CONTINUITY IN THE PROFESSIONAL PREPARATION SYSTEM OF SOCIAL PEDAGOGES
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.51342Keywords:
continuity, professional education, professional training, social pedagogueAbstract
The article deals with the problem of professional preparation of specialists is given in the article, in particular her continuity. Understanding is analysed scientists essence of concepts «professional education», «professional preparation». Professional education is understood as the totality of knowledge, skills and ability, the acquisition of which allows you to work as a specialist of higher and advanced qualifications; training in specialized educational institutions for the three-year activity in the national branch of the national economy, nauki, cultury; flashing chest system of education. It is shown that the main component of vocational education is vocational training; gives the people the opportunity to receive a certain professional quali fi cation that will determine her place in the society. The main factors in the process of professional training are the formation of an educated and solid personality, a healthy learning experience in life, a reformation of the professional education and a higher education, and the formation of a willingness to self-education. The main factors in the process of professional training are the formation of an educated and solid personality, a healthy learning experience in life, a reformation of the professional education and a higher education, and the formation of a willingness to self-education. The professional training of social educators is understood as a process that perpetuates the discipline of the professional personality orientation, the assimilation of the negligence of theoretical knowledge, the formation of practical skills and skills, the accumulation of experience, the result of which is the willingness to exploit socio-pedagogical activity.
Professional training of social pedagogues is carried out in colleges, institutes, universities, at such educational levels as junior specialist, bachelor, master. The first link in the profession is a pedagogical college. The organization of the educational process has its peculiarities, in particular the following: possibility of obtaining general secondary education and vocational training; taking into account age characteristics of students in organizing the educational process, especially at the first and second courses; orientation of programs for further deepening of knowledge and skills during studying at the institute, university; practical orientation of education, which is expressed in different types of pedagogical practice, the number of their hours; Extended responsibilities and responsibilities of curators of student groups.
Downloads
References
Абдуллина О.А. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования : учеб. пособие. Москва : Просвещение, 1984. 204 с.
Анисимова Т.И. Профессиональная подготовка преподавателя для новых типов учебных заведений (на примере подготовки преподавателя математики для колледжей, лицеев, гимназий) : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования». Казань, 2003. 187 с.
Бірюк Л.Я. Формування комунікативної компетентності майбутнього вчителя початкових класів у процесі професійної підготовки : (психолого-педагогічний аспект) : посібник. Київ ; Глухів : РВВ ГДПУ, 2008. 210 с.
Вайнола Р.Х. Особистісний розвиток майбутнього соціального педагога в процесі професійної підготовки : монографія. Запоріжжя: ХНРБЦ, 2008. 460 с.
Дьячкова В.В. Региональный университетский педагогический комплекс как организационная форма подготовки учительских кадров : дис … канд. пед. наук : 13.00.08 «Теория и методика профессилнального образования». Тула, 2005. 216 с.
Энциклопедия профессионального образования. в 3 т. Москва :РАО Ассоциация «Професс. Образование», 1999. Т. 2. 440с.
Кіяшко О.О. Інноваційні педагогічні технології підготовки молодших спеціалістів у вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації : автореф. дис. …канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Луганськ, 2001. 20 с.
Колосова И.В. Формирование культуры педагогического общения будущих специалистов дошкольного образования в комплексе «педколедж-вуз» : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 «Теория и методика профессинального образования». Челябинск, 2005. 168 с.
Мартиненко С.М., Хоружа Л. Л. Загальна педагогіка : посібник. Київ : МАУП, 2002. 176 с.
Педагогическая энциклопедия. В 4 т. Москва : Сов. Энциклопедия 1964-1988 гг. Т. 3. 549 с.
Поліщук В.А. Теорія і методика професійної підготовки соціальних педагогів в умовах неперервної освіти : автореф. дис. … д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Тернопіль, 2006. 44 с.
Полєхіна В.М. Інтегративний підхід у підготовці майбутніх соціальних педагогів засобами педагогічного краєзнавства : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Умань, 2012. 20 с.
Професійна освіта: Словник: Навчальний посібник / уклад. Гончаренко С.У. та ін., за ред. Н.Г. Ничкало. Київ : Вища школа, 2000. 273 с.
Ткачова Н.О. Аксіологічні засади педагогічного процесу в сучасних загальноосвітніх навчальних закладах : автореф. дис. … д-ра пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Луганськ, 2007. 44 с.
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. Дата оновлення: 01.01.2018. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (дата звернення: 25.06.2018).
