of the educational process in the schools of Galicia (20-30's of the twentieth century).]. Zb. nauk. pracj : filosofija, sociologhija, psykhologhija. Vol. 3. № 2, 74–83 (ukr.)

Zavgorodnja,T. (2007). Teorija i praktyka navchannja v Galychyni (1919–1939 roky) [The theory and practice of teaching in Galicia (1919–1939)]. Ivano-Frankivs'k, Ukraine, 392 (ukr.)

Zverjuk, R. (2018). Jakym Jarema jak predstavnyk i tvorecj nacionaljnoji akademichnoji kuljtury [Yakym Yarema as a representative and creator of the national academic culture]. Pedaghoghichni nauky: teorija, istorija, innovacijni tekhnologhiji, 5, 315–326. DOI 10.24139/2312-5993/2018.05/315-326 (ukr.)

Kozij, D. (1932). Piznannja psykho-fizychnoji struktury vykhovanciv [Cognition of the psycho-physical structure of the pupils]. Ukrajinsjka shkola, 6–9, 90–94 (ukr.)

Mechnyk, P. (1924). Indyvidualjnyj lystok : Vkazivky dlja vchytelja [Individual sheet: Teacher's instructions]. Ljviv. 16 p. (ukr.)

Mechnyk, P. (1934). Indyvidualjni kharakterystyky shkiljnykh ditej: Proekt indyvidualjnogho lystka z instrukcijeju dlja vchyteljstva [Individual Characteristics of School Children: Draft Individual Sheet with Instruction for Teaching]. Ljviv, 31 (ukr.)

Mikhno, O. (2016). Proghrama vyvchennja uchnja ta skladannja kharakterystyky u tvorchij spadshhyni Oleksandra Vireniusa (1832–1910) [The program of studying the student and drawing up characteristics in the creative heritage of Alexander Virenius (1832-1910)]. Pedaghoghika i psykhologhija, 3, 62–70 (ukr.)

Ostapovych, M. (1931). Psykhoghrafija v shkoli (propozycija zavesty korotku kharakterystyku shkoljariv) [Psychography in school (the proposal to provide a brief characteristics of students)]. Uchytelj, 12, 242–245 (ukr.)

Salyga, N. (2010). «Uchytel', jakyj vyperedzhav pedagogiku» [«Teacher who outpaced pedagogy»]. Ivano-Frankivs'k, Ukraine, 231 (ukr.)

Sukhomlynsjka, O. (Ed.). (1996). Narysy istoriji ukrajinsjkogho shkiljnyctva (1905–1933) [Essays on the history of Ukrainian schooling (1905–1933)]. Kyiv, Ukraine, 302 (ukr.)

Jarema, Ja. (1925). Psykhoghrafija v shkoli: zrazok psykhoghrafichnoji skhemy z komentarem Ja. Jaremy [Psychography at school: a sample of a psychographic scheme with a commentary by Ya. Yarema]. Prague, CR, 42 (ukr.)

Downloads


Abstract views: 309

Published

2019-03-21

How to Cite

[1]
O. Mikhno, “PSYCHOGRAPHIC SHEETS AND PERSONALITY CARDS OF PUPILS IN SCHOOLS OF WESTERN UKRAINE IN 1920s-1930s”., OD, no. 1-2, pp. 22–37, Mar. 2019.

Issue

Section

Philosophy and History of Education