References
Abdullina O. A. (1984). Obshhepedagogicheskaja podgotovka uchitelja v sisteme vysshego pedagogicheskogo obrazovanija. [General pedagogical training of teachers in the system of higher pedagogical education]. Moskva: Prosveshhenie. (rus)
Anisimova T.I. (203). Professional'naja podgotovka prepodavatelja dlja novyh tipov uchebnyh zavedenij (na primere podgotovki prepodavatelja matematiki dlja kolledzhej, liceev, gimnazij). [Professional training of the teacher for new types of educational institutions (on the example of training a teacher of mathematics for colleges, lyceums, gymnasiums)]. Doctor’s thesis. Kazan'. (rus)
Birjuk L. Ja. (2008). Formuvannja komunikatyvnoji kompetentnosti majbutnjogho vchytelja pochatkovykh klasiv u procesi profesijnoji pidghotovky: (psykhologho-pedaghoghichnyj aspekt). [Formation of communicative competence of the future teacher of elementary school in the process of vocational training: (psychological and pedagogical aspect)]. Kyjiv, Ghlukhiv, Ukraine : RVV GhDPU. (ukr)
Vajnola R. Kh. (2008). Osobystisnyj rozvytok majbutnjogho socialjnogho pedaghogha v procesi profesijnoji pidghotovky. [Personal development of the future social pedagogue in the process of professional training]. Zaporizhzhja, Ukraine : KhNRBC. (ukr)
D'jachkova V. V. (2005). Regional'nyj universitetskij pedagogicheskij kompleks kak organizacionnaja forma podgotovki uchitel'skih kadrov [Regional university pedagogical complex as an organizational form of teacher training] : dis … kand. ped. nauk. Extended abstract of candidate’s. Tula, (rus)
Jenciklopedija professional'nogo obrazovanija. [Encyclopaedia of Vocational Education]. (1999). v 3 t. Moskva :RAO Associacija «Profess. Obrazovanie», T. 2. (rus)
Kijashko O. O. (2001). Innovacijni pedaghoghichni tekhnologhiji pidghotovky molodshykh specialistiv u vyshhykh navchaljnykh zakladakh I-II rivniv akredytaciji. [Innovative pedagogical technologies of training of junior specialists in higher educational institutions of the І-ІІ levels of accreditation]. Extended abstract of candidate’s. Lughansjk, Ukraine (ukr)
Kolosova I. V. (2005). Formirovanie kul'tury pedagogicheskogo obshhenija budushhih specialistov doshkol'nogo obrazovanija v komplekse «pedkoledzh-vuz» [Formation of culture of pedagogical communication of future specialists of preschool education in the complex «pedagogical-higher education»] : Extended abstract of candidate’s. Cheljabinsk. (rus)
Martynenko S. M. & Khoruzha L. L.(2002). Zaghaljna pedaghoghika [General pedagogy] : posibnyk. Kyjiv, Ukraine : MAUP. (ukr).
Pedagogicheskaja jenciklopedija. [Pedagogical Encyclopedia]. (1964 – 1988). V 4 t. Moskva : Sov. Jenciklopedija T. 3. (rus)
Polishhuk V. A. (2006). Teorija i metodyka profesijnoji pidghotovky socialjnykh pedaghoghiv v umovakh neperervnoji osvity. [Theory and methodology of vocational training of social pedagogues in the conditions of continuous education]. Doctor’s thesis. Ternopilj, Ukraine. (ukr)
Poljekhina V. M. (2012). Integhratyvnyj pidkhid u pidghotovci majbutnikh socialjnykh pedaghoghiv zasobamy pedaghoghichnogho krajeznavstva. [Integrative approach in the preparation of future social pedagogues by means of pedagogical regional studies]. Extended abstract of candidate’s. Umanj, Ukraine. (ukr)
Profesijna osvita [Professional education] : Slovnyk: Navchaljnyj posibnyk (200) / uklad. Ghoncharenko S.U. ta in., za red. N.Gh. Nychkalo. Kyjiv, Ukraine : Vyshha shkolа. (ukr)
Tkachova N. O. (2007). Aksiologhichni zasady pedaghoghichnogho procesu v suchasnykh zaghaljnoosvitnikh navchaljnykh zakladakh. [Axiological principles of pedagogical process in modern general educational institutions]. Doctor’s thesis. Lughansjk, Ukraine. (ukr)
Pro vyshhu osvitu. [About Higher Education] (2014). Law of Ukraine. Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (ukr)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Educational discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.